2010. november 04. 15:35 - Reckl_Amál

Megregulázás

Eleget kísérleteztünk mindenféle alternatív elképzelésekkel a felsőoktatásban. Az eredmény negatív. Az elmúlt húsz évben sikerült a minőséget mennyiségbe átfordítani: ma, aki valahogy megszerzi a nem túl nehéz érettségit, minden további nélkül kiköthet valamilyen egyetemen vagy főiskolán. Ott aztán sokan beleszoknak a kényelmes életbe, nagy nehezen átevickélnek a vizsgákon, hogy a végén használhatatlan munkaerő legyen belőlük. Szégyenszemre hemzsegnek a diplomás munkanélküliek.

Mikor hasonló cipőben jártam, az jutott eszembe, hogy míg a szüleim generációja azért nem hajtott, mert állandónak hitte a nyugdíjas állások világát, a miénk meg azért lesz motiválatlanabb a kelleténél, mert évtizedes tanulás után a munka világával negatív érzések közepette találkozik először. Átkoztam is a sok szűklátókörű munkaadót, akinek velem, a pályakezdővel nem nagyon akaródzott szóba állni.

Ma már értem, miért. Látom üzleti partnereinknél a kis gyakornokokat, akikkel állandó szenvedés a közös munka. A liberális szemléletű közoktatás a lexikális tudás jelentőségét túlzottnak tartotta, ezért az ún. kompetenciákra helyezte elvben a hangsúlyt. De úgy tűnik, látva a frissen végzett kollégákat, hogy ez nem sikerült fényesen. Pont az alapvető kompetenciák hiányoznak a legfájóbban: a szövegértés, a fogalmazás, a pontosság, a megbízhatóság és nem utolsó sorban a jó modor. Az első kettőt leszámítva persze a többit nem az iskolában kell elsajátítani, elvileg erre való a családi nevelés, az iskola ezek számonkérésével trenírozhatja a diákokat későbbi munkavégzésük alapfeltételeinek megszilárdítására viszont. A közoktatásban többnyire azért törekszenek arra, hogy legalább elvárják ezek teljesülését. Tapasztalataim szerint viszont a felsőoktatás kifejezetten ezek ellen "dolgozik".

A nyelvi készségek elsorvadásáért egyértelműen a tesztek elburjánzása és a szóbeli vizsgák visszaszorulása a felelős. Ma egyes szakokon kis túlzással úgy lehet diplomát szerezni, hogy az ember egy összetett mondatot nem ír le, vagy nem mond ki. Nemigen tudok viszont olyan álláshelyet elképzelni, amelyben semmilyen nyelvi készségre sem lenne szükség.

A régi (infra)struktúrára rászabadították a kapacitás sokszorosát hallgatói létszámban. A tanároknak sokkal több idejébe kerül kijavítani a dolgozatokat, ezért inkább egyszerűsítik, ami egyszerűsíthető. Az elmúlt érában kiátkozott lexikális tudás újabb fronton veszített: ahol csupán a tények felszínes ismeretét le lehetett tesztelni, ott nem is fáradoztak azon, hogy mélyebbre hatoljanak, esetleg összefüggéseket is megértessenek. Pedig az igazi műveltség nem adatok bebiflázása - ez az internet korában tényleg időfecsérlés - hanem az adatok közötti hálózatok ismerete, a minél szabadabb asszociáció. Az információs társadalomban pedig az a tudás lesz piacképes, amely az információkat be tudja fogadni és rendszerezni is tudja. Ezért a verbális és olvasási készségek forszírozására mindenhol nagyobb hangsúlyt kellene fektetni.

A magas létszám miatt halványodnak el az - most nevezzük így - emberi kompetenciák is. A pontosság nem csupán a királyok udvariassága, hanem nélkülözhetetlen ebben a pörgő világban. Ma a normál tevékenységekre is alig jut idő, várakozásra meg egyáltalán nincs. A megbízhatóság nem csak a tisztességgel, a becsületességgel áll rokonságban, hanem minden jól működő szervezet alapja is. A mai versenyhelyzetben senki sem engedheti meg magának a link, szakszerűtlen vagy éppen illojális munkatársakat. Az illedelmesség pedig a XXI. századi profi menedzser stílusa. A régi, kőkemény főnökök már csak hébe-hóba láthatóak, helyüket átvették a szigorú, de udvarias, mosolygós emberek. Ezt a tárgyalási stílust ma már oktatják is.
Így lesz ezekből a fontos, bár néhány cinikus szerint elavult erényekből szó szerint készpénzzé váltható, valós kompetencia.

A mai felsőoktatás azonban alig foglalkozik azzal, hogy önálló és használható munkaerőt neveljen. A dolgozatokat sokszor egy héttel a határidő után is le lehet adni, az előadásokon dumálnak és esznek, nincs következménye.

A végeredmény pedig az lesz, mint ahogy azt fiatalabb kollégáknál én is látom, hogy minden igyekezetük ellenére alig képesek a munkájukat rendesen végezni. Nem azért késnek, mert tesznek a munkahelyükre, hanem mert nincs beléjük nevelve, hogy a nyolc óra az nem 8:07.
Rendszeresen belebotlom a trehányságba, szétszórtságba is. Az esetek többségében itt sem nemtörődömség vagy szándékosság áll a háttérben, hanem a kompetencia hiányossága. A friss diplomás nem is érti, miért fontos elvárás a rend.
Ezek mellett nem csodálkozom, ha a cégek szívesebben alkalmaznak már beszoktatott munkaerőt, és nem akarnak például az óra megtanításával pepecselni.

A főiskolák és egyetemek nemcsak nálunk, de számos európai országban is - Németország és Franciaország talán a legeklatánsabb példa - a fiatalkori munkanélküliség egyik pufferzónájává váltak. A modern termelésre átállt államok nem tudnának mit kezdeni azzal, ha az éppen megérő generáció szinte minden tagja egyszerre érkezne a munkaerőpiacra. Az oktatás sok esetben személytelenné válik, a tanulás pedig csupán eszköz, és ez megint nem csak erkölcsi kérdés, hanem a jövőre nézve rizikóforrás. A felsőoktatás felzabálja saját magát, mert a diploma értéke egyre kisebb.

A mostani koncepció véget vet az egyetemek kapuin belüli munkanélküliségnek. Aki nem képes megfelelni az elvárásoknak, azt nem tartják meg az intézménynél az idők végezetéig. Ez megint nemcsak valami konzervatív keménykedés, hanem a tanulmányok utáni élet jellemzője. Minden munkavállaló hibázhat, de nem végtelen számú alkalommal; érdekes, hogy ezt az egyetemen, kvázi felnőttként kell elmagyarázni az embereknek.
Az előszűrés is szigorodik, de ennek is csak örülni lehet. Az tényleg non-sense, hogy emelt szintű érettségi nélkül, pontszámítási praktikákkal, a felvételit megkerülve juthatnak hallgatók értékes egyetemi helyekhez. Ha minden igaz, a következő felvételi időszakban már csak két emelt szintű érettségivel lehet egyáltalán jelentkezni, és a vizsga sem marad a régi. Ahogy a jelentkezések számának korlátozásával arra sarkallják a hallgatókat, jól gondolják meg, mit választanak.
A tervezet hatályba lépésével már nem lesz az egyetemek, főiskolák elemi érdeke a létszám felduzzasztása, mert a fejpénz az állami támogatás 15%-át jelenti majd csak. Legnagyobb arányban a feladatokat dotálja az állam, és az egyetemeknél szintén 15% jut a kutatásokra is. A hatékonyságot és a tudatos döntést elősegítő lépés, hogy kimondják, elmélyült, tudományosan megalapozott tudásért egyetemre kell menni, míg a gyorsan bevethető, korszerű és gyakorlati ismeretek a főiskolákon szerezhetőek meg. Mivel a végzettségek nem egyformák, az intézmények visszakapják annak lehetőségét, hogy maguk határozzák meg, alap- és mesterképzésre bontják a tanulmányokat, vagy osztatlan formában oktatnak. Az orvosi, jogászi és építészi pálya mellé a tanári is bekerül, ahol az állam nem teszi lehetővé a bolognai rendszer érvényesítését.

Természetesen a vázolt állapotok nem minden magyar felsőoktatási intézményre igazak, ahogy nem is minden hallgató link naplopó. De ezek a szabályozások elsősorban a rend és rendszer létrehozását segítik elő; akit eddig is tisztességes munkával haladt előre tanulmányaiban, azt nem fogják gátolni ezután sem. Az egyetemek vattaembereiért vagy a magukat a joghézagokon betuszkolókért pedig nem nagy kár. De még tőlük sem vonja meg a lehetőséget, hiszen bárki megtáltosodhat addig. Csak javítja az egyetemek presztízsét, ha komoly munkát végző emberek gyűjtőhelyéül vannak elkönyvelve. Így az a célkitűzés, hogy tíz év múlva az EU megfelelő korú lakóinak 40%-a rendelkezzék felsőfokú végzettséggel nem csak mennyiségben teljesülhet, hanem minőségben is.

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr152423315

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KZsoci 2010.11.04. 15:45:03

Hetedévesként én is érintett vagyok a problémában, bár a BME-n ez egyáltalán nem extrém tanulmányi idő. :)

Az ember első hallásra automatikusan elborzad ezeken a dolgokon, ugyanakkor be kell látnom saját példámon, hogy amíg tanulmányaim első négy félévében a német képzésen voltam, és egyetlen tárgyból sem lehetett bukni, különben az egésznek vége lett volna (na persze, magyaron lehetett volna folytatni), addig meg is csináltam mindent időben (megjegyzem, ott hatalmas előny volt az osztályszerű, kb. 30 fős létszám, amit szintén mostanában erősítenének újra). Azóta meg... Bár most már azért a végét járom, de valószínűleg már lenne diplomám, ha végig megmarad ez a szigor.

Megjegyzem, a mostani rendszerben elég rossz hagyományos, kifutó képzéses holt léleknek lenni, egyetlen motiváció, hogy bár könnyű lenne átváltani Bsc-re, de az a diploma jóval kevesebbet ér, mint amennyit az enyém fog. :)

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2010.11.04. 19:25:00

Egyetértek; a szigor, illetve annak hiánya a rendszerből fakad, nem egyénfüggő. Szintén magamon veszem észre ezt leginkább. Jól ismerem belülről a bölcsészkarok működését, tudom, hogy sok vonásában kifejezetten leépít bizonyos kompetenciákat.

Másfelől tanulságos, hogy a bölcsész végzettségűek (leginkább a nyelvszakosok) milyen kiváló munkaerők tudnak lenni multiknál, mert számukra nem probléma a nyelv és szövegértés. Ha ehhez a kiváló alaphoz részemről bizonyos érdekérvényesítő képesség is csatlakozna, azt hiszem, jóval előrébb járna az életem. :-(

stivanleroy · http://napilajk.blog.hu/ 2010.11.04. 20:18:02

Bár én némileg másként látom a dolgokat (mutassatok nekem egyetlen egyetemet, ami megpróbált alkalmazkodni a piac igényeihez, hogy hasznos/ítható/ tudást adjon a hallgatóinak - brrr, mást, újat kitalálni és tanítani, haladni a korral? Soha!), meg kell jegyeznem, hogy nyelvtudásunk folytán mi mennyire jó helyzetben vagyunk - én tudtam multihoz váltani, ahol azóta sem kérte senki a diplomát. Viszont a nyelv miatt kerültem be, és ezzel sikerült valami respektet is kivívnom az új helyemen - házon belül. Ahol akármilyen szaktanfolyamra mehetek, fizetik. De az egyetemet fölöslegesnek tartják - mert nem ad valódi (szak)tudást...

tritonus 2010.11.05. 13:04:39

Bár él levelezőre jártam. Ének szakra ugye (lehet röhögni!!!)...

Nálunk csak szóbeli vizsgák voltak, még ha írásbeli volt, az is szóbelivel együtt, egy helyen és időben. (Pl. összhang vagy szolfézs.) Zenetöriből pedig olyan tanárom volt, aki zh-t iratot minden órán, plusz a zenehallgatási napló (1 félév anyaga kb. 40 oldal volt), plusz házidoga (minimum 10 oldal), plusz koncerttervezet, plusz ugye a szóbeli vizsga. Sose adott 3-asnál jobbat annak, akin látta, hogy bemagolt mindent. Az volt a max. jegy. És a házidoga címei is olyanok voltak, hogy egy hónapig csak azután kutattunk, miiről is kell írni, és milyen szakirodalmat kell elolvasni. Ha látta valakin, hogy keresett, de elakadt, akkor segített. Meg lehetett vele vitatni a témát. De aki csak kérdezni ment, hogy milyen könyvben keressen, azt elhajtotta. Bevallom, én ezt nagyon szerettem. Mindig beégette a nem olyan okos tanulógépeket... :)

Szerettem vele vitatkozni, mert lehetett. Nagyon sokat tudott. Sajnálom, hogy hajlott korára való tekintettel nem vállalta a szakdolgozatom opponálását. Nála tényleg védhettem volna! (Így egy olyan embernél védtem, akit szerettem, de nem nagyon értett egyik területhez sem, amit a dolgozat részletesen érintett. Ettől még jó tanár volt a maga területén, csak ez nem az volt.) Mindig jó szívvel gondolok vissza Imre bácsi óráira. Nagyon jó szövege volt. :) Sajnálom, hogy már nem tanít.

Más.

Én is dolgozom multinál. Igaz még életemben nem jártam állásinterjún... Valahogy megtalálnak a munkák... És van is belőle elég. (Bár lehetne több.) Szóval a multi. A nyelvtudásom (nem röhög!!!) és a rugalmas időbeosztásom volt az, ami miatt felvettek. Eddig azt hittem, nem nagy kaland az a munka, de kiderült, hogy pánikban volt a cég, amint a diplomám megszerzése közeledett, mert attól féltek, hogy elmegyek főállásban tanítani és kilépek. Nehéz lett volna alkalmas munkaerőt találni. Ezt az állást már 7 éve töltöm be (atya gatya!), és előttem nem volt senki. Nincs más, aki valaha ezt csinálta volna. Ha szabadságra megyek, és helyettesíteni kell, megy a para. Ami nekem 4 óra, azt más néha 2 napig csinálja. Asszem ez még a multiknál is tuti állás. Nem a kedvencem az állásaim közül, de fix, jól fizet, nem vesz el sok időt, és úgy tűnik, értek is hozzá. Szeretem a főnökömet, mert jó ember, jó főnök Mindenről lehet vele beszélni, legyen szó gondról a munkával, az adóhivatallal, vagy akár egy jövőbeli koncertről, zenéről, iskoláról.

Na assze már nagyon elmentem a témától. Kaptam ajándékba 45 percet, és azt el is töltöttem itt. Rohanok tovább. :)

Végszó: nekem tetszik ez!

Végszó 2: És az én diplomám nem bolonyai! Max, ha spagettit öntök rá!!!

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2010.11.06. 22:42:43

@Csöncsön:
Jaj, hogy én mit szenvedek a fordítandó szövegek értelmetlenségével! Magyarul se tudnak.

@stivanleroy:
Rám egy rossz szava se lehet Rózsa néninek, mert 24 évesen már két diplomám is volt. Sokra mentem velük... A nyelvtudás a legfőbb tőkém. A többi nem sokat ér.
Amikor másoknak írtam szakdogákat, akkor a fő "erkölcsi" dilemma az volt, hogy kiket segítek hozzá oklevélhez. Az egyik pl. olyan diagrammokat akart beletenni, ahol az éveket ábrázoltuk volna az adatok helyett. Biztos tetszett neki a szép, szolid, de egyenletes emelkedés...

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2010.11.08. 22:58:14

@Csöncsön:
Én például nem eszerint...

Azokra a magyar managerekre gondoltam, akiknek dolgozom.
süti beállítások módosítása