A Népszabadságban olvastam: http://nol.hu/lap/mo/20091002-veszelyben_a_ket_tannyelvu_tanitas
A cikk szerint a 2010-es költségvetésben már nem tervezik az induló tanévre, hogy normatívát adjanak a két tanítási nyelvű oktatásra. Az információt az mszp-s Tatai-Tóth András is megerősített, és azzal magyarázta a képtelen ötletet, hogy a kéttannyelvű tanítás nem oktatási alapfeladat.
Nem az, persze. Miért is kellene egy olyan országban a színvonalas nyelvoktatást finanszírozni, ahol az emberek kétharmada semmilyen nyelven sem beszél, saját bevallása szerint?
Érintett vagyok, mert valaha én is kéttannyelvűben érettségiztem, és nyugodtan mondhatom, hogy 18 évig tartó tanulmányaim során a legtöbb hasznát annak a biztos és használható nyelvtudásnak vettem, amelyet egy ilyen iskolában szereztem meg.
Ráadásul a kéttannyelvű alapvetően erős iskola, válogatott jó tanulókkal és többnyire jó tanárokkal. Ebben nagy szerepe vannak annak a vonzerőnek, amelyet a speciális tanterv jelent. Tehát nem csak a nyelvi képzés miatt érdemes oda járni, hanem az általános magas színvonalért is. És nem utolsó sorban azért a lehetőségért, hogy az ember cserediákként el is tölthet némi időt az által tanult nyelvű országban. Nyugi, azt nem az adófizetők fizették, hanem a szüleink és az iskola alapítványa.
Persze felfoghatjuk ezt valamiféle, mai, kormánykörökben nagyon is divatos esélyegyenlőségi intézkedésnek is: ha a legtöbb iskola érettségiig, vagyis 12 év alatt, képtelen egy nyelvet középfokú szintig megtanítani, akkor a kéttannyelvűsöknek miért lehessen már az érettségivel felsőfokújuk? Ne jöjjön senki itt most a pluszmunkával és az egyéb erőfeszítésekkel (az ma egyébként sem divatos)! Ne a többieknek segítsünk több nyelvórával, használható nyelvtanítási koncepcióval, esetleg jobb nyelvtanár-képzéssel, hanem azoktól is vegyük el a lehetőséget, akik nyelv szempontjából már sínen vannak!
Teljesen igaza van a Karinthy (angol kéttannyelvű) igazgatónőjének, nem lehet a talajt csak úgy kirántani több ezer gyerek alól. Ha már valamelyik valószínűleg felesleges bürökrata eldöntötte, hogy az oktatás kis pénzéből kell újabb és újabb összegeket elvenni, akkor miért a sikerágazattól, egy olyan helyről, amely valódi eredményeket tudott és tud felmutatni? És miért ilyen drasztikusan, hogy azonnal mindent elvesznek? Hogy azok sem fejezhetik be a így tanulmányaikat, akik már így tanulnak egy ideje? Önmagában a leépítés gondolata is csúf, de ebben az azonnali formában meg egyszerűen botrányos.
Sajnos a cikk nem írja, pontosan mennyi többletpénzbe kerül ez a kb. 100 iskolában működő oktatási forma. (Vagyis a normatívát látjuk, de a teljes összeget csak megsaccolni lehet: 68e Ft/ fő * 30 fő * 100 iskola = 204 millió Ft, ugye? közben rájöttem, a számítás így helytelen) De szerintem ennyit meg kellene annak a ritkaságnak érnie, hogy közoktatási keretek között a mai magyar iskolában használható és korszerű tudást kaphatnak a diákok.
És akkor most jöhetne a szokásos szólam, hogy bezzeg erre, arra, amarra meg van pénz, engem ez nem érdekel most. Csak ismételten elképedek, hogy itt már tényleg minden mindegy, itt már mindent szét lehet dúlni. És akkor jön egy ilyen párt-senki, és közli, hogy ez nem alapfeladat. Hát legyen az! Üsse kő, olyan formában is jó lesz, hogy a nem-kéttannyelvűsök is kapjanak - alapszinten - valódi nyelvtudást.
Sőt, inkább már semmit se csináljon ez a kormány! Lehetőleg ne nyúljon semmihez, mert fordított Midász király módjára, amihez hozzáér, azonnal szarrá változik!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.10.02. 16:26:34
Szintén elfogult vagyok persze - annak ellenére, hogy tényleg olyanok is kaptak ott a négyes-ötös érettségire felsőfokút, hogy röhögnöm kellett.
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.10.02. 17:02:02
Ziebi 2009.10.02. 17:06:55
Revolver deluxe 2009.10.02. 17:29:07
uckmuckfuck 2009.10.02. 17:30:53
fűzfavirág 2009.10.02. 17:34:41
Esélyegyenlőség, mi. Tosszák meg mind, lehetőleg egymást.
Vizet Prédikál 2009.10.02. 17:38:54
Én is kéttannyelvűbe jártam, és a munkámban naponta tapasztalom, hogy mekkora óriási előny ez nem csak nekem, de az országnak is. Olyan (egyébként magyar!) cégnél dolgozom, ahová átlag feletti angoltudás nélkül fel sevettek volna, nem is boldogulnék. Amikor új embert keresünk, tapasztaljuk, hogy még most sem egyszerű jó angol tudású embert találni. Márpedig ha versenyképesek akarunk lenni, akkor ez elengedhetetlen! Az a sok nagy csúnya multi se hozná magyarországra azt a sok back office tevékenységet, ha nem találna megfelelő embert. A magyar cégek sem jutnak ki soha külföldi piacokra nyelvtudás nélküli emberekkel.
Értem én, hogy spórolni kell, de nem pont ezek mondják, hogy az ország versenyképességének javítása az első cél? A kéttannyelvű oktatásra költeni egy piszok hamar megtérülő befektetés, látom magam körül, mennyivel többet ér egy ilyen munkaerő, mennyivel több adót is fizet. Ha már úgy spórolunk, hogy a jövőnket éljük fel, ha ott spórolunk 1 forintot, ami hosszabb távon 100-at fial, akkor már óriási a baj!
dobos.ancsusz 2009.10.02. 17:40:05
Ez a politikusnak csúfolt emberke meg nem tudja, mit beszél...remélem, senki nem hallgat majd rá.
Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.10.02. 17:43:50
gabest1 2009.10.02. 17:50:52
GayBears · http://gaybears.blog.hu/ 2009.10.02. 17:59:23
Dernovics Laszlo 2009.10.02. 18:01:00
Fontos ez azért is, mert a diákok megismernek egy teljesen más látásmódot, viselkedéskultúrát, módszertant, etc. Szerintem ezek az iskolák, az igazi európai oktatási intézmények, hagy ne soroljam, hogy hol mindenhol dolgoznak az évfolyamtársaink, vagy egyáltalán azok, akik "berényben" végeztek.
Másrészt azt is meg kell állapítani, hogy manapság "bolgog-boldogtalan" kéttannyelvűnek hivatja magát, ha már ca. 2 tantárgyat idegen nyelven oktatnak, ki tudja milyen tanárok. Bizony szükség van egy egyértelmű szűrésre, de az, hogy kiszáll az állam a finanszírozásból, vállalhatatlan.
Revolver deluxe 2009.10.02. 18:02:24
KZsoci 2009.10.02. 18:03:28
persze az lenne a legjobb, ha az összes gimnázium olyan lenne, de a poszt arról szól, hogy most még azt is elpusztítják, ahol már van ilyen.
szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2009.10.02. 18:15:45
Revolver deluxe 2009.10.02. 18:21:35
-Sarge- 2009.10.02. 18:36:04
@KZsoci: Szemmel láthatóan fogalmad sincs a civilizált kommunikációról. Get a life! Ha majd lesz egy nő aki szóbaáll veled, talán végre elveszíted az ártatlanságodat és nem leszel ennyire frusztrált, vagdalkozó.
pilli 2009.10.02. 18:37:37
Életem legjobb döntése volt, hogy kéttannyelvűbe mentem. Rengeteg pluszt ad. Hol máshol színjátszóztam volna spanyolul? Hol szereztem volna 3 nyelvvizsgát nagy erőfeszítések nélkül? MINDEN ismerősöm sárga at irigységtől, amiért én ilyen szinten beszélem a nyelvet, külföldön is mindig meglepődnek amikor megtudják, hogy nem helyi vagyok (!!!), úgyhogy azt hiszem, óriási hülyeség lenne ezt megszüntetni... és akkor már végképp senki sem beszélne nyelveket az országban.
vadibandi 2009.10.02. 18:49:41
Ez némi bizakodásra adhat okot.
BÁNYAI 2009.10.02. 18:57:41
Egyébként ne legyél optimista, mert az a szocialista tótumfaktum, ez a Tatai Tóth meg szintén egy kéttannyelvű gimnáziumnak volt az igazgatója, igaz már sok éve, amikor még pedagógus volt, nem politikus! Tehát én semmi jóra nem számítok!
vadibandi 2009.10.02. 18:59:48
ohh_vazze 2009.10.02. 19:16:58
Én komolyan felnéztem mindig is azokra, akik érettségival már kapták a felsőfokút. Tapasztalataim szerint ezeknek nem volt soha kamu a tudásuk. Mondjuk szívtak is eleget 4 év alatt. A nyelvtudás azonban jócskán pellengérezi az agyat. Más területen is nagyon jól teljesítettek. Nem beszélve arról, hogy tudományos területen nem árt úgy kezdeni az egyetemet, hogy 3-4 nyelv már a zsebben van. Egyébként hátrányból startolunk már ennél a pillanatnál. Persze ez a maximalista verzió, de több idősebb profnak is ez a meggyőződése.
Rutil 2009.10.02. 19:30:07
fűzfavirág 2009.10.02. 19:34:45
csorsza 2009.10.02. 19:34:51
Édes Istenem, tényleg takarodjon már el a büdös picsába ez kontraszelektált, sunyi, aljas... komcsi táraság.
Bárki jön, ezeknél csak jobb lehet.
Rutil 2009.10.02. 19:40:18
Host 2009.10.02. 19:43:46
bonnie · http://bonnie.freeblog.hu 2009.10.02. 19:50:10
(én is oda jártam, de akkor még nem volt kéttannyelvű)
BJ 2009.10.02. 19:51:39
Egyébként egyetértek a mondandóddal, nekem is rengeteg extra lehetőséget adott a kéttannyelvű. Pl. gond nélkül megértem az ausztrál főnökömet :-)
BJ 2009.10.02. 19:52:23
==T== 2009.10.02. 20:01:36
khmm... 2009.10.02. 20:11:54
Szánalmas. :-(
Blogpont Huba 2009.10.02. 20:52:35
tommybravo 2009.10.02. 21:01:29
Roden333 2009.10.02. 21:03:23
esemenyeket, de ezek felülmúlják önmagukat is lassacskán. Szóval az kisse vicces, hogy a kéttannyelvű oktatastól akarnak pénzt elvenni, holott inkább minden iskolában, sőt ovi, ált isk, .. ban át kellene térni az magyar-angol nyelvű oktatasra. Illetve 2 tannyelvüvé kellene fejleszteni minden oktatasi intéyményt! Már a kici kinai rizsültető is angolul álmodik Emberek! 2009 van! Siman példálózhatnék Svédországgal v Hollandiával v Németszággal v..... Plusz nekem is jól jött volna akkoriban az angol nyelv sokkal nagyobb fokú ismerete amikor kijöttem.
Perselus Piton · http://www.weirdhungary.blogspot.com/ 2009.10.02. 21:04:11
csorsza 2009.10.02. 21:12:01
margaritt 2009.10.02. 21:17:03
Aki meg többet akar, járjon különórára. Akinek nincs pénze, az meg mit ugrál.
De a kölkökbe jó korán verjük bele azt, hogy mihez van joguk, hogy megalázó a tornasor. Bravó fiúk, így tovább.
Starlark 2009.10.02. 21:22:08
Nekem még nem volt lehetőségem erre, de nagyon szeretném ha a fiamnak lenne. Van is itt két tannyelvű általános iskola is most mire oda jutna már újra nem lesz vagy éljünk zsírosdeszkán és fizessük?
Miguel el Grande 2009.10.02. 21:35:59
Szofia 2009.10.02. 21:37:30
Szerintem is, ha allami oktatas, akkor vagy mindenki vagy senki. Ha valaki akar tanulni, sima gimnaziumban is megtanulhat. Az en "sima" gimnaziumos idomben meg oroszt kellett, de mellette szabadidomben, csoro modra, tanar nelkul megtanultam angolul es nemetul - a kozkonyvtarbol. Eleg jol, kulfoldon is megelek vele. Az elvvel egyetertenek, de persze tudom, hogy ez cswak arrol szol, hogy mindent le kell faragni.
Miszter07 2009.10.02. 21:39:05
1. Be akarják tiltani a két tannyelvű oktatást?
2. Mitől kerül többe, ha egy tanár angolul beszél, mintha magyarul?
BJ 2009.10.02. 21:40:01
Ha nem kétnyelvűbe jártam volna, akkor az adóm és TB-m sokkal kevesebb lenne.
(demagóg vagy)
Roden333 2009.10.02. 21:47:27
tommybravo 2009.10.02. 21:48:45
Bbundi · http://idiet.blog.hu 2009.10.02. 21:51:37
Egyébkét rútul nem egyformán kapnak az iskolák. Van olyan keret, amiből csak az egyházi intézmények jár, így ők jobban járnak a világi oktatásnál. És ez csak egy példa. Tehát, ha annyira lesimítunk mindent alapfeladatokra, akkor nyilván a hitoktatást is megspórolhatnánk. Ez csak egy felvetés.
Bár valószínűbb, ogy a fizika előbb fog kiveszni.
tommybravo 2009.10.02. 21:53:54
BJ 2009.10.02. 21:59:57
az egészségbiztosítással kapcsolatban azt gondolom tudod, hogy azzal a kerettel gazdálkodnak, amit befizetnek a népek, plusz amit az állam az ÉN ADÓMBÓL oda átcsoportosít. Ha több adót meg tb-t fizetek, akkor jobb rákgyógyszert kaphatsz.
tommybravo 2009.10.02. 22:10:01
Az egészségbiztosításnál az LENNE a cél, hogy önfenntartó legyen, adóbevételt oda ne kelljen átcsoportosítani; az egy sajnálatos tény, hogy ez nem jön össze a gyakorlatban. De attól még az egy szolidaritási elven működő biztosítás. Vagyis mindenki egyenlően részesül belőle. Szemben a kevesek javát szolgáló kéttannyelvűekkel.
Vorbis 2009.10.02. 22:11:22
Nem hiszem el, hogy van aki egy ennyire hasznos dolog ellen próbál érvelni.
tommybravo 2009.10.02. 22:14:07
tommybravo 2009.10.02. 22:17:28
Miszter07 2009.10.02. 22:17:48
BJ 2009.10.02. 22:18:54
Lehet hogy minden iskolának kéttannyelvűnek kellene lennie a megfelelő támogatással.
BJ 2009.10.02. 22:20:12
tommybravo 2009.10.02. 22:20:15
Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.10.02. 22:22:29
Te miről beszélsz?
Én ugyanabba a két tannyelvű gimnáziumba jártam, melybe a posztíró. Amikor felvételiztem, jóformán semmit sem tudtam az adott idegen nyelven, semmiféle versenyelőnyöm nem volt. Az általános értelmességet mérték, annak alapján vettek föl.
A szűrő tehát itt is az volt, hogy "a tehetségesebbeket képezzék tovább".
Ibby 2009.10.02. 22:26:19
Másrészt a kéttannyelvűek - nem vitatva a MAI átlaghoz képest jó színvonalukat - a nyelvtől eltekintve más tantárgyban nem nyújtanak alapos tudást. Csupán a nyelvismeret pedig édeskevés lesz a jövőben.
tommybravo 2009.10.02. 22:26:33
Szerinted a kéttannyelvűekbe a nyelvzseni palánták kerülnek? Vagy akkor milyen alapon szűrik őket?
gorillka 2009.10.02. 22:30:51
Nekem, mint vidéki "hátrányos helyzetű" szülőnek is "fáj", hogy egy szűk elit magasabb színvonalú oktatásban részesül, míg nálunk pl. olyan kicsi a tornaterem (szoba), hogy a tanárok inkább az udvaron tartják a tornaórákat. És egyéb finomságok.
Igaz, költözhetnénk a nagyfaluba mi is...
Miszter07 2009.10.02. 22:31:40
Tehát itt nem az idegen nyelven folyó oktatás lehetlenül el, hanem az elitképzés? Emiatt megy a tiltakozás meg a siránkozás?
Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.10.02. 22:33:05
Hanem?
gorillka 2009.10.02. 22:34:05
Így már elég jó eredményt lehet elérni, de ehhez az kell, hogy a gyerek szeressen nyelvet tanulni.
gorillka 2009.10.02. 22:37:16
Az osztály fele így lett feltöltve, nyílt titok.
És emiatt nem is gond, kicsit jobban kell készülni, hogy a maradék 15 hely valamelyikére felvegyenek.
gorillka 2009.10.02. 22:41:06
Ehelyett itt, a gyerek ismeretében felülbírálják a rendszert. Ritkán nyúlnak mellé, általában a gyerekek zöme jól teljesít.
BJ 2009.10.02. 22:41:29
Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.10.02. 22:41:34
Hát nálunk nem így volt. Nem vagyok senkinek se senkije. A családom se nem befolyásos, se nem jómódú nem volt. A tanulmányi eredményeim és a felvételi pontszámom alapján vettek föl, és tudomásom szerint az osztálytársaimat is.
mütyür 2009.10.02. 22:44:04
(és nem, nem elit került két tannyelvű iskolákba, sem régen, sem most. felvételi van, mindenki jelentkezhet oda, ahova szeretne)
BJ 2009.10.02. 22:44:23
Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.10.02. 22:48:09
Asszem nem. Én nem érteném meg gond nélkül az ausztrál főnöködet. De az osztrákot egészen biztosan.
:-)
gorillka 2009.10.02. 22:50:32
Elég egy jó masszőr keresztmami, aki munka közben megemlíti a hátfájós igazgatónak a keresztfiát. :-)
A mindenki jelentkezhet oda, ahova szeretne nagyfokú szűklátókörűségről tesz tanubizonyságot. (még sem olyan szuper az a suli)
Az ország nem Budapestből áll, vidéken is élnek tehetséges gyerekek, akiknek már egy elfogadható nyelvtanár is nagy segítség lenne.
És ha az a kérdés, hogy a kevés pénzből keveseknek nyújtsunk kiemelkedőt, vagy szélesebb rétegnek magasabb színvonalat az addiginál, akkor én ez utóbbira szavazok.
mütyür 2009.10.02. 22:52:26
miért, vki tilt téged, hogy hova vidd a gyerekedet? vki megszabta, hol lakj?
mütyür 2009.10.02. 22:54:11
Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.10.02. 22:54:55
A keresztanyám nem masszőr. :-)
Egyébként kikérem magamnak (és, azt hiszem, sokak nevében beszélhetek) az ilyesféle gyanúsítgatásokat.
mütyür 2009.10.02. 22:55:08
mütyür 2009.10.02. 22:56:09
gorillka 2009.10.02. 22:56:52
Mindig érdeklődve hallgatom fiatal diplomások panaszáradatát, két diplomával, három nyelvvizsgával többet kéne keresnem, rég vezetőnek kéne lennem stb.
A papír nem sokat ér, az csak egy belépő. A megfelelő képességhalmaz, motiváció, ambíció, ami szükséges a célok eléréséhez.
BJ 2009.10.02. 22:59:47
Sissio 2009.10.02. 23:01:06
gorillka 2009.10.02. 23:02:24
Ez a fajta szemlélet hosszú távon nem vezet sehova.
Nem vagyok megkeseredett, szerencsére jól érzem magam a bőrömben. Boldogságban élek, két gyereknek segítek a felnőtté válásban.
A kommentjeitekből látom, hogy közel az érettségi és még az sem teljes.
Aki ma Magyarországon úgy gondolja, hogy szabad a munkaerő áramlás földrajzilag, az még gyerek, vagy buta felnőtt.
Még annyit, hogy senki kommentelőre nem állítottam itt, hogy nem önerejéből került a vágyott iskolába. Ha valaki magára vette, az az ő baja.
mütyür 2009.10.02. 23:05:43
@gorillka: na látod, akkor mi a gond? :)
gorillka 2009.10.02. 23:06:03
bennünk is felmerült annak idején, hogy kérjünk-e segítséget a bejutáshoz. De úgy döntöttünk, hogy ha nem jut be önerejéből, akkor nem oda való, erőlködés lenne elvégeznie a sulit.
Most csípőből 4es, 5-ös. De van osztálytársa, aki még este 9-kor is tanul.
mütyür 2009.10.02. 23:07:12
mütyür 2009.10.02. 23:09:40
gorillka 2009.10.02. 23:10:16
X-ből egy tehetséges gyerek nem fog eljutni a gimnáziumig sem, mert nem kapja meg a megfelelő alapokat.
BJ 2009.10.02. 23:12:04
gorillka 2009.10.02. 23:14:01
Egy budapesti példa: A és B gyerek x gimibe szeretne menni első helyen. A x gimiben írja, B y-ban. Ugyanarra a megoldásra A több pontot kap, mint B. Lehet fellebbezni...
Sissio 2009.10.02. 23:14:58
mütyür 2009.10.02. 23:15:59
gorillka 2009.10.02. 23:17:47
De tudok olyan családokról, ahol pl. csak az egyik gyerek járhat magántanárhoz, mert nincs több pénzük.
mütyür 2009.10.02. 23:21:01
@Sissio: így van. de a te nyelved legalább piacképesebb, mint az enyém:)
gorillka 2009.10.02. 23:21:50
mütyür 2009.10.02. 23:26:13
külföldi egyetemmel mi a baj?
BJ 2009.10.02. 23:28:57
gorillka 2009.10.02. 23:29:01
Külföldi egyetemen végzett diákok hány százaléka jön vissza dolgozni?
gorillka 2009.10.02. 23:31:14
mütyür 2009.10.02. 23:35:11
@gorillka: miért nem jönnek vissza? és visszakanyarodok: ez a kéttannyelvű iskolák hibája?
(ja plusz, a kéttannyelvű sulik nem feltétlen elit sulik voltak... emlékszem, télen volt, hogy megvesztünk a hidegben, mert nem volt pénz fűtésre)
BJ 2009.10.02. 23:38:41
mütyür 2009.10.02. 23:40:04
BJ 2009.10.02. 23:40:10
gorillka 2009.10.02. 23:41:17
Nem a kéttannyelvű hibája, az egész oktatási rendszer nem jó.
Kell egy "elég jó" alapoktatás, aki többre vágyik, fizessen. Legyen rendes diákhitel, rendes ösztöndíj. Gimiben is.
Ha tehetséges vagy, kvázi ingyen tanulsz, ha annyira nem, akkor a majdani magasabb fizetésedből simán visszafizeted a hitelt. Ha elmentél külföldre, akkor annyira nem fáj az államnak.
mütyür 2009.10.02. 23:43:03
gorillka 2009.10.02. 23:43:13
röviden annyit, legyen egy "elég jó" alapoktatás, a többi legyen fizetős.
gorillka 2009.10.02. 23:43:43
mütyür 2009.10.02. 23:46:15
gorillka 2009.10.02. 23:51:09
mütyür 2009.10.02. 23:55:23
tanárképző fősuli más... az tényleg a maradék felszívásáért volt/van.
mütyür 2009.10.03. 00:10:31
Beyond silence 2009.10.03. 01:30:16
Revolver deluxe 2009.10.03. 02:19:46
Puncskocka 2009.10.03. 10:22:55
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.10.03. 12:51:45
Arról, hogy vidéken még olyan középiskolák sincsenek, mint Budapesten, nem a kéttannyelvű iskolák tehetnek. Egyébként valószínűleg az sem igaz, hogy ilyen éles különbség lenne vidék és Budapest között. A középiskolai felvételinél protekciót sejteni azért is értelmetlen, mert egyre kevesebb a gyerek.
Pont a héten voltam az iskolámban, és csillogó szemmel büszkélkedtek, hogy húsz év után végre sikerült a wc-t felújítani. Ez ám a milliomostanya!
Voltak gazdag osztálytársaink is, meg nagyon szegények is. Mi még tanulmányi versennyel jutottunk be, és egyátalán nem biztos, hogy ott javították, ahová később mentünk, mert akkortájt az összes dolgozatot szétosztották az iskolák között. Nem tudom, hogy az enyémet hol javították, nem is fontos.
Dehát ahogy mondtam, az irigység fontos tényező, és ahhoz képest elég alulreprezentált, mint vártam.
kondor 2009.10.04. 01:12:09
gyermekek.blog.hu/