2011. július 21. 14:42 - Reckl_Amál

Viszlát, Harry!

Harry Potter és a Halál ereklyéi, 2. rész - filmkritika

A könyveket nem olvasóként az előző rész után találgattam, mi lehet az az óriási titok, amely méltó csattanó lehet Harry történetének végére. Elég sok dolgot gondoltam jól. Talán nem vagyok száz százalékos mugli, és bírom a gondolatolvasás (jövőbe látás?) képességét, talán kissé sokat segít az előző rész forgatókönyve, mindenesetre hasonlóan eposzi befejezésre számítottam. Rowling, aki nagyon ügyesen lopott mindvégig, ókori mintákig nyúlt vissza, amikor hősei utolsó nagy összecsapását megálmodta.

Ez akkor is igaz, ha a filmes áthallások nem ilyen messzi időkbe vezetnek vissza. Roxfort ostroma például világháborús mozikat idéz. (Sőt, a roxforti jelenetsor ízig-vérig a Harmadik Birodalom kezdeti háborús sikereinek miliőjében készült.) A várva-reszketve várt párbajt pedig többen is egyenesen a klasszikus Jedi visszatérbeli Luke Skywalker - Darth Vader fénykard-összecsapáshoz mérik. Ha valaki nem értené, Voldemort nagyúrnak nevezteti magát...

A nagy történések azonban nem különösebben érdekesek. Talán, mert általában a csatajelenetek untatnak, de valahogy nem értettem ennek a nagy eposzi küzdelemnek a valódi funkcióját. Igaz, Harry maga kéri a Roxfort Zrínyi Ilonájává előlépő McGalagony professzortól, hogy húzzák a kedvéért az időt, ilyen pimaszságot azért a filmkészítőkből nem nézek ki.
Meg persze még én is, aki szerint a Jó reggelt, Vietnam! minden idők legjobb háborús filmje, azt vártam, hogy itt majd hatalmas lövöldözésekkel és robbanásokkal kápráztatják el a nézőket. Ami nem maradt el, csak éppen a hosszúsága, a kifejtettsége volt pont nem jó. Vagy rövidebb, vagy hosszabb kellett volna, hogy legyen.
Egyetlen igazi értelme tehát megrekedt abban, hogy talán az áldozatok látványa megerősítette Harryben, ki kell állnia Voldemorttal szemben. Ez nem csekélység persze, csak épp a filmben nem teszik egyértelművé.

Sokkal érdekesebb viszont az lélektani kérdések tisztázása. Ebből a szempontból a Dumbledore - Piton - Voldemort háromszögre érdemes figyelni. Az előző filmben váltak felnőtté a főhősök, ebben pedig azzal a lépéssel gyarapítják egyelőre gyér tapasztalaikat emberismeret terén, hogy a látszat - különösen, ha emberekről van szó - néha bizony csal.

Na, nem Voldemort esetében. Ő velejéig romlott, bár ahogy néztem, inkább az őrült és a beteg jelzők jutottak eszembe. Miért folytatja ádáz küzdelmét? A tiszta varázslóvér étosza miatt. De ez abban a Varázslóországban, amelybe Harry a legelején belecsöppen, nem fontos. Az a színes, fényes világ tökéletesen működött, a Roxfort nevelte a tehetségeket, a minisztériumban törték a fejüket a piszlicsáréságok fölött stb. Tipikus jóléti állam.
Amelyet egyetlen dolog fenyeget csupán: Voldemort visszatérte.
Vagyis mint minden diktátor, úgy Voldemort is "népe" legfőbb ellensége. Aki Varázslólandet leginkább veszélyezteti, az ő. Küzdelme öncélú és értelmetlen, egy létező, működő rendet akar a saját torz képére formálni. Úgy akarja a vért megtisztítani, hogy közben ő maga teljesen bemocskolja magát mások vérével. Ami abszurdum.

Ilyen sokat, mint ebben a filmben, nem láttuk még sosem. Nem véletlenül. Ha Harry nem is egyes szám első személyben meséli el kalandjait, mégis a narráció szorosan kötődik személyéhez. A démoni Voldemort legyőzéséhez - és ez bizony már keresztény filozófia - a démont föl kell ismerni. Harry és Voldemort csatáját az nyeri, aki a másikat előbb azonosítja.
Nem lehet nem észrevenni Voldemort esetében is a filmes előképeket. Félelmetes karaktere ugyan egy csöppet sem lett szebb első megtestesülése óta, de most már, hadveztérként antropomorfnak kell lennie. És ez a kopasz, holtsápadt, eltorzult fej erősen emlékeztet Hannibal Lecter doktor első túlélő áldozatára a Hannibal című filmből. (Dúsgazdag, bosszúszomjas egykori szexuális bűnöző, akinek Lecter lenyúzta, majd megsütötte az arcbőrét. Ismerős arc, a Sirius Blacket játszó Gary Oldmant csúfították el a felismerhetetlenségig a szerep kedvéért.) Egy a sokktól és a külső torzulástól megtébolyult emberre, aki már nem valós érdekei szerint cselekszik, hanem valamilyen sajátos belső indíttatásból. Veszélyessége abból a gátlástalanságból fakad, hogy már semmi vesztenivalója sincs. Voldemort úgy néz ki, mint egy végstádiumban lévő haldokló.
A párhuzamot tovább erősíti, hogy a Hannibal-sorozat legpompásabb részében, a Vörös sárkányban is Ralph Fiennes alakítja az önmagát elvesztő, vérengző karaktert. Mindkét film - e kritika tárgya és az emberevős is - sokat köszönhet a színésznek. A mostani filmben az is nehezíti a dolgát, hogy maszkban kell mindezt véghezvinnie. De ez sem akadály neki.
Az emberi szem nagy rajongójaként azonban nem tudtam nem észrevenni, hogy milyen sokszor látjuk egész közelről Voldemort szemét. Amely nem úszik sem vérben, nem is izzik vörösen, hanem talán az utolsó apróság, amely az egykori, nehéz sorsú roxforti diákból, Tom Denemből maradt. Ezt alátámasztja, hogy Harry is Tomnak szólítja egy a másik horrorklasszikust, az Ördögűzőt erőteljesen koppintó momentumban.

Dumbledore-nak nem ez a film adja a leghízelgőbb megvilágítást. Egyrészt öccse, aki holtában sem nagyon tud neki megbocsájtani, kimondja azt, amit én a két évvel ezelőtti kritikámban már kifejtettem. Vagyis azt, mennyire a kamasz Harry Potter személyes ügye ez harc és mennyire Dumbledore világnézetének megmentése és megszilárdítása a cél.
Ahogy az sem, hogy nem az öreg professzor volt Harry legfőbb védelmezője, hanem Harry elsősorban eszköz volt a cél érdekében. (Ezt a politológiai felismerést látszik alátámasztani, hogy Harryből élő legendát faragnak a kezdetektől fogva. Ha másra nem is jó, ő az arca a Voldemort elleni szervezkedésnek.)
Egy rendkívül gagyi jelenetben - és ha nagyon bántani akarnám a készítőket, a Jim Carrey féle Minden6ó című marhasághoz hasonlítanám - Dumbledore elég homályos eligazítást ad Harrynek, majd együtt eléneklik a Szeressük egymást, gyerekek! című örökzöldet.

Piton professzor titkára is fény derül, ez az egyik olyan elem, amiért akár önmagában is érdemes a filmre beülni. Nem szeretném azonbn azok örömét elrontani, akik nem ismerik a történetet, így annyit mondok csak büszke vagyok magamra, hogy Pitont már az elején kiszúrtam magamnak.

A film szörnyű epilógussal zárul. Jobb lett volna, ha a végefőcím alatt, a nevek hátterében egy folyóparton, naplementében álldogáló szarvasról készült olajfestményt vágnak be. Ugyanaz a hatás.

Nagy kár, mert egyébként a forgatókönyvíró jó irányba hamisította meg a saga végét. A vérbeli rajongók szerint - két fekete övessel néztem meg a filmet - jobb a könyvbeli záróakkord. A filmben viszont egészen Shakespeare utolsó és (szerintem) legjobb drámájáig, A viharig nyúlnak vissza. Egészen Prosperóig.
Aláhúzva: Harry Potter hőskölteménye véget ért.

Az utolsó filmtől első sorban a múltkori után lényegesen többet vártam. Ezek a lélektani fejtegetéseket csak annyiban ihette a film, hogy kiváló színészek ábrázolták a fő karaktereket. Rajtuk kívül Daniel Radcliffe az, aki előtt valószínűleg nagy ívű színészi pálya állhat. Barátairól - akinek sajnos a befejezésre megint elég felszínesre sikeredett a szerepe - nehéz megmondani, mi várhat rájuk.

Bár a filmekben a rendezők többször cserélődtek, elegáns ív, hogy az első filmekben még színes, világos minden. Az utolsó kettőre viszont rátelepszik a depresszív nyálka sötétkékje. Az utolsó képen, amikor a félig lerombolt, roxforti hídon sétálgatnak a diákok, újra süt a nap.

Értékelés: 8/10

14 komment
· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr33086405

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Harry Potter és a dementorok 2011.07.22. 03:14:26

Amikor valaki boldogtalan, amikor úgy érzi, elszívják előle a levegőt, s hogy minden öröm elveszett a világból, akkor a pszichiátria depresszióról beszél. Mi azonban, akik nem hiszünk a dajkamesékben, tudjuk: az illetőt valójában dementorok támadták me...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tritonus 2011.07.21. 16:54:00

Hát igen... Azért érdemes volt megnézni... De tény, hogy többre számítottam. Azt megérte, hogy bizonyos dolgokat meg kell változtatni, aminek az előzmény korábban kimaradt, de az pl. elég nagy kár, hogy a könyvbeli szuper csatajelenetek helyett inkább bénákat írtak. Minek???

Kenan 2011.07.21. 17:16:14

Engem alapból Piton jelenete érdekelt legjobban, persze a film úgy összességében is a nyár, sőt az év legvártabb eseménye volt számomra.. Hogy őszinte legyek, sokban egyetértek a kritikával, mondjuk én már az óriási elfogultságom miatt sem tudnék ilyen kritikát írni róla. Legbelül nagyon sajnálom ezeket az óriási változtatásokat a könyvhöz képest, meg azt az amatőr igénytelenséget is, amit kihagytál, hogy Lilynek kijött volna még egy pár kontaktlencse a költségvetésből...
Ez egy magamfajta "feketeövesnek" tud fájni.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2011.07.21. 21:00:52

@Kenan:
Nekem ez az igénytelenség nem volt annyira zavaró, mert már a film előtt fel lett rá hívva a figyelmem, nem ütött nagyon szíven. Persze elég sajnálatos, hogy egy ennyire fontos jelenetben elvonják a néző figyelmét egy ilyen butasággal arról a drámáról, amely Piton egész életét, egész lényét magyarázza. Őszintén szólva már ezért érdemes lenne végigolvasni az egészet.

De több ilyen hiba is van a kihagyásokon kívül is. Ne spoilerezzünk, de a Dumbledore-ral folytatott eszmecsere után Harry sorsának alakulása nem logikus pl.

@tritonus:
Vannak még jelentkezők a HP-maratonra. :)

Kenan 2011.07.22. 14:51:47

@Reckl_Amál: Igen, érdemes. Mondtuk :) Ha lesz rá időd/módod, olvasd el az összeset :)

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2011.07.22. 15:32:22

@Kenan:
Egyeseknek ( @stivanleroy: ) hála már csak az időt kell valahogy előteremtenem. :)

Köszönöm.

stivanleroy · http://napilajk.blog.hu/ 2011.07.24. 08:51:45

A filmet ugyan még nem láttam (sőt, még az előző részt sem tudtam rendesen megnézni), de érdekel: alapvetően úgy tűik, többé-kevésbé sikerült mozgóképre átültetni a regényt (az is hullámzik kicsit, ami azt illeti).
Voldemortban szerintem nem is ő maga az igazán érdekes; sokkal inkább a követői. Egy begőzült, láthatóan hatalommániás (és persze roppant erős ezt azért ne feledjük) hogyan tud kétszer egymás után ekkora sereget felsorakoztatni maga mellett? Értem én, hogy a varázslóvilág arisztokráciája (ami pont olyan begyöpösödött, mihaszna, egyszersmind befolyásánál és múltbarévedésénél fogva borzasztó veszélyes valami, mint a mugliknál) görcsösen kapaszkodik abba a túlhaladott pozíciójába, amit értéknek hisz (hiszen neki jó ez így), de hogy ezt kétszer is megtegyék, miközben tudják, mivel jár... Semmivel sem jobbak az embereknél ;-)
Annál érdekesebb Piton, aki valóban a történet egyik legizgalmasabb karaktere – aki saját jobb meggyőződése ellenére is végig óvja és védelmezi a kis hőst – miközben látja benne előtörni az idősebb Potter oly kevésre tartott népszerűségét (érdekes: egy tisztességes horrorfilmben James Potter lenne az első, akinek a belei kifröccsennek a betűs dzsekijére – mint a mindenkivel gúnyolódó saját szemétdombján világhírű kiskakas).
Dumbledore pedig végre árnyalt figura lesz: élettel, fájdalmakkal, küzdelmekkel, csalódásokkal, célokkal – aki egy keserves tragédia után egész életét a nagybetűs Gonosz elleni küzdelemre teszi fel. És másokét is – igen, e tekintetben túlságosan is politikussá lesz. Másokat is felhasznál a nagy cél érdekében (azt, hogy a régi jó világ megőrzése, mint cél, miért zavar hirtelen, nem is értem ;-)). Szerintem nem kevésbé érdektelen figura: ráadásul senki sem vitathatja el tőle, hogy szereti Harryt. Nem csak az eljövendő hőst, hanem a roxforti magányos kisfiút is. És (így vagy úgy, de) nem fél meghalni, ha így kel történnie. Nem jóságos apóka, hanem elszánt harcosa és vezére egy ügynek – legfeljebb Rémszem Mordonon jobban látszik az ilyesmi :-) .
Szóval, maga a regény szerintem tisztességes lezárása a sorozatnak (még ha a zárójelenet necces is – de kell, hogy jelezze az egyértelmű befejezettséget. A mozitól viszont kezdek félni).
A színészeket pedig még meglátjuk. A kis Hermione egész szép nagy Hermione lett, ha nem ugrik bele minden marhaságba, még viheti valamire. Radcliffe pedig eddig is próbálkozott, esetében inkább az lehet a kérdés, hogy a közönség hajlandó-e elfogadni más szerepekben.
És halkan teszem hozz: lehet, hogy itt is van értelme a 3D-nek (Yates jókat nyilatkozott a dologról: ő sem a felénk röpködő szirszarokat, hanem a mélységet és távolságokat tartja fontosnak. Arra pedig tényleg jó...)

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2011.07.24. 13:46:22

@stivanleroy:
Érdekes képed van az arisztokratákról. :) A Halálfalók közös tulajdonsága nem a származásuk elsősorban, hanem az az emberi gyarlóság, amelyet gyávaságnak, esetleg oppurtanizmusnak nevezünk.

Voldemort maga sem aranyvérű, léte és ereje önmagában leplezi le ideológiáját. Habár Rowling - nyilván azért, mert nem akart politikai ügyekbe keveredni - tagadta, hogy történelmi személyiségről mintázta volna a nagy fekete mágust, én okoskodhatom úgy, hogy Nagyonis Tudjukki az előképe. A filmek egyértelműsítik, hogy itt a náci korszak rémálmait játsszák újra.

Egyúttal kétségtelen, hogy Hitler hatalmának záloga pont az elfogadottsága volt. Hitler sem ment volna semmire, ha a mögötte állók - akiknek legalábbis nem esett nehezére szemet húnyni a terror fölött, nyilván páran még egyet is értettek azzal, ami zajlott - nem működtették volna a rendszerét. Voldemort politikai trükköt vetett be: a régi rend haszonélvezőinek hiúságára és félelmeire alapozott. Követőinek legfelsőbb köre is elsősorban retteg V hatalmas varázserejétől, és sokan egyszerűen nem elég bátrak hátat fordítani neki. Ez nemcsak az előkelő emberekre/ varázslókra igaz, hanem bárkire.

A HP-regényekben az aranyvérűséget persze joggal azonosítod az arisztokráciával; a Harmadik Birodalomban a német vér volt a legfontosabb közös tulajdonság, amelynek viszont a társadalmi réteghez nem volt köze.

Ahogy a valóságban sem, a varázslók között sem minden felsőbbrendű állt a sötét oldalra. És Voldemort serege sem csupán színaranyvérűekből áll. Első embere, Piton professzor, szintén félvér. (Újabb bizonyítéka annak, hogy a vér és a varázserő összefüggése nem abszolút igazság.)
A fajelmélet - mindkét esetben - akkor bukik meg végleg, amikor a Halálfalók/ nácik bármelyik aranyvérűt/ árját is feláldozzák a céljuk érdekében. Ezek szerint az értékes vér sem elég; ezek szerint más tulajdonságok is számítanak.

Mindazonáltal elég sötét jövőt fest a könyv/ film, ha tényleg kétszer végig lehet vinni ezt a tébolyt ilyen rövid idő alatt.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2011.07.24. 13:55:14

@stivanleroy:
Szívesen értékeltem volna Piton történetét alaposabban, csak nekem itt már többször rákoppintottak az orromra, hogy ne spoilerezzek. :) Anélkül pedig elég nehéz lenne.

Azt sajnos kifelejtettem, Dumbledore dolgát mennyire megkönnyíti, hogy Harryt megkedveli. Talán az is felszabadít extra energiákat, hogy személyesen is megtalálják a közös hangot.

stivanleroy · http://napilajk.blog.hu/ 2011.07.24. 14:18:59

@Reckl_Amál: Az elit - különösképp az ősi előkelő Blackek nagyon is a kaszt felhígulása ellenében ténykedtek. Az még rendben van, hogy tudnak varázsolni - de hogy hatalmat is kapjanak? A félvérek esetében pedig jobbára a felfelé törekvés lehetett motívum. Egyébként Esterházyt pl. kifejezetten bírom, ha arisztokratákról van szó ("Földet vissza nem veszek"...)
Az aktuálpolitikai célozgatásoktól pedig messzemenően elhatárolódom :-) .

Akad érdeklődő, aki még nem ismeri a Piton-sztorit? Hmm. Két hétnél többet ne adj nekik ;-) .

Harryben nekem az a kicsit babitsi, kicsit petri (?) hozzáállás tetszik, hogy úgy lesz egyfajta messiás, hogy nagy valószínűséggel teljesen boldog lenne, ha normális családot kapott volna az élettől (sőt). Ami (mármint ez a szerep) úgy kell neki, mint púp a hátára (ezért is furcsállom a pipogyaságát firtató felvetéseket: a körülmények miatt lesz hős, ami szerintem az igazi kihívás: nem elfutni, ha lehetne. A barátai pedig szerintem irigylésre méltónak írt figurák. Talán ez is a titok: a magukon felülemelkedve hőssé váló hősök és barátok története - kicsit, mint a Gyűrűk ura hobbitjai).

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2011.07.24. 14:50:28

@stivanleroy:
Van egy jelenet, amikor Harry randizni hívja azt a helyes pincérlányt abban a londoni kávézóban, de a dementorok és Dumbledore közbeszólnak. Ott látszik, nem biztos benne, ez az ő ügye.

Nagyon sajnálatos, hogy az utolsó filmben a barátai háttérbe szorulnak, néha már "zavarnak". Az előzőben (7/1.) nagyon jó hármójuk dinamikája. Főleg azért jó ez, mert a patrónusbűbájhoz Harrynek a fő muníció Hermione és Ron felidézése. (Nagyon jó a kifejtés a trackbackelt cikkben.)

halbikvera 2011.07.28. 09:08:43

köcsög blogmotor persze h most szarakszik.:( írtam egy terjedelmes kommentet, majd még a nap folyamán talán reprodukálom.:(

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2011.07.28. 13:06:13

@halbikvera:
Sajnálom. A blogmotor a szokásosnál is gyengébb. :(

Izgatottan várom a kommented, amit elküldés előtt érdemes kimásolni.
süti beállítások módosítása