2008. november 14. 12:09 - Reckl_Amál

Az elbocsájtás okai

Emlékszem a rendszerváltás körüli idők optimizmusára, volt akkor egy pár év, amikor a közmondásos magyar búbánatot fölváltotta valami izgatott várakozás. A rendszerváltás (vagy -változás?) sokáig hivatalosan vitathatlanul pozitív dolog volt, fel is dereng egy vita a kilencvenes évek közepéről, amikor először használták a tv-ben a "rendszerváltás vesztesei" kifejezést.

A politikai - gazdasági átalakulásának reményei az utóbbi évekre szertefoszlottak. Ma a rendszerváltás már csak elbukott próbálkozás. Érdekes, hogy ebben szinte mindenki egyetért: az is, aki nagyon is élvezte a Kádár-rezsim kicsit lábszagú, de legalább puha éveit (mert ún. jólét volt, és erről is lehetne beszélni hosszasan), mások meg pont az gondolják, nagyon kevés dolog változott igazán, és az is inkább rossz irányba.

Szintén sokan osztják azt a nézetet, hogy a felelős a politikai elit. Őket kell leváltani. Mivel én is közéjük tartozom (és emiatt eléggé kedvetlen is vagyok), elgondolkodtam, miért érett meg a magyar politikusok túlnyomó többsége a pályaelhagyásra.

Lopás, mutyi, korrupció

Nem is lehetne mással kezdeni, mint ezzel. A politikusokkal szemben ez az alapvető vád. Nem pusztán azt nem szeretjük ebben, hogy lopnak; egy olyan országban, ahol az adócsalás nemzeti sport, egyeseknek büszkeség, képmutatás csupán ezen fölháborodni. A baj az, hogy pofátlanul, sokszor leplezetlenül csinálják. Másrészt azért dühíti az embereket a mutyizás, mert ez egyúttal a pozícióval való visszaélés. Ez arra enged következtetni, hogy eredetileg a politikus, vagy ünneplős nevén államférfi magasabb szinten áll erkölcsileg egy pitiáner nyerészkedőnél, aki csak kihasználja, hogy a húsos fazék közvetlen közelében sündöröghet.

Ügyetlenkedés

És, ha már lop valaki, akkor csinálja jól! A béna lopkodás nagymesterei természetesen a kisgazdák voltak, akik elől tényleg az ezüstöt is el kellett zárni, annyira enyveskezűek voltak. Azért azóta is folyton azt látjuk, mennyire tehetségtelenül intézik ezeket a dolgokat is. Kevésbé zavarna, hogy a miniszter úr kedves szomszédja építi a bekötőutat, ha éppenséggel nem virágboltja lenne...

Ingyenélés

Ez a lopás alfaja is lehetne. De nem az, mert a korrupció elvileg illegális, az ellenőrizetlenül fölvett költségtérítési összegek viszont törvényesen megilletik a hazáért tevékenykedőket. Javítana a politika megítélésén, talán az elvesztett hitelességből is visszajönne egy kicsi, ha végre valaki komolyan venné a dolgot, például egy képviselő, aki a honlapján/ blogján rendszeresen elszámolna a választóinak.

Szaktudás - a politika ellensége

A szakértői politizálás (kormány) mítosza tévút. Nekem ne legyen a politikus szakember! Ne a vízgazdálkodáshoz értsen, hanem szerezze meg magának a legjobb vízgazdálkodási szakembert a stábjába! Ez egyrészt pénzkérdés (vagyis nem biztos, hogy a miniszternek kell a legmagasabb fizetés), másrészt hitelességi. Egy színvonalas kormánynak dolgozni nem kéne, hogy szégyen legyen, hiszen elvileg ez a feladatok csúcsa, az ország nagy kérdésein dolgozni. Amerikában ez olyan pont a CV-ben, ami örökre biztosítja a jó állást az illetőnek, nálunk ez csak akkor valósul meg, ha olyan színezetű kormány van, amelyik egyszer már használta a "illetőt".

Tehetlenség

Ha a mostani kormányt egy igazán találó, objektív kritikával akarjuk illetni, akkor a tehetetlenséget kell fölróni elsősorban. Ez ugyanis a legrosszabb: valaki, akinek van rá lehetősége, nem tesz semmit. Miért? Mert nincs elég bátorsága vagy tehetsége a fontos döntések meghozatalához. Egy erős kormány (mint Horné vagy Orbáné) dolgozik, nem biztos, hogy jó irányba halad (ezért vannak a választások), de nem csak beszél. Mint állampolgár elítélem, hogy egy ennyire reformra utalt országban, mint Magyaroroszág, dilettáns ökörségekkel (pl.: vizitdíj) járatják le a reform szót!

Hülyék

Számos olyan ember ül a Parlamentben, aki - mit szépítsük - egyszerűen hülye. Ezek az alakok általában nem munkájukkal tűnnek föl, hanem idióta szövegeikkel vagy viselkedéseikkel. Csak pár példa a közelmúltból: Gyenesei minisztériumi papíron ajánlja barátjának színre vitelét, és ezt kultúrmissziónak tekinti; Szabó Zoltán halálos fenyegetést hall ki nem kevésbé hülye, ám költői hajlamokkal megvert fideszes kollégája verséből; Fetser János, egykori Orosházi polgármester be akarja tiltani az internetet, és rendőrt küld az őt kritizáló hozzászólóra... A sor folytatható a végtelenségig, ezek csak a legfrissebbek.

Rövidlátás

Csak egy rétori kérdés. Mikor lesz már Magyarországnak végre olyan kormánya, amelyik tovább lát az adott hét végénél? Ezzel egyébként el is érkeztünk a legkomolyabb problémához. Nincs perspeltíva, nincsenek tervek, pillanatnyi ötletek vannak, amelyeknek kizárólag az a célja, hogy ne legyen belőle túl nagy botrány.

Hát, kérem, szépen, ez a legnagyobb botrány: hogy az elmúlt 18 év munkája szinte semmit sem ér. Szerintem ez próbaidőnek elég hosszú, és én mint munkaadó kezdek kissé türelmetlenné válni...

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr71768668

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hölgyválasz · http://holgyi.freeblog.hu 2008.11.15. 08:01:49

"Nekem ne legyen a politikus szakember! Ne a vízgazdálkodáshoz értsen, hanem szerezze meg magának a ...."

/Pedig jó az, ha mondjuk egy környezetvédelmi miniszter konyít valamit a vízgazdálkodáshoz/

Szóval nekem meg igenis, legyen szakember!

Szakminisztériumokban minimum elvárás lenne!
Mert ha csak ahhoz ért, hogyan lehet pénzt csiholni, ahhoz elégséges az erősebb kutya *aszik elve. A Te sémád szerint, programját is más írná meg,(minthogy az illetőnek fingja nincs ahhoz, aminek minisztere, így a programalkotásban is csak autsidernek tekintendő ) és -ismerve a magyar mentalitást- legalább némi rálátás nélkül, bármikor megvezethető!
Ha szakember, akkor is egy egész slepp veszi körül, ( oké, nyilván csapatmunka ) pláne, ha nem az!
+ emberek, + /nem kevés!/fizetésekkel!( és akkor elegánsan elhallgatom a most lebegtetett racionalizálósdit )
Igenis fontos, hogy legyen tudás döntései mögött, még ha az nyilván nem is 1 személyi a végén.
Tehát :
nem árt, ha mondjuk egy pénzügyminiszter nem jogi, hanem közgazdasági diplomával rendelkező valaki, / Draskovics/, ámbár jelenlegi díszpinty kormányunk díszes bandája, mint tudjuk, csupa fregoli emberből áll, /Lamperth M./ akik számos poszton bevethetők, úgy látszik, épp azt az elgondolást követve, mint Te kedves Amál.

Aztán látjuk, mire mentek, mennek vele!
( bár cseppnyi kételyem sincs, ha mondjuk az enyémet, akkor se lenne ma más a helyzet )

De persze, nem _csak_ ezen múlik, hanem többek közt azon pontokon, amiket fent említesz...
De még mennyire, miazhogy, nagyonis!

"Hát, kérem, szépen, ez a legnagyobb botrány: hogy az elmúlt 18 év munkája szinte semmit sem ér. Szerintem ez próbaidőnek elég hosszú, és én mint munkaadó kezdek kissé türelmetlenné válni..."

Én meg mint munkavállaló, nem csak hogy "kezdek", de már durvára türelmetlen vagyok, sőt, a tököm rég teli volna, ha lenne !:)
( Jelzem, ez a mosoly-jel csak egy kényszeredett vigyor, mi már évekkel ezelőtt számra fagyott... )

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.11.16. 13:06:20

Amiről én beszélek az az ún. skandináv modell. Északon "két miniszter" van: az egyik a politikus, a döntnök, a másik pedig a szakmai vezető. (Nálunk közigazgatási államtitkárral lehetne egy szintbe hozni.)

A modell előnye, hogy a felelősséget és a rivaldafényt a politikus viseli, és közben a szakmai apparátus nyugodtan, politikamentesen végezheti szakmai munkáját. Kormányváltás esetén nem rúgnak ki mindenkit, vagyis nem veszítenek azzal időt és enrgiát, amíg lecserélik a saját embereikre az ellenfél embereit.

A politika is szakma, Amerikában például képeznek ún. lobbistákat, akik azt tudják, hogyan kell egy jó stábot összeállítani, kihez milyen ügyben kell bekopogni, ki milyen ügyet támogat inkább anyagilag stb. (Nem korrupcióról beszélek.) Ez később politikusként, ill. kormánytagként is jól jön. Ezzel egy vízügyes nem tud foglalkozni, nem is várom el tőle.

Lamperth Mónika neve fölmerült. De szerintem rossz példa. Ő ugyanis politikusnak, lobbistának is alkalmatlan. Azért lehet a tűz körül, mert a férje sokat tud pár mszp-s K&H - Kulcsár Attila érintettségéről. Én sem "fregoliemberekre" gondoltam, hanem tehetséges valódi főállású politikusokra.

De mondok is egy ellenpéldát. Persányi Miklós fantasztikus munkát végzett (végez) a Budapesti Állat - és Növénykert igazgatói székében, környezetvédelmi miniszternek viszont halvány volt, a tevékenysége szinte értékelhetetlen. Fodor Gábor ellenben pár hónap alatt többer ért el, mint Persányi évek alatt. Persányi szakértelme kérdésen felüli, de a nagypolitikához nem volt affinitása.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.11.16. 13:10:17

Ja, amikor munkaadónak neveztem magam, akkor magamra, mint magyar adófizetőre, tkp. a Kormány munkaadójára gondoltam.

Legális munkavállalóként "csak" az zavar, hogy hárommillió társammal mi tartjuk el az egész országot, és mindig ránk gondolnak utolsóként, ha kedvezményről, segítségről van szó. Pedig minket nem kellene pluszban segíteni, csak kicsit kevésbé szívni a vérünket.

sleeping dancer · http://sleepingdancer.freeblog.hu 2008.11.16. 14:55:14

a tehetetlenség diagnózisálásával egyetértek, bár sem a Horn, sem az Orbán kormányt nem érzem lényegileg különbözőnek e tekintetben a mostaninál.

sztem 3 alapvető baj van:

1.a rendszerváltáskor létrejött kétharmados törvények rendszere miatt egyetlen kormány sem tud lényeges kérdésekben lépni az ellenzék nélkül, sokszor lényegtelenebbekben sem. a mindenkori ellenzéknek pedig a demagógia eddig jobban megérte mint a konstruktivitás

2. a válsztási ciklus rövid: 5-6 évre kéne kormányt választani, hogy kifuttathassa a politikáját, ne legyen kénytelen permnanensen kampányolni, ehhez társul, hogy az önkormányzati meg a EU választások miatt az ország választástól választásig bukdácsol. Ezeket a választásokat egyszerre kellene megtartani.


3. le kellene szállítani az 5 százalékos bejutási küszöböt mondjuk 3 ra, hogy mobilabb legyen a pártrendszer

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.11.17. 09:56:28

Azért a Hornék vagy Orbánék tevékenykedése ég és föld a mostani kormányéhoz képest. Gyurcsányék egyedül az eü-t piszkálták meg kicsit, de sajnos nagyon rosszul tették. A vizitdíjba gyakorlatilag bele is buktak, jogilag áll már csak fönn ez a kormány a merev alkotmányos szabályok miatt.

A választási ciklus szerintem is rövid, és azt sem értem, miért nem lehet egyszerre parlamentet és polgármestert, helyi képviselőket választani. Miért kell az a féléves lyuk?

A küszöb leszállítása nem ilyen egyszerű. Nem tudom, hogy nem kerülne-e többe, mint amennyi haszna van.

sleeping dancer · http://sleepingdancer.freeblog.hu 2008.11.17. 11:35:36

a küszöb leszállításáról Hack Péter egy nagyon hosszú elemzést közölt valamelyik régebbi ÉS-ben (és hidd el, nem azért,hogy az szdsz bejusson),engem meggyőzött, a pontos érveit sajnos márt nem tudom felidézni.

Hornék ha jól emlékszem, csináltak valamit a nyugdíjrendszerrel, aminek túl sok értelme nem volt, de bevallom, nem emlékszem, hogy Orbánék milyen reformlépést vittek végig, vagy mibe kezdtek bele. Hozzátenném: Hornék és Orbánék idején az ellenzék konstruktivitásának szintje is nagyon különbözött a mostani ellenzékétől. Én nem azt várom a mindenkori ellenzéktől, hogy mindig mindent ellenezzen, hanem azt, hogy ami az ország érdekében áll, azt szavazza meg, ami pedig szerinte nem,azt ellenezze keményen. Saját törvényjavaslatok benyújtogatása legtöbbször alibicselekvés. A kormány kormányoz, az ellenzék okosan rámutat a hülyeségekre, és ezzelszimpátiát szerez, a kormányzóképességét bizonyítja. Tudom, naiv vagyok.

Sajnos oda van kozmálva ez az egész. A kétharmados törvényekre nem reagáltál,pedig szerintem ez itten a legfenébb rákfene. Pl semmit nem lehet csinálni a pazarló önkormányzati rendszerrel.

süti beállítások módosítása