2010. február 26. 17:26 - Reckl_Amál

Lolita tüzet kér

Franciaországban nagy botrányt váltott ki az a dohányzásellenes kampány, amelynek képeit én kitettem ide. A szöveg valami olyasmire figyelmeztet, hogy senki se legyen a dohány rabszolgája. Pedig valójában azt is írhatták volna: ne szívd meg!
 
A plakátok kritikusai a nyilvánvaló szexuális üzenet miatt követelték a valóban elég egyértelmű képek levételét. Büszke vagyok, mert a magyar folklór ennek pont az ellenkezőjét őrzi egy szakállas vicc formájában. Amikor az anyuka felsóhajt kamaszlánya orgiába fordult házi bulijába: Jaj, már azt hittem, cigiztek!
 
Sajnos az ellendrukkerek, akik szerint az orális szex nem vethető össze a dohányzás veszélyeivel, szintén nem nézték meg alaposan a fotót. Itt nem valami fincsin pikáns jelenetet látunk, ahol két egyenrangú fél okoz örömöt egymásnak. Nem, ezen a felvételen egy érett, felnőtt férfi előtt térdepelnek kamaszok. Ez már-már pedofília.
 
A dohányipart ilyen jól még nem láttam megtestesíteni. Egy elegáns(nak látszó), magabiztos, vagyonos férfi, aki skrupulusok nélkül használja ki „áldozatait”, teszi őket függővé. Ezt is remekül sikerül ábrázolni, mert a fiatal, ártatlan arcok ijedtséggel vegyes csodálattal nézik „megrontóikat”. Nem beszélve a felláció azon társadalmi – kulturális interpretációjáról (mely szerencsére rohamosan megy ki a divatból), hogy ez a pozíció a megalázásról, a megalázottságról szól.
 
A valóságban persze a cigiző kamaszok általában nem ilyen kis szendék. Illetve – ahogy az én időmben megfigyeltem, azóta változhatott a világ – pont azért kezdenek cigizni, mert ezzel is idősebbnek, érettebbnek próbálnak látszani. Nagy a csordaszellem, és aki nem áll be a sorba, az kimarad. Mindig szánalmat éreztem az ilyen törekvések láttán, nekem pont azért tetszik a plakát, mert én is mindig ilyennek láttam annak idején kortársaimat, és a mai pöfékelő tiniket is. Ám talán emiatt nem működhet tökéletesen a kampány. Talán nem szívesen azonosul vele a célközönség mondván, ezek csak a lúzerek, az élet császáraira, akiknek a kis pattanásosok látni szeretnék magukat, nem vonatkozik.
 
Másrészt viszont lehet, úgy sül el a dolog, hogy ráébrednek, ezeknek a gyerekeknek is cigi van a szájában, és mindennek kinéznek, csak éppen menőnek nem.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr811792750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2010.02.27. 12:59:59

A dohányzás elleni kampányolásnak nem sok értelmét látom (még ilyen ötletes reklámokkal sem). Minden tizenéves, aki rászokik a cigarettára, tisztában van azzal, hogy ez egy káros dolog; mégis rászokik, dacból.

Ez a mostani kampány nyilvánvalóan azt a gondolatot próbálja elültetni az agyakba, hogy aki cigizik, az lúzer. (A fellációt a hétköznapi nyelvhasználat eleve azonosítja a megalázottsággal, és ez nem véletlen.) Vagyis éppen úgy "érzelmileg zsarol", ahogyan a dohányzás veszélyeire való figyelmeztetés sem más, mint érzelmi zsarolás (még ha látszólag racionális érveléssel történik is).

A megoldást inkább a szülői nevelésben látom. Aki számára hitelesebb a családból hozott (nemdohányos) minta, mint a kortárs környezeté, az nem fog rászokni. Valószínűleg én is ezért nem szoktam rá.
süti beállítások módosítása