2010. december 25. 18:54 - Reckl_Amál

Ludwig és én

A szólista - filmkritika

Eleinte azért néztük az éjféli mise közvetítését, mert hülye pofákra vadásztunk. De engem most már más is érdekel. Hogy a szokásos, automatikus pátoszból lesz-e igazi.

Tavaly már dohogtam azon, miért nem látni egyetlen boldog arcot sem azon az ünnepen, mely a születés öröméről szól, a sötétség végéről, az örök reménység beteljesüléséről. Tudom, a húsvét nagyobb ünnep a feltámadás miatt. De annyira jó lenne vidám embereket látni ilyenkor!

Egész életemben csodáló irigységgel néztem a hívő emberekre. Akiknek Isten léte magától értetődő; ha Isten velünk, ki ellenünk, ugyebár?. A gondolat persze tőlem sem áll távol, sőt, ahogy idősebb leszek, egyre több nyomát látom. Például ebben a filmben is.

A szólista nem más mint Nathaniel Anthony Ayers. Hajléktalan és skizofrén. Valaha - negyven évvel ezelőtt - Amerika legígéretesebb komolyzenei tehetsége volt. Aztán a betegsége átvette az uralmat az élete fölött, a neves Juilliard Főiskoláról kicsapták, a családjával megszakította a kapcsolatot, most Los Angeles utcáin zenél.

Így találkozik Steve Lopez-szel, a flegma újságíróval, aki sztorit szimatol a lerobbant ex-csodagyerekben. Sorozata a Los Angeles Timesban nagy köveket mozgat meg, a polgármester ötvenmillióval többet áldoz a hajléktalanok ügyére. Különös tekintettel arra, hogy az utcán élők között felülreprezentáltak a mentálisan beteg emberek.

Lopez és Ayers összebarátkoznak, vagyis valami barátság-szerű kapcsolat jön létre kettejük között. A bökkenő csak az, hogy Ayers nem véletlenül a szólista. Ő már nagyon régóta egyedül van. A saját világában él. Oda Lopezt be sosem engedi, csak annyit mutat meg, hogy létezik ez a világ. De ez nem Lopeznek szól, hanem bárkinek, aki hajlandó Ayers létét észrevenni, ezzel pedig a másik világ létét is elismerni.

Lopez azt gondolja, a saját, "normális" logikája mentén megfejtheti Ayerst. De ez nem sikerül neki, fogalma sincs, mit gondol vagy érez "barátja". Lakást és csellótanárt is szerez neki, sőt még egy fellépést is megszerveztet számára. Utóbbi elmarad, mert Ayers-re rátör a paranoia, és kis híján megveri tanárját a színpadon.

Lopez valójában szélhámos, úgy ír valamiről, valakiről, hogy nem ismeri azt. Csak azért nem bukik le, mert olvasói sem tudnak szinte semmit az őrületről és a lelki elszigeteltségről. És nekem is eszembe jutott, milyen régóta érdekel ez a téma, és még sosem találkoztam senkivel, aki igazán elmebeteg.

A film is csal kissé persze. Az igazi Ayers valójában bőgős, a filmben viszont csellistaként szerepel. De ez megbocsájtható, mert Bachnak azt a művét, mely a film zenéjének vezérmotívuma is egyben, csellóra írta. Ez a különleges dallam - az egész soundtracket ez a mű ihlette - Lopez valódi érzéseinek ábrázolása: a tehetetlen szomorúság és az elkerülhetetlen elfogdása, Ayersen a mi logikánk szerint valószínűleg nem nagyon lehet segíteni már.

De vajon ő segítséget vár-e? A jelenben nem tűnik elégedetlennek vagy boldogtalannak. Régen, mikor gyerekkorában megtalálta élete értelmét, a zenét, szintén nagyon boldog volt. Akkor ez az egy személyes bolygó, ahová a csellózás repítette, a lehető világok legjobbika volt. És ahogy egyre jobban fölfedezte ezt az univerzumot, egyre inkább elvesztette a kapcsolatát az ún. valóságos világgal. Filmes túlzás persze, de nagyon jó esszenciája ennek a folyamatnak, amikor a kis Nathaniel az ágyban fekve húrokat rajzol a karjára, és azon játszik, bent pedig hallja a zenét.

Viszont sajnos idővel nemcsak Ludwig vont hallja, hanem mindenféle hangokat, akik bebeszélik neki, ellenség lapul minden bokorban. Nathanielen eluralkodik a paranoia, és már nem képes normális életet élni. Hiába korának legnagyobb tehetsége, kiszámíthatatlan, sokszor agresszív viselkedése miatt kizárják a főiskoláról. A skizofrénia elhatalmasodik rajta.

És Ayers még szerencsés. Hiszen a tehetsége miatt felfigyelnek rá, és normális értelemben felkarolják. Ma már újra kapcsolatban áll a testvérével, aki a róla elnevezett alapítványt gondozza, értelemszerűen nem az utcán él. De - és emiatt jó ez a film, mert egyébként egy öntömjénező újságíró kérkedése lenne - ma sem tudni, tényleg megváltozott-e az élete, tényleg jobban érzi-e magát. Valószínűleg nem hatja meg az sem különösebben, hogy sorsa Los Angelesben gyökeresen megváltoztatta a városvezetés hajléktalanpolitikáját.

Egy biztos, Lopez profitált ebből a barátságból: országos, sőt világhírű publicista lett belőle, akinek nemcsak a csöves zseni a barátja, hanem Obama elnök is.

Ayers szabad volt, mielőtt találkoztak. Már megbarátkozott a gondolattal, hogy nemcsak az ő világa létezik, teljes békében él a valósággal, de rajta kívül. Kettesben Ludwig vonnal.

Egyik éjszaka az utcán alszanak Lopez-szel egy nagyon rossz környéken. A kapualjból, ahol éppen fészkelnek, jól látszik, ahogy a többiek a kukákban gyújtott tűzben melegszenek, kiabálnak egymással, sőt verekszenek is. Minden csúnya és piszkos, Los Angelest nem erről a helyről nevezték el az Angyalok városának.

Ayers pedig imádkozik. Azt kívánja, hogy minden embernek legyen szép az álma azon az éjjelen.

Giccses dolog ez persze. Mégis valahogy sokkal több áhítat van ebben a Miatyánkban, mint abban az egyszer sem elmosolyodó papban, aki tegnap este közölte a hívekkel a Megváltó érkezését. Szerencse, hogy láttam ezt a filmet minden okoskodásával és öndicséretével együtt. Ha az éjféli misén múlt volna, semmi emelkedettséget nem éreznék.

Értékelés: 8/10

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr762538852

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stivanleroy · http://napilajk.blog.hu/ 2010.12.25. 21:53:39

Meglehet, hogy akadnak helyek, ahol a hit bemegy a templomba. De az biztos nem Európa, itt a kettőnek vajmi kevés kapcsolata van - mondhatni tradicionálisan.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2010.12.26. 15:14:05

@stivanleroy:
De érted? Jézus megszületett, és a pap a sztárokról beszél?

A hit magánügy. A templomba úgy kell bemennie, hogy a sok magánügy (hívő) egyenként beviszi azt.

Többek között azért nem járok templomba, mert a rutin, a protokoll fontosabb, mint maga Jézus. Az emberek csak mondják, mondják a szokásos szövegeket, és néha látszólag nem is értik, mit mondanak.

Különösen karácsonykor derűt kellene sugároznia a misének. Semmivel sem lenne kevésbé méltóságteljes, ha mosolyognának és a betlehemi események felidézése mellett elmondanák, mi mit jelent. Az éjféli mise - pláne, amelyiket közvetítenek is - amúgy is kirakat. Beleférne, ha elmondanák, hogy a mi Istenünk nem csak ígéri a megváltást egyszer majd, hanem a Szövetséget be is tartja a maga részéről.

Vagy, ha ez magas ilyen későn - bár én személy szerint pont ilyenkor szeretek ilyesmiről beszélni - akkor a szent családról, a családi élet szépségéről. Nem a kotont kell betiltani, hanem a családot mint a legjobb életformát kellene propagálni.

És hát persze az elején bemondták, hogy Kalocsában Semjén Zsolt a képviselő, csakhogy értsük, miért pont onnan közvetítenek... Ennek sincs semmi köze a karácsonyhoz. (Arról nem is beszélve, hogy olyan tanult és intelligens embereknek, mint amilyennek a papokat tartom, kifejezetten viszolyogniuk kellene egy Semjén féle idiótától.)

stivanleroy · http://napilajk.blog.hu/ 2010.12.26. 17:16:44

@Reckl_Amál: Ezek szerint mégsem olyan tanultak és intelligensek, mint amilyennek tartod őket...
A hívek pedig mifelénk nem visznek semmilyen hitet be: társadalmi-reprezentatív funkciója VOLT a templomnak - ma már ez sem nagyon. Nem szólnak meg, ha nem mész, és nem is kell a legújabb ruhát oda tartogatni.
Ennek megfelelően odabent sem a hiten van a hangsúly - nem is azon volt, soha. (A vallás és hit közti különbségekről már nem is beszélve - az előbbinek nem feltétele az utóbbi.) Formalitássá sikkadt. Pláne a kirakatesemények - mint a karácsonyi éjféli mise.
Sajnos eszébe nem jut senkinek, hogy ilyenkor a nagyobb tömeghez másképp szóljon - és a bűzlő halfejnek (bocs) az sem sejlik fel, hogy erre szükség lehetne, egyáltalán.
Ha hit és katarzis kell, maradj az ilyen filmeknél. A filmipar többet tud erről a témáról, mint a hitbiznisz.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2010.12.26. 22:04:30

@stivanleroy:
Mondom, hogy nem járok templomba. Viszont azt se szeretném hinni, hogy a teljes egyház - papok, hívek egyaránt - csak képmutatók gyülekezete. Bár nagyon régen volt - húsz éve már - de a hittantanárom kedves, öreg bácsi volt, akire érdemes volt odafigyelni. A nagymamámról, akire kifejezetten gondoltam, amikor azt írtam, irigylem, aki kétségek nélkül hisz, nem is beszélve. Vele sokat voltam templomban - a legszebb ruhámban :) - és sosem érdekelt, hogy a többi ember mit gondol körülöttem. Egyszerre volt érdekes és unalmas is. Ma, ha néha mégis ott vagyok, többnyire unatkozom.

Néha én is azt gondolom, amit te. De még ezen a csilivili éjféli misén is látok a puccos dámák és vérfideszes buzgómócsingok mellett egy-két valódi arcot. Csak az egész hangulata idegen attól, amit én gondolok hitnek.

Egyébként ma is láttam egy nagyon jó filmet. Az Amistad sem egy könnyed karácsonyi mozi, a kereszténység mégis kulcs benne. A katarzis megvolt így ma is. :)

stivanleroy · http://napilajk.blog.hu/ 2010.12.27. 15:49:03

@Reckl_Amál: Nem mondunk nagyon mást.
Nyilván vannak még tiszta hitű emberek a templomokban is - ugyanakkor az egyház, mint olyan nem használ (szerintem) a hit terjedésének. Mert hierarchizált, mert a külsőségekre összpontosít, és mert nem érdekli, hogy tudná eljuttatni az üzenetet másokhoz is. A többség ez; és attól tartok, az egyháziak és vallásosak többsége(!) korrelál egymással - márpedig az arcát ez (a mindenkori többség) adja meg a dolognak (minden dolognak).
Nem egy egyházi iskolában tanult emberrel akadt dolgom az elmúlt időkben: egyszerre álszentek és gyűlölködőek - pedig valószínűleg nem voltak rosszabb, gonoszabb gyerekek, mint mások. Valamitől, valahol ilyenek lettek.
Vagy gondolj a nagy népszerűségnek örvendő (itt is már emlegetett) Paplan családra. Akiket sötét nézeteik miatt nem vetett ki magából a közösség. Sőt.
"látok a puccos dámák és vérfideszes buzgómócsingok mellett egy-két valódi arcot" - amíg ez egy-két, addig sajnos nincs minek örülni.
Amíg a többiek a többség.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2010.12.28. 01:16:00

@stivanleroy:
A Paplan család nekem nem csupán a szinte szalonképtelen politikai nézetei miatt volt hatalmas csalódás, hanem akkor is, mikor jártunk náluk. Azt hinné az ember, hogy egy vallásos család rendesen neveli a gyerekeit, de a kis Paplanok ronda, akaratos kölykök voltak, tiszteletlenül viselkedtek még előttünk is a szüleikkel és Pokémonért toporzékoltak, szóval nem is voltak nagyon távol tartva attól a kereskedelmi fertőtől. Nálam ekkor buktak meg végleg.

Másrészt viszont azt is gondolom, hogy nehéz ma kereszténynek lenni. A legfőbb felelősség azért terheli az egyházat, a mai világban, amely nagyon világias, nagyon materialista, mert nem segít a híveinek. Mert semmi mást nem ad, csak külsőségeket. Mert nincsenek rendes válaszai az aktuális kérdésekre.

Azért gyűlölködik egy ilyen szellemben nevelt ember, mert nyilván érzi ezt a tartalmatlanságot. Mert a vallásával csak értelmezhetetlen terheket kap - pl. a már említett koton tilalma, ami Mózes korában nem létezett, talán ezért nincs benne a Bibliában - de semmi mást. Sem megnyugvást, sem megbékélést a világgal, sem a mindenütt hangoztatott szeretetet. Hát persze, hogy végtelenül frusztráltak. Nincs kétségbeejtőbb dolog, mint "hinni" valamiben, ami csak akadályoz, de nem segít.

És itt az új dilemma, mellyel akadémiai székfoglalómat zárom :), vajon ugyanaz a vallás lenne-e, ha másképp állnának hozzá a hitélethez. Vajon nem az-e a kereszténység egyik legfőbb vonzereje, hogy patinás? Kár, hogy ez kívülről rozsdának látszik...
süti beállítások módosítása