2010. augusztus 02. 23:03 - Reckl_Amál

Boldog szomorú dal

A Bee Gees-en az én generációm, és pláne a fiatalabbak -ha egyáltalán hallottak róluk - röhögni szoktak. Ami nem is csoda, ha a diszkókorszak megaslágerére, a Stayin' Alive-ra gondolunk. És a három Gibb fivér enyhén buzis vonulása a kísértetvárosban mai szemmel persze kacagtató és kicsit ciki.

Ettől függetlenül ha a Bee Gees csak ennyi nyomott hagyott volna a popzene bő félévszázados történetében, az sem lenne csekélység. A Szombat esti láz valóságos forradalom volt! Csak egy kicsit túlpörgették. Ám érdekes módon a harsány jókedvtől majd' kicsattanó diszkóslágerek előtt, 1968-ban még megírták a világ leglesújtóbb, legdepresszívebb számát.

 

 

 

Ez a soft rock dal, amely a hatvanas évek összes kliséjét parádésan felvonultatja, egyáltalán nem romantikus ballada. Az I Started a Joke bizony a mély világfájdalom egyik nagy dala.

Lássuk:

I started a joke
which started the whole world crying
But I didn't see
that the joke was on me, oh no

I started to cry
which started the whole world laughing
Oh if I'd only seen
that the joke was on me

I looked at the skies
running my hands over my eyes
And I fell out of bed
hurting my head
from things that I'd said

Till I finally died
which started the whole world living
Oh if I'd only seen
that the joke was on me

 

Ez a legrosszabb, amikor az ember saját magát alázza meg. Amikor valami pont fordítva sül el. Pont az ellentétes hatást éri el, mint amit szeretett volna.

Egyszerű költői eszközöket használ Robin Gibb, a dal szerzője. A lírai én bármit tesz, az egész világ pont az ellenkezőjét: ha viccet mesél, sírnak; ha sír ő is, mindenki nevetésben tör ki; és amikor meghal, a világ életre kel...

A magányosság és meg nem értettség fájdalmánál is rosszabb viszont, hogy ezt az áldatlan állapotot ő maga idézte elő. És - remek kompozíció! - ráadásul nem valami nagyszerű küzdelemben bukott el, hanem valami lényegtelen, piszlicsáré banánhéjon csúszott el. Mesélt egy viccet...

Van-e annál nagyobb vereség, mintha az ember nevetségessé válik? Az ellen semmit sem lehet tenni. Michael Palin mondta egyszer, hogy a legokosabb jelenet, amelyben szerepelt az volt, amikor a Brian életében Poncius Pilátusként kiáll a tömegek elé, akik kiröhögik beszédhibája miatt. Ez ellen semmit sem lehet tenni. Semmilyen törvényt nem sértenek, nincs erőszak, nincs rebbellió, az emberek csak nevetnek... És mégis teljesen megsemmisül a nagy hatalmú úr.

Ez történik szegény főhősünkkel is. Ő tehet róla, hogy megszégyenül, és ez különösen azért fáj, mert éppenséggel körülrajongott tréfamesterségre aspirált volna. Közben meg egyedül ő maga volt vicces...

Az önsajnálat egyetemes himnusza ez. A külső szemlélő számára az egyik legkevésbé felemelő állapot. Már-már komikus, pedig aki benne van, az a poklokat éli át.

Mondom, fantasztikus kompozíció!

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr472194496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KZsoci 2010.08.03. 09:18:58

A feldolgozás jobb zeneileg, de ez is jó.

padmasambhava 2010.08.03. 15:29:23

Zenei érdeklödésem éppen bimbózott (korán kezdtem, amit nálam 8 évvel idösebb bátyám behatásának köszönhetek)mikor bejött a Saturday Night Fever (igen, ilyen öreg vagyok !). Nemrég megvettem DVD-n, mert ez nekem történelem, zenei is. Persze, hogy kiröhögik ma, de nekem ez nem mérvadó igazán, mert 35 év múlva a maiakat is kiröhögik majd, ha valaki még emlékezne rájuk...
Palin és M.P. pedig a höseim, eltölt a csodálat már a nevük említésekor is (BTW, nem rég jelentek meg Palin naplói, és az úti beszámolóit is szívesen olvastam).

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2010.08.03. 23:26:01

@padmasambhava:
Én az összes útifilmjét láttam. Senki más nem tudna rávenni, hogy egy útifilmet megnézzek, még a nyaralós fényképektől is kiráz a hideg. De eredetiben csak az Új Európa van meg. Emlékszem, mekkora "sztár" voltam a MP fórumon, amikor Palin Pesten forgatott. :)

Mondtad egyszer, hogy idősebbnek hittél, mint amilyen vagyok. Nem korfüggő szerintem, ki milyen zenét szeret. És én nem is használnám az öreg jelzőt, hanem sokkal inkább azt, hogy nagy idők tanúja. Megőrülök, hogy ma nem nagyon születnek ilyen dalok. Pont rosszkor eszméltem, a kilencvenes évek jól hazavágta az egyéniséget mint kulturális értéket.

padmasambhava 2010.08.04. 16:57:44

@Reckl_Amál: Palin minden útikönyve megvan - 1 kivételével... Kitaláltad melyik? ühüm, az Új Európa... Szomorú vagyok, hogy naggyából (vagy helyesen "nagyjából" ???) mindenhova elutazott már, ahova érdemes volt...

Amál, az a fontos, hogy egyáltalán eszméltél - annyian élnek itt közöttünk, akik életük végéig nem teszik... Én a 70-es évek elején eszméltem (legalábbis zeneileg) és állandóan azon bánkódom, hogy nem 10 évvel hamarabb csináltam. De akkor még én sem éltem... Pink Floyd, Bob Dylan, Peter Gabriel, David Bowie, Kate Bush voltak az "angoltanáraim" (és elejével nagy marhaságok születtek abból...). Oh, Kate Bush, my Lionheart... És nem szabad elfelejtenem : én az Omegának + LGT-nek is óriási hálával tartozom. (Ismersz valakit, aki ott lesz a Szigeten ?) De zenéröl (meg Palin-ról + M.P.-ról) órákig tudnék itt filozofálni, úgyhogy most rákattintok én a youtube-ra és újra meghallgatom I Started a Joke...

ljosecska 2010.08.04. 21:02:17

Jól összeszedett írás, tényleg nehéz elképzelni ennél nagyobb megszégyenülést, még a szöveget olvasni is kellemetlen érzés.

Külső szemlélőként sem tűnik komikusnak, általában az egyszerű amerikai típusú vígjátékokban sem tudom elviselni, mikor valaki teljesen leég a nagyközönség előtt (talán Bridget Jones említhető példaként), ezeket a jeleneteket nem találom viccesnek, inkább csak rossz érzést keltenek bennem.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2010.08.04. 23:08:38

@padmasambhava:
Ezekről itt akármennyit filozofálhatsz, én mindig teret engedek neki, sőt partner leszek benne.

Sajnos a Sziget nem az én világom. :( Kényes vagyok én ehhez a dagonyázáshoz, meg főleg a tömeghez.

Az Új Európa könyvalakban nekem sincs meg, csak DVD-n. Sajnos a budapesti rész nagyon rövid és kiábrándító. Túl hosszú az a rész, amikor Michael Zoób Katival készül a divatbemutatóra - nem véletlenül a legjóképűbb Python ;) - és a tervezőnőnek sem az angoltudása, sem a humoérzéke nem elég fejlett.

Írtam én már Bob Dylanről is: recklamal.blog.hu/2009/08/07/bob_es_elizabeth

Kate Bush meg egy istennő! És hamarosan pótolom azt a szégyenletes hiányosságot, hogy róla még szó sem esett az elmúlt két és fél évben.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2010.08.04. 23:09:23

@ljosecska:
Köszönöm. Remélem, kitűnik szavaimból, hogy nekem is ellenszenves, ha körberöhögnek valakit. Vagyis inkább úgy fogalmaznék, nagyon ellenszenvesen kell nagypofájúnak lenni ahhoz valakinek, hogy ne vele érezzek együtt.

Ez a dal gyönyörű. És minden egyszerűsége ellenére az emberek mindenfélét belelátnak. Egyesek egyenesen Jézus monológjának tartják. Mások a sátán szavainak tartják. Én a pszichológiai megközelítéssel szimpatizálok: ez a dal a társadalmi elszigetelődésről szól. Még tanulmányt is írtak róla: a konformizmus elutasítását látják benne. Ami azért nem az első asszociáció, ha az ember a Bee Gees-re gondol. (Mégha nekem Gibbék Massachusets meg How deep is your love? és persze ez.)

padmasambhava 2010.08.04. 23:59:21

@Reckl_Amál: Oh Massachusets, Oh How deep is your love (megint a youtube-ra kell mennem gyorsan - úton vagyok, úgyhogy improvizálnom kell...). Szeretem ezeket a dalszöveg analizáló commentjeidet ! (El a Bob Dylan linket olvasni...)

padmasambhava 2010.08.05. 00:20:30

Na BUMM ! Elmentem a Dylan linkre és nem hittem a szememnek !

Elizabeth I. az elsö számú hero számomra, ikon, ideál, példakép. Henry VIII. érája mindig érdekelt, aztán valamikor 20 évvel ezelött olvastam az elsö könyvet Elizabeth I.-röl és "ottragardtam". (Kate B. óriási volt a filmben...).
A minnesotai Duluthban született Robert Allen Zimmermann pedig egyik fontos oka azon a bánkódásaimnak, hogy nem a 60-as évek elején eszméltem zenére...
Az általam igen kedvelt Kurt Vonnegut azt mondaná most "So it goes" én meg "amazed" vagyok (avagy verblüfft).

Üdvözlet Brémából !

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2010.08.09. 22:52:44

@padmasambhava:
Hát mostanában inkább Bob vagyok, sőt, ahogy elnézem a dolgokat végleg... :)

Hihetetlen, ugye? Nagyon örülök. Ilyenkor megéri írni a blogot.
süti beállítások módosítása