2011. április 22. 05:44 - Reckl_Amál

Cigiztem

Kissé reklámízű lesz a soron következő történet, ezt ellensúlyozandó itt nem szerepel majd a termék megnevezése. Mégis el kell meséljem azon tapasztalataimat, amelyeket az elektromos cigarettával átéltem.

Nagynéném, aki ma már két doboznyit szív el egy nap, vett egyet. Nem leszokni akar, csak költségcsökkentési megfontolásból szerezte be a készüléket.
Nem akar leszokni. Mint mondta, neki már annyi mindenről kellett az életben lemondania, a cigarettáról nem fog. De az egyáltalán nem mindegy, mennyit költ rá. Bár a dohányzást kimondottan taszító, sőt gusztustalan szokásnak tartom, az érvének nehezen tudnék ellent mondani.
Nyugdíjas viszont már pár éve, és sajnos előtte sem volt soha olyan fizetése, amely a pihenés éveit túlon túl kényelmessé tenné.

Ezt az anyagias okoskodást is könnyedén belátom. Az alapkészletbe ugyan be kell fektetni tízezer forintot, de egy-egy patron 550 forint. Egy patron 30 szál cigarettának felel meg, vagyis másfél doboznak. Nem vagyok nagyon képben az árakat illetően, de azt hiszem, ez önmagában elég jó. Még akkor is, ha a nagynéném eddig sem jövedéki termékként jutott hozzá az elfüstölni valóhoz.

Pláne annak fényében, hogy ezt a cigarettát nem kell végigszívni.
Manapság már - Budapesten legalábbis - tilos rágyújtani a megállókban, de régebben sok alig elszívott cigi ment pocsékba, mert a BKV járműve mintha toporogva várta volna azt a pillanatot, amikor az ácsorgást végleg megunó, dohányos utas tüzet csihol, és beszívja az első, felszabadító erejű szippantást. Ebben a pillanatban tűnik föl valahogy mindig a busz vagy a villamos. Ritkán prioritás, hogy inkább a cigarettát szívja végig az ember, hiszen pont türelmetlensége miatt kezdte bele a szivogatásba. Így el kell dobni a kis rudat. És ennek legfeljebb a csövesek örülnek.

Az elekrtomos cigaretta viszont nem ég. Rágyújtani sem kell (amúgy ez az egyik nagy hiányossága), mindig annyit szív belőle az ember, amennyit akar. Tehát kárba semmi sem vész. Ha közben telefonálnak vagy épp rájön a szívó félre a szapora, csak leteszi a készüléket.

Füst azért van. Csak nem az büdös, kátrányos fajta, hanem ártatlan, mentolos illatú vízgőz. Ez csupán illúzió, a megszokott hatást akarja imitálni. De senki mást nem zavar, a passzív dohányzás problematikája is megoldódik ezzel. Én nagyon háklis tudok lenni egy idő után a füstre, de ezt a nagynéném egész este szívta, és a füstnek tényleg csak a látványa volt meg.

Nem olvastam a rendeletet, nem tudom, mi számít dohányzásnak, vagyis szabálysértésnek a BKV megállóiban, de elvileg ezzel a kis szerkezettel elvileg nyugodtan lehetne cigizni. Akár magán a buszon is. De ezt a nagynéném még nem merte megkockáztatni. Valószínűleg élénken él benne még annak az esetnek az emléke, amikor kirúgták a kezéből a cigarettát a hatos megállójában. Igaz, az még hagyományos cigi volt.
Talán az utazóközönség kevésbé tájékozott tagjai méltatlankodnának. Az illúzió ugyanis elég jó: egy-egy szippantásnál vörösen fel is parázslik a cigaretta soha el nem fogyó vége.

Annak ellenére, hogy van benne némi nikotin (a leszoktatás a cél, ugye, a fizikai függőséget nem lehet olyan könnyedén zárójelbe tenni, mint ahogy most én tettem), kipróbáltam.
Soha sem dohányoztam, ha csak azt a 18 évvel ezelőtti esetet nem vesszük, amikor egy kártyázás során spontán módon kértem egy slukkot az apám Symphoniájából. Megrázó élmény volt, akkor eldőlt, hogy soha sem fogok cigarettázni.
De most a nagynénémnél mégis szívtam párat. Az elsőtől köhögtem kicsit, de aztán semmi különöset nem éreztem. Viszont nagyon laza voltam, ahogy kifújtam a füstöt. Füstkarikát még nem sikerült, ennek ellenére pózoltam cigivel a kezemben a tükör előtt. Megdöbbentő. Sötétedett ekkor már, úgyhogy szinte úgy néztem ki, mint az X akták láncdohányosa a maga megrendítő tudásával és magányában. Mintha tényleg cigiztem volna.

Meglepő módon könnyedén le tudom tüdőzni a vízgőzt. Hiába, a hosszú évek vitálkapacitás-vizsgálatain szerzett gyakorlat! Enyhe mentolos ízt érez az ember, semmi mást.
Apropó pulmonológiai vizsgálatok. A termék forgalmazói azt állítják, az e-cigi segít jobban lélegezni. Azért ezt egy kis csúsztatásnak érzem. Ha az ember jobb légzésre vágyik, a dohányzásnál azért vannak jobb módszerek is.

Nagynéném három nap használat után fél dobozzal kevesebbet szívott. A rágyújtás aktusa hiányzik neki, és a cigaretára eléggé hasonlító készülék súlyával sincs megelégedve (egy kis akkumulátor nehezíti el, úgy kell tölteni, mint egy mobilt), viszont örökös félelme az ágyban cigarettázástól teljesen elszállt.

A dolog egyetlen vesztese a kutya lesz. A házban ugyanis nem szabad a nagynénémnek rágyújtania, mióta nálunk senki sem cigizik. Ezért a kertbe szokott kimenni, aminek a kutya nagyon örül. Már a cigi szót is megtanulta, igaz némi jelentéstorzulással. Neki ez a rövid, de sűrű (ez igen kedves a kíváncsi, de elkényelmesedett szobakutyáknak) kerti látogatást jelenti; hogy füstöl valami a nagynéni szájában, a kutya számára mellékes. Az emberek furcsák, egy jó kutya már semmin sem lepődik meg.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr92846556

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lindalee 2011.04.22. 17:59:08

De jó, nagyon köszönöm, nagyon sokat segítettél! Apám már leszokott (55 évesen egyszer csak elég volt neki, nem is értem, lerakta és többet nem gyújtott rá), öcsém már csak néha dohányzik. Én kb 4 éve kezdtem a "harcot", de csak olyan 1,5 éve mondható el, hogy nem vagyok dohányos. Nagyon nehéz volt. A nők állítólag hajlamosabbak az erősebb addikcióra, bármiről legyen is szó. Anyu ennek megfelelően nagyon rá van szokva, ez sajnos meg is látszik rajta. A cigivel az a legrosszabb, hogy "fejben" kell leszokni róla. Amikor már nincs nikotinéhség, a mozdulat és a hangulat még akkor is hiányzik. Ezért tudnak hosszú évek után visszaszokni az emberek. Akkora szemétség ez a cigi. Az a legrosszabb, hogy amikor elkezdi az ember, még évekig azt gondolja, hogy á én bármikor le tudom rakni, nem vagyok rászokva. A fenét nem. Veszek Anyunak egy ilyet, ha hazamentem. Ennél jobb ajándékot el sem tudok képzelni. Nagyon nagyon köszönöm az ötletet!!
Meg tudod nekem írni pontosan, hogy mi a neve és hol lehet beszerezni ilyet?
Előre is nagyon köszönöm!

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2011.04.22. 19:38:51

@lindalee:
Nagyon jó lenne, ha segíthetnénk anyukádnak.

A nagynéném közel 50 éve cigizik, és ha szerinte élethű, akkor nagyon az. Ráadásul semmi belátás nincs benne sem a saját, sem mások egészsége iránt, és máris 10 db-bal kevesebbet szív naponta. Úgyhogy a kütyü tud valamit.

A gmailes címedre elküldtem a tudnivalókat.

lindalee 2011.04.22. 20:04:07

@Reckl_Amál: Köszönöm! Én is nagyon örülnék, ha Anyu leszokna, nagyon féltem. Tényleg jó lehet, ha egy erős dohányos is azt mondja. Meggyőző. Anyu is már vagy 40 éve cigizik sajnos...

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2011.04.23. 00:24:49

@lindalee:
Nagyon szívesen. Remélem, neki is bejön majd.
süti beállítások módosítása