2009. április 25. 12:48 - Reckl_Amál

Egy cseregyerek kritikája

Ma reggel lágytojást ettünk, jó folyósan, ahogy szeretjük. Nem NDK-lágytojás-stílusban. Az elnevezés anyukámtól származik, aki egy régi, németországi körutazásunk alkalmával konstatálta, a németek nem értik túlzottan a különbséget a lágy és a főtt tojás között, mert a lágynak nevezett is elég szilárd. A forró tojás "lefejezésekor" eszembe jutott, hogy német család feje, akiknél cseregyerekeskedtem pár évvel a családi nyaralás után, egy precíziós mozdulattal lemetszette a tojás búbját. Ezt mindig nagy csodálattal néztem, de azóta se tudom utánozni.

Szóval eszembe jutott a német "családom", akik két alkalommal is befogadtak. A szülőket szinte kedveltem, az apával például volt egy kifejezetten izgalmas beszélgetésem a NATÓ-ról (minket akkortájt vettek föl), a nő meg normális háziasszony volt. Fontos! Bár nem volt állása, de a saját életét élte a család egységén belül. Intelligens ember volt, aki megengedthette magának, hogy ne dolgozzék. (Az más kérdés, hogy nem nézett ki nőnek, de az meg kit érdekel.)

Ellenben a lánya, az én cserepartnerem, borzasztó buta volt! Nem érdekelte semmi, folyton ugyanolyan (semmilyen) pofát vágott, alig beszélt (pedig elvileg nyelvet tanulni mentünk oda) és hiába próbáltam, nem sikerült közös nevezőt találni vele. Azt hiszem, nem a saját ötlete volt, hogy vendégül lát. Aggódó szülei talán így próbálták saját sötétségéből kirobbantani. De nem sikerült. Sőt a végére, gondolom, már eléggé meg is utálhatott. Mert szegény annyira nulla volt, hogy - életemben először - még én is bezzeggyerek voltam. A szülei elég sokat beszélgettek velem, sokat kérdeztek. Hazudni kellett volna arról, hogy viszonylag jó tanuló voltam? Hát persze, hogy látszott a kontraszt. Tabea meg már bukott egyszer.

Bár a német gimnazistáknál ez nem annyira ritka, mint abban az iskolában, ahová én jártam, mégis elég ciki. Valakinek, akinek más dolga sincs, csak hogy tanuljon, szégyen megbukni. Én nem is értem, hogy érettségiig hogy lehet megbukni, nekem még a 4 - 5-ért sem kellett igazán megerőltetnem magam soha, pedig nem vagyok zseni, és pláne nem vagyok mindenben jó. És egy akkortájt viszonylag erős gimnáziumba jártam, ahová tanulmányi versenyen keresztül lehetett csak bejutni. (Féltem is, hogy bírom-e majd.) De gond nélkül végeztem el. Szóval nem nagyon értem, hogy bukhat meg valaki olyan, mint Tabea. Neki aztán tényleg semmi mással nem kellett foglalkoznia. Hetente kétszer eljárt dzsúdózni, de attól még lehet tanulni, hogy az ember kedden és csütörtökön egy-egy órán keresztül embereket dobál.

Pláne egy német iskolában megbukni szégyen. Voltunk benn pár órán, mit mondjak, akkor dőlt el számomra, hogy az ún. angolszász, helyesebben amerikai típusú iskola ellen tűzzel - vassal fogok fellépni, mert silány. A tananyag híg, tartalmatlan és annyira le van egyszerűsítve, hogy félévet egy hónap alatt le lehetne adni. Az elvárások alacsonyak, és mivel hagyták, hogy a gyerekek agya eltompuljon, a többség funkcionális analfabéta. Az érettségiző osztály például azt tanulta éppen geometriából (De utáltam!), hogyan kell a kör területét kiszámítani...

Először azt hittem, én kaptam csak egy ilyen "selejtet". De aztán rá kellett jönnöm, az osztály - és iskolatársai se sokkal okosabbak. Tabea csak csendesebb és közönyösebb volt, mint a többiek. Az iskola, a tanulás számukra huszadrangú dolog volt, szükséges rossz, amit fegyelmezett német létükre persze elviseltek, csak a bulikkal voltak elfoglalva. Egy kivétel volt (pont Csöncsön barátom "párja"), de ő sem okos volt, csak szorgalmas, őt űzték a szülei, a többi családban nem izgatták magukat túlzottan emiatt sem, semmi más miatt sem. Egy másik családról mesélte a magyar fél, hogy a fű ott volt a konyhaszekrényben, akinek kell rájár. Legyen szülő, gyerek vagy éppen a kutya. Talán mondanom sem kell, hogy az illető német állandóan che guevarás pólóban járt. Az említett barátommal sokat idézett, és mindig alaposan kinevetett jelenet volt, amikor megkérdeztük, de mégis miért mindig Che Guevara. Erre a bájos német kis hippi: kicsoda?

Tabeával utoljára kilenc éve leveleztünk. (Mert mi fenntartottuk a levélkapcsolatot több éven át.) Elmeséltem neki, hogy éppen érettségiztem, gratulált. (Gondolom, neki még odébb volt, hiába volt csak egy évvel fiatalabb, én meg kétszeresen is évvesztes. Vagy éppen az első, nem kívánt terhességét hordta ki valami lehrlingnek, akivel aztán össze is házasodtak hamar. Szörnyű, így kell az életet sutba dobni, mielőtt még elkezdődne.)

Németország vonzó, talán a legvonzóbb külföldön, de csak távolról. Közelről minden ország egyforma.

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr301085541

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

muesli 2009.04.26. 12:18:31

Nemrég beteg voltam, és mivel ágynyugalmat írt elő az orvos, rákattantam a német adókra napközben.
Hihetetlen dolgokat láttam ám ott!
Rengetag műsor erről szólt. 16-17 éves, terhes marad, a pasija is tanuló még (vagy kimaradt a suliból és így esélye sincs - és igazából kedve sem - dolgozni menni..). Azt majd lesz valahogy...
A te cseregyereked egy tök tipikis ostoba lány volt...
Mint ahogy általában az összesről elmondható ez, aki aszerint az iskolarendszer szerint tanul.
Remélem nálunk soha nem fog ez eljönni!

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2009.04.26. 17:01:51

azért a német és általában a nyugat-európai iskolarendszer ilyen jellegű kritikája eléggé megmosolyogtató :) annak fényében pl, ahogy a nyugati rendszer szerint tanuló gyerekek teljesítettek a magyar tanulókkal szemben a PISA felmérésben, nos annak fényében egyenesen hahotára fakaszt, amit írsz.
Az ilyen rendszereknek valóban nem az a lényege, hogy lexikális tudást töltsenek a gyerekek fejébe, amolyan kolbásztöltés módszerrel. Ezt jól láttad, Amál. Viszont a viszonylag szerény lexikális tudás mellett olyan készségeket fejlesztenek, amelyek segítségével a gyerekek megtanulják megkeresni az információt (valós életben, valós munkahelyen is ez a fontos, nem az, hogy kisujjadban legyen a jogtár), valamit a felbecsülehetetlen értékű kommunikációs, együttműködési, prezentációs képességeket fejlesztik, no meg talán a legfontosabbat. a kritikus gondolkodást. A gyerekek nem gyertyaszál módjára ülnek a padban a tanárt hallgatva vagy a példatárat bújva, hanem vitatkoznak, beszélgetnek, érvelnek!!!, megtanulnak együtt dolgozni, együtt élni.
A funkcionális analfabetizmus így pont a magyar tanulókra a legérvényesebb (nem ártana utánaolvasni), robot módjára fel tudják sorolni az évszámokat, tételeket, szabályokat, de azt már nem tudnák elmagyarázni, melyiknek mi értelme van és mire használatos...

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.04.26. 21:26:23

Elméletileg igazad van, az ember többre megy az ún. kompetenciákkal, mint a sima lexikális tudással. De pont a PISÁ-n szoktak a németek hátul kullogni, velünk együtt persze.

Hogy mi megy ma akár a német, akár a magyar iskolákban, nem tudom. Akkor ez volt a benyomásom. Csak azt láttam, hogy a tanulás nem fontos, hogy semmit sem tudnak német partnereink (kompetenciákat sem, lexikálisan sem, és úgy általában a világról). Az iskola semmit sem követelt. Ha megbukott valaki, hát megbukott, annyi baj legyen. Kár, hogy az életben ez nem egészen így megy.

KZsoci 2009.04.26. 22:10:25

és a kis román pionírok hanyadikok a pisi-teszten? egyébként tetszik a kopipaszta a prospektusból/prezentációból/stb-ből.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2009.04.26. 23:39:02

@KZsoci: bár számodra elképzelhetetlen, hogy az embernek saját gondolatai is lehetnek, megnyugtatlak: ezek a szavak nem prospektusból, hanem saját tapasztalatból, kútfőből származnak :) próbáld ki egyszer, jó érzés.

Ziebi 2009.04.27. 03:25:30

Én annyira szerettem volna ha van ilyen lehetőségem...de sajnos a mi kis falusi iskolánkban ez lehetetlen volt kivitelezni, a tanárok sem ugráltak az ötletért...hatalmas élmény lehetett így vagy úgy, gyakorolhattátok a nyelvet...nekem főleg ez tetszett volna..nem csak könyvekben olvasni..hanem megtapasztalni milyen más nyelven kommunikálni... :) Sebaj, most bepótolom. :)

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.04.27. 09:06:45

Én is nagyon lelkesedtem az ötletért, az általad említett okokból kifolyólag. Csak annyira bosszantott a tudat, hogy itt vannak ezek a német gyerekek, élnek ebben a jólétben, olyan felszerelt az iskolájuk, hogy csuda, nem utolsó sorban a német az anyanyelvük, akármit csinálnak, mindig jobban fognak tudni németül, mint én, aki csak tanultam, és nem értékelik, nem használják ki.

Amikor ők jöttek Magyarországra, akkor állandóan McDonald'sba akartak menni, mert az ő kis városukban nem volt. Ez nem baj, mi is nagyon odavoltunk érte, amikor a Nyugatinál megnyílt az első. De ennél többre nem igazán voltak kíváncsiak. Egyszerűen nem érdekelte őket semmi, csak piálni akartak. És az ő sulijuk még patinás is, a XVII. sz-ban alapították.
süti beállítások módosítása