2009. október 02. 16:09 - Reckl_Amál

Megszűnhet a kéttannyelvű oktatás

A Népszabadságban olvastam: http://nol.hu/lap/mo/20091002-veszelyben_a_ket_tannyelvu_tanitas

A cikk szerint a 2010-es költségvetésben már nem tervezik az induló tanévre, hogy normatívát adjanak a két tanítási nyelvű oktatásra. Az információt az mszp-s Tatai-Tóth András is megerősített, és azzal magyarázta a képtelen ötletet, hogy a kéttannyelvű tanítás nem oktatási alapfeladat.

Nem az, persze. Miért is kellene egy olyan országban a színvonalas nyelvoktatást finanszírozni, ahol az emberek kétharmada semmilyen nyelven sem beszél, saját bevallása szerint?

Érintett vagyok, mert valaha én is kéttannyelvűben érettségiztem, és nyugodtan mondhatom, hogy 18 évig tartó tanulmányaim során a legtöbb hasznát annak a biztos és használható nyelvtudásnak vettem, amelyet egy ilyen iskolában szereztem meg.

Ráadásul a kéttannyelvű alapvetően erős iskola, válogatott jó tanulókkal és többnyire jó tanárokkal. Ebben nagy szerepe vannak annak a vonzerőnek, amelyet a speciális tanterv jelent. Tehát nem csak a nyelvi képzés miatt érdemes oda járni, hanem az általános magas színvonalért is. És nem utolsó sorban azért a lehetőségért, hogy az ember cserediákként el is tölthet némi időt az által tanult nyelvű országban. Nyugi, azt nem az adófizetők fizették, hanem a szüleink és az iskola alapítványa.

Persze felfoghatjuk ezt valamiféle, mai, kormánykörökben nagyon is divatos esélyegyenlőségi intézkedésnek is: ha a legtöbb iskola érettségiig, vagyis 12 év alatt, képtelen egy nyelvet középfokú szintig megtanítani, akkor a kéttannyelvűsöknek miért lehessen már az érettségivel felsőfokújuk? Ne jöjjön senki itt most a pluszmunkával és az egyéb erőfeszítésekkel (az ma egyébként sem divatos)! Ne a többieknek segítsünk több nyelvórával, használható nyelvtanítási koncepcióval, esetleg jobb nyelvtanár-képzéssel, hanem azoktól is vegyük el a lehetőséget, akik nyelv szempontjából már sínen vannak!

Teljesen igaza van a Karinthy (angol kéttannyelvű) igazgatónőjének, nem lehet a talajt csak úgy kirántani több ezer gyerek alól. Ha már valamelyik valószínűleg felesleges bürökrata eldöntötte, hogy az oktatás kis pénzéből kell újabb és újabb összegeket elvenni, akkor miért a sikerágazattól, egy olyan helyről, amely valódi eredményeket tudott és tud felmutatni? És miért ilyen drasztikusan, hogy azonnal mindent elvesznek? Hogy azok sem fejezhetik be a így tanulmányaikat, akik már így tanulnak egy ideje? Önmagában a leépítés gondolata is csúf, de ebben az azonnali formában meg egyszerűen botrányos.

Sajnos a cikk nem írja, pontosan mennyi többletpénzbe kerül ez a kb. 100 iskolában működő oktatási forma. (Vagyis a normatívát látjuk, de a teljes összeget csak megsaccolni lehet: 68e Ft/ fő * 30 fő * 100 iskola =  204 millió Ft, ugye? közben rájöttem, a számítás így helytelen) De szerintem ennyit meg kellene annak a ritkaságnak érnie, hogy közoktatási keretek között a mai magyar iskolában használható és korszerű tudást kaphatnak a diákok.

És akkor most jöhetne a szokásos szólam, hogy bezzeg erre, arra, amarra meg van pénz, engem ez nem érdekel most. Csak ismételten elképedek, hogy itt már tényleg minden mindegy, itt már mindent szét lehet dúlni. És akkor jön egy ilyen párt-senki, és közli, hogy ez nem alapfeladat. Hát legyen az! Üsse kő, olyan formában is jó lesz, hogy a nem-kéttannyelvűsök is kapjanak - alapszinten - valódi nyelvtudást.

Sőt, inkább már semmit se csináljon ez a kormány! Lehetőleg ne nyúljon semmihez, mert fordított Midász király módjára, amihez hozzáér, azonnal szarrá változik!

113 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr191423122

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KZsoci 2009.10.02. 18:03:28

@gabest1: baromarcú, bárki jelentkezhet kéttannyelvűbe, a korlátozott létszám feltöltését felvételi versenyfeladat alapján végzik el.

persze az lenne a legjobb, ha az összes gimnázium olyan lenne, de a poszt arról szól, hogy most még azt is elpusztítják, ahol már van ilyen.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2009.10.02. 18:15:45

@gabest1: teljesen igazad van. Ezért kell megszüntetni az egyetemeket is.

Revolver deluxe 2009.10.02. 18:21:35

@szomorutojas: mellesleg az általános iskola is csak úri huncutság, ha már itt tartunk. :D

-Sarge- 2009.10.02. 18:36:04

Véleményem szerint a használható nyelvtudás megszerzése külföldön is megoldható. Nekem legalábbis sikerült.

@KZsoci: Szemmel láthatóan fogalmad sincs a civilizált kommunikációról. Get a life! Ha majd lesz egy nő aki szóbaáll veled, talán végre elveszíted az ártatlanságodat és nem leszel ennyire frusztrált, vagdalkozó.

pilli 2009.10.02. 18:37:37

@Modor Tibi: most már csak emelt szintű 5ösért adnak felsőt, úgyhogy ezen javítottak:)

Életem legjobb döntése volt, hogy kéttannyelvűbe mentem. Rengeteg pluszt ad. Hol máshol színjátszóztam volna spanyolul? Hol szereztem volna 3 nyelvvizsgát nagy erőfeszítések nélkül? MINDEN ismerősöm sárga at irigységtől, amiért én ilyen szinten beszélem a nyelvet, külföldön is mindig meglepődnek amikor megtudják, hogy nem helyi vagyok (!!!), úgyhogy azt hiszem, óriási hülyeség lenne ezt megszüntetni... és akkor már végképp senki sem beszélne nyelveket az országban.

vadibandi 2009.10.02. 18:49:41

A jelenlegi pénzügyminiszterünk kéttannyelvű gimnáziumban érettségizett.
Ez némi bizakodásra adhat okot.

BÁNYAI 2009.10.02. 18:57:41

Hát, lehet, hogy őt meghúzták angol nyelvi kommunikációból, vagy nem tudta angolul elemezni a sejtek működését bioszból, ezért akarja megszüntetni.
Egyébként ne legyél optimista, mert az a szocialista tótumfaktum, ez a Tatai Tóth meg szintén egy kéttannyelvű gimnáziumnak volt az igazgatója, igaz már sok éve, amikor még pedagógus volt, nem politikus! Tehát én semmi jóra nem számítok!

vadibandi 2009.10.02. 18:59:48

@BÁNYAI: Francia volt, nem angol.

ohh_vazze 2009.10.02. 19:16:58

Amúgy is a béka segge alatt van a nyelvismeretünk....
Én komolyan felnéztem mindig is azokra, akik érettségival már kapták a felsőfokút. Tapasztalataim szerint ezeknek nem volt soha kamu a tudásuk. Mondjuk szívtak is eleget 4 év alatt. A nyelvtudás azonban jócskán pellengérezi az agyat. Más területen is nagyon jól teljesítettek. Nem beszélve arról, hogy tudományos területen nem árt úgy kezdeni az egyetemet, hogy 3-4 nyelv már a zsebben van. Egyébként hátrányból startolunk már ennél a pillanatnál. Persze ez a maximalista verzió, de több idősebb profnak is ez a meggyőződése.

Rutil 2009.10.02. 19:30:07

Oh, milyen szép is, amikor a nadrágos emberek fröcsögnek, hazudnak. Hát persze, így van, a naplopó képviselőktől kell elvenni, akárkitől, csak nem tőlem, azaz az oktatástól. Így van, támogassuk azt ami drága, meg ahová a többnyire jobbmóduak hozzák életük legjobb döntését, mert nyilvánvaló, hogy sehol senkinek nem lehet máshol idegen nyelvet megtanulni, mint a kéttannyelvűben, különösen a szegényeknek, azoknak aztán végképp vagy ez, vagy semmi. Mert bizony nem lenne jó befektetés ugye, ha magunknak kell fizetni, csak, ha az adófizetők dobják össze nekünk. Teljesen igaz, hogy a zemberek borzalmas sötétségben lennének, ha magukéból kell fizetniük, ami nekik később kézzelfogható előny.. Mindenki baromarcú, aki ellenzi, hogy szerzett jogot visszavegyenek! És, hát én tényleg elfogult vagyok, de, EZEK nem értik, hogy ami nekem hasznos, meg értékes, azt MÁSOKnak kell fizetni, hiszen különben azonnal értéktelenné válik! Mindegyiket el kéne már végre küldeni a francba, annyira kilóg a lóláb, hogy egy törpe kisebbség érdekét képviselik, gusztustalanul, erőszakosan, még, hogy az iskolát, egy fillérrel se? Ahol én három nyelvet, meg színjátszókört! Csak egyet kapjak a kezem közé, ott töröm el, ahol legvastagabb!!!

fűzfavirág 2009.10.02. 19:34:45

@Rutil: javaslom, tiltsák be már az általános iskolát is. Mert egy csomó rohadt kölök már úgy megy oda, hogy tud írni-olvasni!!! A te pénzeden!!! És a felkiáltójeleket is mind a te pénzeden használják!!!

csorsza 2009.10.02. 19:34:51

Nem vagyok nagy híve az összeesküvéselméleteknek, de kezdem azt hinni, h tényleg a magyarság lebutítása és rabszolgasorban tartása az MSZP/SZDSZ célja... Hihetetlen, h saját versenyképességünket, esélyeinket képesek ekkora hendikeppel indítani. Vagy ezek tényleg csak szimplán ENNYIRE buták...??
Édes Istenem, tényleg takarodjon már el a büdös picsába ez kontraszelektált, sunyi, aljas... komcsi táraság.
Bárki jön, ezeknél csak jobb lehet.

Rutil 2009.10.02. 19:40:18

@fűzfavirág: Így van, amit nem pénzelek, azt betiltatom! Az emberek maguktól úgy sem adnák gyereküket iskolába, akkor meg minek! Különösen igaz azokra, akik már tudnak írni, olvasni iskolakezdéskor, azoknak a szülei a leggonoszabbak, rendszeresen éheztetik, ütik verik őket - nekik minek iskola, majd megnőnek mind a gomba!!!!

Host 2009.10.02. 19:43:46

Egy rabszolgamunkára tervezett országnak nincs szüksége nyelveket pláne két nyelvet beszélő emberekre. Ijesztő, h mennyire tudatosan megy az elbutítás. Minden fronton :( Sokan magyarul sem tudnak írni/olvasni ...

bonnie · http://bonnie.freeblog.hu 2009.10.02. 19:50:10

@BÁNYAI: Már rég nem volt ott igazgató, amikor abból a gimiből kéttannyelvű lett..
(én is oda jártam, de akkor még nem volt kéttannyelvű)

BJ 2009.10.02. 19:51:39

Bognár Anikó nem igazgatónő a Karinthyban, hanem a kéttannyelvű rész vezetője. Az igazgatót Hitai Lászlónak hívják.

Egyébként egyetértek a mondandóddal, nekem is rengeteg extra lehetőséget adott a kéttannyelvű. Pl. gond nélkül megértem az ausztrál főnökömet :-)

BJ 2009.10.02. 19:52:23

bocs, mellégépeltem. Helyesen Hutai László

==T== 2009.10.02. 20:01:36

Biztos nem teljesítették az esélyegyenlőségi mutatókat, és diszkriminálták szegény romákokat...

khmm... 2009.10.02. 20:11:54

A kormány szerint úgy lesz esélyegyenlőség, ha a futóversenyen a jó adottságú, jól teljesítő élsportolóknak levágják az egyik lábát...????

Szánalmas. :-(

Blogpont Huba 2009.10.02. 20:52:35

Az összes gimnáziumnak két tannyelvűnek kellene lennie!!!!!!!!!!!!!

tommybravo 2009.10.02. 21:01:29

Én nem akarom, hogy az én adómból a ti gyerekeiteket támogassák. Sőt, titeket közvetlenül, mert így nem kell nyelvtanárra költenetek. Ejde jó nektek, hogy a szüleim adóforintjaiból ti jól megtanultatok külföldiül, de akár az én iskolám is kaphatott volna abból a pénzből, lett volna mire költeni.

Roden333 2009.10.02. 21:03:23

Igazábol én kívülröl (Anglia) figyelem az
esemenyeket, de ezek felülmúlják önmagukat is lassacskán. Szóval az kisse vicces, hogy a kéttannyelvű oktatastól akarnak pénzt elvenni, holott inkább minden iskolában, sőt ovi, ált isk, .. ban át kellene térni az magyar-angol nyelvű oktatasra. Illetve 2 tannyelvüvé kellene fejleszteni minden oktatasi intéyményt! Már a kici kinai rizsültető is angolul álmodik Emberek! 2009 van! Siman példálózhatnék Svédországgal v Hollandiával v Németszággal v..... Plusz nekem is jól jött volna akkoriban az angol nyelv sokkal nagyobb fokú ismerete amikor kijöttem.

margaritt 2009.10.02. 21:17:03

Nagyszerű... Nagyon vegyes az iskolák színvonala, a nyelvoktatás pláne. Mit tegyünk? Nyomjuk le a jókat, és akkor mindenki egységesen ugyanazt a szrt kapja.
Aki meg többet akar, járjon különórára. Akinek nincs pénze, az meg mit ugrál.

De a kölkökbe jó korán verjük bele azt, hogy mihez van joguk, hogy megalázó a tornasor. Bravó fiúk, így tovább.

Starlark 2009.10.02. 21:22:08

Miért, miért, miért kell azt is szétverni ami még jól működik?

Nekem még nem volt lehetőségem erre, de nagyon szeretném ha a fiamnak lenne. Van is itt két tannyelvű általános iskola is most mire oda jutna már újra nem lesz vagy éljünk zsírosdeszkán és fizessük?

Miguel el Grande 2009.10.02. 21:35:59

Szintém életem egyik legjobb döntése volt, hogy egy kéttannyelvűbe jelentkeztem. A plusz egy (nulladik) év bőven megérte. Ha addig nem költözök el Magyarországról, biztos, hogy a gyerekemnek is ezt fogom ajánlani!

Szofia 2009.10.02. 21:37:30

Csak szeretnem erteni: nem az a baj a kettannyelvuekkel, hogy plusz egy evig fizetik a gyerekek tanulasat? Az elso ev csak nyelvora, nem? Igy barki megtanulna jol nyelveket, nem csak a kivalasztottak.
Szerintem is, ha allami oktatas, akkor vagy mindenki vagy senki. Ha valaki akar tanulni, sima gimnaziumban is megtanulhat. Az en "sima" gimnaziumos idomben meg oroszt kellett, de mellette szabadidomben, csoro modra, tanar nelkul megtanultam angolul es nemetul - a kozkonyvtarbol. Eleg jol, kulfoldon is megelek vele. Az elvvel egyetertenek, de persze tudom, hogy ez cswak arrol szol, hogy mindent le kell faragni.

Miszter07 2009.10.02. 21:39:05

Csak két kérdésem lenne.

1. Be akarják tiltani a két tannyelvű oktatást?

2. Mitől kerül többe, ha egy tanár angolul beszél, mintha magyarul?

BJ 2009.10.02. 21:40:01

@tommybravo: az én adómból meg tb-mből pedig a te kórházi ellátásodat fedezik és utat építenek a házad elé.

Ha nem kétnyelvűbe jártam volna, akkor az adóm és TB-m sokkal kevesebb lenne.

(demagóg vagy)

Roden333 2009.10.02. 21:47:27

Arrol beszelek hogy minden oktatasi intezmenyben kotelezoen kellene angolt tanulni, mert MINDENKI azon a nyelven fog beszelni elobb v utobb . Lsd: Del-Afrika. :) is.

tommybravo 2009.10.02. 21:48:45

@BJ: Kevered a szezont a fazonnal: az egészségbiztosításból mindenki egyenlően kap, mert az egy BIZTOSÍTÁS. A kéttannyelvűeken keresztül pedig a kevesek részesednek a sokak által összedobott pénzből. Szóval ha én demagóg vagyok, akkor te meg önző és elitista.

Bbundi · http://idiet.blog.hu 2009.10.02. 21:51:37

Idegen nyelvet esetenként szívás tanulni. Ráadásul jól bele lehet feletkezni ebbe a lustaságba, és ilyenkor bekapcsol a turbó, hogy akkor má' más se tudjon idegenül, mert abból csak a hátrány lesz. Én is küszködök, de tök jó!

Egyébkét rútul nem egyformán kapnak az iskolák. Van olyan keret, amiből csak az egyházi intézmények jár, így ők jobban járnak a világi oktatásnál. És ez csak egy példa. Tehát, ha annyira lesimítunk mindent alapfeladatokra, akkor nyilván a hitoktatást is megspórolhatnánk. Ez csak egy felvetés.

Bár valószínűbb, ogy a fizika előbb fog kiveszni.

tommybravo 2009.10.02. 21:53:54

@Bbundi: Az egyházi intézmények plusztámogatását még kevésbé értem, mint a kétnyelvűekét. Pusztuljon minden előjog!

BJ 2009.10.02. 21:59:57

@tommybravo: az egyetemi tandíj mellett is ilyen keményen kiálltál?

az egészségbiztosítással kapcsolatban azt gondolom tudod, hogy azzal a kerettel gazdálkodnak, amit befizetnek a népek, plusz amit az állam az ÉN ADÓMBÓL oda átcsoportosít. Ha több adót meg tb-t fizetek, akkor jobb rákgyógyszert kaphatsz.

tommybravo 2009.10.02. 22:10:01

@BJ: Egy megfelelő diákhitel rendszerrel kiegészítve kiállnék a tandíj mellett, és ez volt a véleményem akkor, amikor egyetemre jártam.

Az egészségbiztosításnál az LENNE a cél, hogy önfenntartó legyen, adóbevételt oda ne kelljen átcsoportosítani; az egy sajnálatos tény, hogy ez nem jön össze a gyakorlatban. De attól még az egy szolidaritási elven működő biztosítás. Vagyis mindenki egyenlően részesül belőle. Szemben a kevesek javát szolgáló kéttannyelvűekkel.

Vorbis 2009.10.02. 22:11:22

És gimnáziumok se legyenek, hiszen oda se juthat be mindenki, az egyetemekről és főiskolákról nem is beszélve.
Nem hiszem el, hogy van aki egy ennyire hasznos dolog ellen próbál érvelni.

tommybravo 2009.10.02. 22:14:07

Képzeljünk el egy rendszert, amiben azok az általános és középiskolák többlettámogatást kapnak, akik gokart és vezetés órákat adnak a diákoknak. Kétségtelenül hasznos nekik, hiszen felnőtt korukban készségszinten fognak vezetni és talán a jövő schumachere is magyar lesz. Mégis, te támogatnád ezt a konstrukciót?

tommybravo 2009.10.02. 22:17:28

@Vorbis: Nem a hasznosságát vonom kétségbe, hanem az igazságosságát. A gimnáziumok/felsőoktatás valami szűrőt alkalmaznak, ahol a cél az, hogy a tehetségesebbeket képezzék tovább. Ezzel szemben a kéttannyelvű (amennyiben nem juthat hozzá mindenki azonos eséllyel) egy szűk körnek kedvez a többiek által összeadott pénzből.

Miszter07 2009.10.02. 22:17:48

VALAKI MONDJA MEG MÁR VÉGRE, HOGY MIÉRT KERÜL A KÉTTANNYELVŰ OKTAÁS TÖBBE, MINT A RENDES GIMNÁZIUM!!!

BJ 2009.10.02. 22:18:54

@tommybravo: az a nagy különbség a gokartos meg a kéttannyelvű konstrukció között hogy a kéttannyelvű hozzájárul az ország jobbá tételéhez.

Lehet hogy minden iskolának kéttannyelvűnek kellene lennie a megfelelő támogatással.

BJ 2009.10.02. 22:20:12

@tommybravo: ajjaj ezek szerint nem ismered a rendszert - a kéttannyelvű ugyanolyan szűrőt alkalmaz mint a gimnáziumok/egyetemek

tommybravo 2009.10.02. 22:20:15

@Miszter07: Mert olyan tanárokat "kell" alkalmazni, akik tudnak külföldiül ÉS értenek valami szaktárgyhoz ÉS mégsem pályaelhagyók. Az ilyenek többnyire külföldiek, akik nem dolgoznak gombokért, mint a magyar tanárok.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.10.02. 22:22:29

@tommybravo:

Te miről beszélsz?

Én ugyanabba a két tannyelvű gimnáziumba jártam, melybe a posztíró. Amikor felvételiztem, jóformán semmit sem tudtam az adott idegen nyelven, semmiféle versenyelőnyöm nem volt. Az általános értelmességet mérték, annak alapján vettek föl.

A szűrő tehát itt is az volt, hogy "a tehetségesebbeket képezzék tovább".

Ibby 2009.10.02. 22:26:19

4-6-8 év alatt egy nyelvet kéttannyelvű nélkül is jól meg lehet tanulni. Ha az a kérdés, hogy a gyermekétkeztetés normatívája csökken-e harmadára, vagy ez alakuljon át, akkor nincs kérdés.
Másrészt a kéttannyelvűek - nem vitatva a MAI átlaghoz képest jó színvonalukat - a nyelvtől eltekintve más tantárgyban nem nyújtanak alapos tudást. Csupán a nyelvismeret pedig édeskevés lesz a jövőben.

tommybravo 2009.10.02. 22:26:33

@BJ: Nagyon jó lenne, ha mindenhol jobb lenne az idegennyelv oktatás színvonala. Az ország jobbátételéhez ez sokkal inkább hozzájárulna, mint egyes iskolák extra-szolgáltatásainak támogatása.

Szerinted a kéttannyelvűekbe a nyelvzseni palánták kerülnek? Vagy akkor milyen alapon szűrik őket?

gorillka 2009.10.02. 22:30:51

Csak halkan jegyzem meg, hogy a "szűrő" csak látszat szűrő. Nem a tanulmányi eredmény és felvételi eredmény az elsődleges mérce.
Nekem, mint vidéki "hátrányos helyzetű" szülőnek is "fáj", hogy egy szűk elit magasabb színvonalú oktatásban részesül, míg nálunk pl. olyan kicsi a tornaterem (szoba), hogy a tanárok inkább az udvaron tartják a tornaórákat. És egyéb finomságok.
Igaz, költözhetnénk a nagyfaluba mi is...

Miszter07 2009.10.02. 22:31:40

@tommybravo: Boccs, ne haragudj, ez nem indok. Nem hiszem, hogy magyar állami intézetekben csak azért többet kellene valakinek fizetni, mert nem magyar.

Tehát itt nem az idegen nyelven folyó oktatás lehetlenül el, hanem az elitképzés? Emiatt megy a tiltakozás meg a siránkozás?

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.10.02. 22:33:05

@gorillka: "Nem a tanulmányi eredmény és felvételi eredmény az elsődleges mérce."

Hanem?

gorillka 2009.10.02. 22:34:05

Nálunk egyébként heti négy+két órában tanulnak két idegen nyelvet, amire mi rásegítünk heti 1 alkalom magántanárral.
Így már elég jó eredményt lehet elérni, de ehhez az kell, hogy a gyerek szeressen nyelvet tanulni.

gorillka 2009.10.02. 22:37:16

@Csöncsön: Vidéki városban jobban számít, hogy a volt igazgató unokahúga vagy, vagy a helyi orvos fia, vagy a polg. mest. hivatal tanulmányi osztályán dolgozik az anyád.
Az osztály fele így lett feltöltve, nyílt titok.
És emiatt nem is gond, kicsit jobban kell készülni, hogy a maradék 15 hely valamelyikére felvegyenek.

gorillka 2009.10.02. 22:41:06

Bár érdekes kérdés a felvételi téma. Mert az határozza meg egy gyerek további életét, hogy az adott 45 percben hogyan teljesít. Lehet, hogy tök béna felvételit írt, mert fáj a feje, izgulósabb, de attól még megállná a helyét.
Ehelyett itt, a gyerek ismeretében felülbírálják a rendszert. Ritkán nyúlnak mellé, általában a gyerekek zöme jól teljesít.

BJ 2009.10.02. 22:41:29

@Ibby: nem ismered elég jól ezt az oktatási formát. A volt osztálytársaim között van nagy cég pénzügyi vezetője, PhD-zett egyetemi matematika oktató, biológus, stb.stb.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.10.02. 22:41:34

@gorillka:

Hát nálunk nem így volt. Nem vagyok senkinek se senkije. A családom se nem befolyásos, se nem jómódú nem volt. A tanulmányi eredményeim és a felvételi pontszámom alapján vettek föl, és tudomásom szerint az osztálytársaimat is.

mütyür 2009.10.02. 22:44:04

én német kéttannyelvűbe jártam. a lehető legjobb, legtöbb tudást adta nekem. az az egy év fáj? ja hogy egy év alatt "bárki" megtanul egy nyelvet? csak hajrá:D

(és nem, nem elit került két tannyelvű iskolákba, sem régen, sem most. felvételi van, mindenki jelentkezhet oda, ahova szeretne)

BJ 2009.10.02. 22:44:23

@Csöncsön: egyetértek, lehet hogy ugyanoda jártunk? :-)

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.10.02. 22:48:09

@BJ:

Asszem nem. Én nem érteném meg gond nélkül az ausztrál főnöködet. De az osztrákot egészen biztosan.
:-)

gorillka 2009.10.02. 22:50:32

A gyerek sokszor nem is tudja, hogy miért került be egy iskolába. Nem feltétlen a pénz és "befolyás" számít.
Elég egy jó masszőr keresztmami, aki munka közben megemlíti a hátfájós igazgatónak a keresztfiát. :-)
A mindenki jelentkezhet oda, ahova szeretne nagyfokú szűklátókörűségről tesz tanubizonyságot. (még sem olyan szuper az a suli)
Az ország nem Budapestből áll, vidéken is élnek tehetséges gyerekek, akiknek már egy elfogadható nyelvtanár is nagy segítség lenne.
És ha az a kérdés, hogy a kevés pénzből keveseknek nyújtsunk kiemelkedőt, vagy szélesebb rétegnek magasabb színvonalat az addiginál, akkor én ez utóbbira szavazok.

mütyür 2009.10.02. 22:52:26

@gorillka: hmmm... szerinted kikből lesznek elfogadható nyelvtanárok??

miért, vki tilt téged, hogy hova vidd a gyerekedet? vki megszabta, hol lakj?

mütyür 2009.10.02. 22:54:11

@gorillka: megkeseredett vagy és cinikus is. engem senki nem protezsált be soha senki sehova. ez ilyen egyszerű. ha te ezt el sem tudod képzelni, te dolgod.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.10.02. 22:54:55

@gorillka:

A keresztanyám nem masszőr. :-)

Egyébként kikérem magamnak (és, azt hiszem, sokak nevében beszélhetek) az ilyesféle gyanúsítgatásokat.

gorillka 2009.10.02. 22:56:52

Más kérdés, hogy a nyelvtudás nem aduász. A nyelvtudás csak egy eszköz. Beszélhetsz gyönyörű kiejtéssel három nyelvet is, azzal nem sokra mész.
Mindig érdeklődve hallgatom fiatal diplomások panaszáradatát, két diplomával, három nyelvvizsgával többet kéne keresnem, rég vezetőnek kéne lennem stb.
A papír nem sokat ér, az csak egy belépő. A megfelelő képességhalmaz, motiváció, ambíció, ami szükséges a célok eléréséhez.

BJ 2009.10.02. 22:59:47

@gorillka: a volt osztályomban a 36 emberből talán kettő ilyen van. A többiek prímán megállják a helyüket.

Sissio 2009.10.02. 23:01:06

Szerintem ez a "csak az elit" kerül be a kéttannyelvűben egy nagy marhaság, ugyanis én is kéttannyelvűben tanultam, nem vagyok befolyásos, nem vagyok gazdag, vidéki voltam, mégis egy budapesti suliba jártam, tehát mindenki oda kerül be ahova szeretne. Én imádtam a kéttannyelvűt, a legtöbb tudást ott szereztem és még most is hiányzik amikor arra gondolok, hogy milyen szar az angoltanítás a főiskolán. Többet tanultam a kéttannyelvűben mint fogok fősulin. (és ez nem az én hibám) :)

gorillka 2009.10.02. 23:02:24

Szépek vagytok ketten. :-)
Ez a fajta szemlélet hosszú távon nem vezet sehova.
Nem vagyok megkeseredett, szerencsére jól érzem magam a bőrömben. Boldogságban élek, két gyereknek segítek a felnőtté válásban.
A kommentjeitekből látom, hogy közel az érettségi és még az sem teljes.
Aki ma Magyarországon úgy gondolja, hogy szabad a munkaerő áramlás földrajzilag, az még gyerek, vagy buta felnőtt.
Még annyit, hogy senki kommentelőre nem állítottam itt, hogy nem önerejéből került a vágyott iskolába. Ha valaki magára vette, az az ő baja.

mütyür 2009.10.02. 23:05:43

@Sissio: én még ma is a gimiben szerzett tudásomból élek. egyetemen a nyelvszakon (!) rosszabb volt a helyzet, oda már csak felejteni járt be az ember...

@gorillka: na látod, akkor mi a gond? :)

gorillka 2009.10.02. 23:06:03

@BJ: pont ezt írtam, ha figyeltél, hogy azért a megfelelő háttérrel rendelkező diákok, hiába nem remekeltek a felvételin, többségében megállták a helyüket a gimiben.
bennünk is felmerült annak idején, hogy kérjünk-e segítséget a bejutáshoz. De úgy döntöttünk, hogy ha nem jut be önerejéből, akkor nem oda való, erőlködés lenne elvégeznie a sulit.
Most csípőből 4es, 5-ös. De van osztálytársa, aki még este 9-kor is tanul.

mütyür 2009.10.02. 23:09:40

egyébként sem értem ezt a protekció dolgot. emlékeim szerint központi felvételi volt. most minden kéttannyelvűs rokona közeli jóbarátja volt a központiaknak?

gorillka 2009.10.02. 23:10:16

A gond az, hogy én azt szeretném, hogy mindenki számára elérhető legyen egy "elég jó" színvonalú oktatás.
X-ből egy tehetséges gyerek nem fog eljutni a gimnáziumig sem, mert nem kapja meg a megfelelő alapokat.

BJ 2009.10.02. 23:12:04

@gorillka: az eddigi életemre visszatekintve úgy látom hogy mindenkinek megvan a maga útja, és azt járja végig. Ha a gyerekedet nem vették fel a kéttannyelvűbe, az lehet hogy nem véletlen, viszont biztos vagyok benne hogy a lehetőségeit ki fogja használni ott is ahova most jár.

gorillka 2009.10.02. 23:14:01

A központi felvételi úgy megy, hogy abban az intézményben végzik a kiértékelést, ahol írtad. Bizonyos esetekben mérlegelési lehetőség van.
Egy budapesti példa: A és B gyerek x gimibe szeretne menni első helyen. A x gimiben írja, B y-ban. Ugyanarra a megoldásra A több pontot kap, mint B. Lehet fellebbezni...

Sissio 2009.10.02. 23:14:58

@mütyür: én is csak abból élek, mondjuk kétség sem fér hozzá, hogy a legjobb angol tudást külföldön, vagy külföldiektől lehet megtanulni. Én ebből a kettőből építkezem :D

mütyür 2009.10.02. 23:15:59

@gorillka: nem attól lesz mindenhol jó az oktatás, hogy megszüntetnek egy olyan lehetőséget, ahol extra tudásanyagra tehetsz szert. pont így lehetne több JÓ nyelvtanárt képezni. mert most, az egyetemeken siralmas a helyzet, olyan ember kap német/angol nyelvtanári diplomát, aki aztán képes az általános iskolát "allgemeine Schule"-re fordítani...és sorolhatnám.

gorillka 2009.10.02. 23:17:47

@BJ: valamit félreértettél. Nálunk nincs kéttannyelvű. És nem aggódom a gyerekem nyelvtudása miatt, mert szerencsére megengedhetjük a magántanárt és pár év múlva nyáron a külföldi nyelvtanulást is.
De tudok olyan családokról, ahol pl. csak az egyik gyerek járhat magántanárhoz, mert nincs több pénzük.

mütyür 2009.10.02. 23:21:01

@gorillka: oké, értem. de ez pl a matekra nem vonatkozhat, a válasz vagy jó, vagy nem. nyelvtan, helyesírás? vagy jó vagy nem. szerintem elég kicsi a hibalehetőség.

@Sissio: így van. de a te nyelved legalább piacképesebb, mint az enyém:)

gorillka 2009.10.02. 23:21:50

@mütyür: most újat mondtál. Fel sem merült bennem, hogy a kéttannyelvű a nyelvtanárság előszobája. Budapesti barátaink gyereke német kéttannyelvűbe jár, de meg sem említették ezt az opciót. A külföldi egyetem lehetősége viszont felmerült...

mütyür 2009.10.02. 23:26:13

@gorillka: tapasztalataim alapján, nagyon sokan, akik kéttannyelvű sulit végeztek, bölcsészkarra mentek tovább. egyetemről aztán tovább több mint a fele tanárnak állt. ez csak az én részem, nem tudom, általánosságban ez mennyire igaz.
külföldi egyetemmel mi a baj?

BJ 2009.10.02. 23:28:57

@mütyür: a bölcsészkar a "könnyű opció" - tőlünk is mentek oda páran. Aki a nagyobb kihívást kereste az rendes egyetemet-szakot választott :-)

gorillka 2009.10.02. 23:29:01

Anyanyelv 20 % szubjektív megítélés alá esik.
Külföldi egyetemen végzett diákok hány százaléka jön vissza dolgozni?

gorillka 2009.10.02. 23:31:14

Büfészak nem ér!!!

mütyür 2009.10.02. 23:35:11

@BJ: rendes alatt azt érted, hogy magasabb fizuért dolgozol? hát legyen:)

@gorillka: miért nem jönnek vissza? és visszakanyarodok: ez a kéttannyelvű iskolák hibája?

(ja plusz, a kéttannyelvű sulik nem feltétlen elit sulik voltak... emlékszem, télen volt, hogy megvesztünk a hidegben, mert nem volt pénz fűtésre)

BJ 2009.10.02. 23:38:41

@mütyür: nem, azt értem alatta hogy akik a bölcsészkarra mentek azok közül többen lébecolásra használták az 5 évet merthogy már beszélték rendesen a nyelvet

mütyür 2009.10.02. 23:40:04

@BJ: csak vicceltem, no:) (persze, mert egyetemen már nem nyelvet tanulsz... van azért ott szép számmal olyan tantárgy, amin vért izzadsz, és nem a nyelvi nehézségek miatt:))

BJ 2009.10.02. 23:40:10

@BJ: egyébként is ott volt a smiley a mondanivalóm végén, mert tudtam hogy a bölcsészek fel fogják kapni a vizet :-)

gorillka 2009.10.02. 23:41:17

De ha kint maradnak, akkor minek feccöljünk beléjük annyi pénzt.:-)
Nem a kéttannyelvű hibája, az egész oktatási rendszer nem jó.
Kell egy "elég jó" alapoktatás, aki többre vágyik, fizessen. Legyen rendes diákhitel, rendes ösztöndíj. Gimiben is.
Ha tehetséges vagy, kvázi ingyen tanulsz, ha annyira nem, akkor a majdani magasabb fizetésedből simán visszafizeted a hitelt. Ha elmentél külföldre, akkor annyira nem fáj az államnak.

mütyür 2009.10.02. 23:43:03

@BJ: enyém végén is ott volt ám:) és nem vagyok bölcsész, kikérem magamnak, választottam nagyobb kihívást:D (de jártam 4 évig bölcsészre, ezért van némi fogalmam arról, mi zajlik ott:))

gorillka 2009.10.02. 23:43:13

eltűnt a hozzászólásom. :-(
röviden annyit, legyen egy "elég jó" alapoktatás, a többi legyen fizetős.

mütyür 2009.10.02. 23:46:15

@gorillka: na végre vmiben egyetértünk:D tanítottam fél évig két gimis osztályt. ott adtam fel a bölcsész szakot. nem csak az oktatási rendszer a rossz, hanem a tanárok is. (bár lehet, egyik a másik folyománya, nem tudom)

gorillka 2009.10.02. 23:51:09

@mütyür: nem akarlak megbántani, de régen úgy volt, hogy akit nem vettek fel pl. a BME vegyészmérnöki karára az elment kémia tanárnak. Tisztelet a kivételnek.

mütyür 2009.10.02. 23:55:23

@gorillka: akik csoporttársaim voltak, mind német, mind angol szakon, mind (kivétel nélkül) a nyelv szeretete miatt ment az adott helyre.
tanárképző fősuli más... az tényleg a maradék felszívásáért volt/van.

mütyür 2009.10.03. 00:10:31

és még zárásként, mert látom, kihaltunk, hozzátenném, hogy a lényegi támogatást eddig sem az államtól kapták a kéttannyelvű iskolák, hanem a célnyelv országától:)

Beyond silence 2009.10.03. 01:30:16

Már bocs, de ne úgy csináljunk mintha a kéttannyelvűben áltlaában nem az amúgy is gazdagabbak járatnák a gyerekeiket. "Ráadásul a kéttannyelvű alapvetően erős iskola, válogatott jó tanulókkal és többnyire jó tanárokkal." Válogatott burzsuj diákokkal, akiknek a szülei még meg is spórolják a nyelvórákat... Nem tudom miért járna ezeknek az iskoláknak több pénz mint másoknak! Közpénzen biztosítsunk hogy az elit kölykök nyelvvizsgákkal megrakva tuti bejussanak az elit egyetemekre? Kis szerencsével meg aztán "hálából" egyből mennek külföldre dolgozni és adózni... - A keresett elit szakmákra gondoltam.

Revolver deluxe 2009.10.03. 02:19:46

@gorillka: Ne haragudj, de úgy érzem a kommentjeidből, hogy a saját családi példákból kiindulva alapból sértve érzed magad, hogy valaki esetleg kéttannyelvű gimiben tanul. Nem akarlak kiábrándítani, de rengeteg kéttannyelvűben tanuló diákot ismerek (meglepően sokféle családi háttérrel és csupán egyetlen közös vonással = nyelvérzékkel), elenyésző százalékuk tanul/dolgozik külföldön. Szóval miről is beszélünk? Itthon termelik az adót, nem értem mi a probléma ezzel, ennyi erővel az egyetemeket is nyugodtan át lehet állítani teljesen fizetősre. Nekem volt mellesleg nem egy, nem kettő NAGYON szerény körülmények között élő osztály/évfolyamtársam, és mégis elvégezték gond nélkül a kéttannyelvű gimit. Rohadtul nem értem, hogy ezen mi az elitképző, ez inkább a "savanyú a szőlő" szindróma...

Puncskocka 2009.10.03. 10:22:55

innen látszik, hogy mennyire idióták ülnek fent!! a kéttannyelvű a legjobb forma a nyelvoktatásra, még ha más tantárgyakban nem is annyira erős, de abban nagyon, ezekre szükség van!!!!!!

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.10.03. 12:51:45

Látom, végül meérkeztek az irigyek is. Dögöljön meg a szomszéd tehene is, ugyebár! Ha az én kölyköm nem oda jár, ahova akarom, akkor másé is járjon gyenge gimnáziumba!

Arról, hogy vidéken még olyan középiskolák sincsenek, mint Budapesten, nem a kéttannyelvű iskolák tehetnek. Egyébként valószínűleg az sem igaz, hogy ilyen éles különbség lenne vidék és Budapest között. A középiskolai felvételinél protekciót sejteni azért is értelmetlen, mert egyre kevesebb a gyerek.

Pont a héten voltam az iskolámban, és csillogó szemmel büszkélkedtek, hogy húsz év után végre sikerült a wc-t felújítani. Ez ám a milliomostanya!

Voltak gazdag osztálytársaink is, meg nagyon szegények is. Mi még tanulmányi versennyel jutottunk be, és egyátalán nem biztos, hogy ott javították, ahová később mentünk, mert akkortájt az összes dolgozatot szétosztották az iskolák között. Nem tudom, hogy az enyémet hol javították, nem is fontos.

Dehát ahogy mondtam, az irigység fontos tényező, és ahhoz képest elég alulreprezentált, mint vártam.

kondor 2009.10.04. 01:12:09

Szerencsétlen, jövőtlen az a társadalom, aminek vezetői a gyermekeitől vesz el, és a gyermekek jövőjét éli fel.
gyermekek.blog.hu/
süti beállítások módosítása