2009. május 18. 15:26 - Reckl_Amál

Animal Cannibals?

Honnan lehet tudni, hogy ez marhaság?

http://index.hu/tudomany/2009/05/18/oseink_ehettek_a_neandervolgyi_emberbol/

Onnan, hogy az értelmes ember (igen, mi) és a neandervölgyi ember két különböző faj. Vagyis, ha az egyik megeszi a másikat, az nem kannibalizmus. Akármennyire is jó lenne az emberiség sötét múltjával borzongatni a hangzatos tudományos elméletek rajongóit, ez sajnos tény.

De ha akár egymás húsát is fogyasztották eleink 30 - 40 ezer éve, annak mi a jelentősége? Azon kívül, hogy szörnyülködünk.

Igazi szenzációhajhász, szemforgató baromság, az Aktív, a Fókusz és hasonló tudománytalan műsorok lebutított nézői számára. Borzongás a pörkölt mellé.

Amúgy ha már rá akarjuk visszamenőleg erőltetni a mai erkölcsi normáinkat több évtízezreddel ezelőtt élt őseinkre (ami történelmietlen és szintén teljesen értelmetlen), és  mai mércével akarjuk megmérni őket, akkor meg azt mondom, hogy éhségből megölni valakit (valamit) még mindig sokkal etikusabb, mint mondjuk háborúban (hideg gazdasági indokokból) vagy kedvtelésből, ami nem idegen a Homo sapiens sapienstől. Az állati elme ezt nem ismeri. Mert van ennek az áltudományos hírnek egy olyan olvasata is, amely az embert megpróbálja lerántani az "állati" szintre, pedig...

43 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr591128854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2009.05.18. 16:18:19

Arról nem beszélve, hogy az egészen közeli múltban a homo sapiens egyes törzsei ünnepi lakomaként szolgálták fel a homo sapiens más törzseihez tartozókat. (Sőt, ma is vannak olyan eldugott zugok, ahol ez szerintem nagy titokban még mindig megtörténhet.)

Szóval szerintem a világ legtriviálisabb dolga , ha igaz amit a cikkecske állít.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2009.05.18. 16:20:23

Szerintem van értelme az ilyen 'bulvártudományos' témákat is kutatni, boncolgatni. Nyilván nem bulvár újságírók kutatnak ilyen területen sem, hanem komoly tudósok. És miért? Mert mindig is volt egy kollektív szükségünk arra, hogy tudjuk: honnan származunk, mi volt előttünk, hogy éltek az elődeink, hogyan változtak a társadalmi, erkölcsi normák az évszázadok, évezdredek alatt.
Persze persze, neked nincs szükséged efféle marhaságokra. De az emberek 99%-nak igen. És nem ám holmi szenzációhajhász szükséglet ez, hanem bizony az élet nagy kérdéseihez csatolható: honnan jövünk, mi végett vagyunk itt, mi alkotja az életünk értelmét, és mi alkotta mondjuk negyvenezer évvel ezelőtt.

imag 2009.05.18. 16:20:25

pedig mekkora epikus sztori lenne generációkon keresztül vázolni a két "faj" küzdelmét és az utsó neandervölgyi gibraltári buktát

Ленина · http://szanalmas.hu 2009.05.18. 16:26:25

http://marieconbgdlr.files.wordpress.com/2007/09/eating_babies.JPG

Kínában a mai napig él a hagyomány, hogy a babaleves evés gyógyító serkentő hatású a fogyasztójára.
http://marieconbgdlr.wordpress.com/

Volt egy sportcsapat, amelyik lezuhant a kisrepülőjével, és a túlélők megették azokat akik meghaltak.. az ember úgylátszik megtesz dolgokat, ha a szükség rákényszeríti.

imag 2009.05.18. 16:26:52

Lehet, hogy az észak amerikai indiánok és az ausztrál abók lemészárlása (thx angolszász kultúra) csak újabb példa a történelem önismétlésére. Brutális lenne a tudat, hogy egy másik emberfaj kiirtásával nyertünk teret európában.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.05.18. 16:29:40

A múlt boncolgatása nem is gond, csak éppen az nem tetszik, hogy kihegyezik valami hangzatos dologra. Jujj, eleink megették a szomszdéjukat! Ez nekem igénytelen szenzációhajhászás.

imag 2009.05.18. 16:35:51

Ez talán még jobb mintha celebek artikulálatlan mekegését hallgatnánk orrba-szájba. Azbegbasszameg Szalajcsinak talán valami kis szikra kezd tőle kapizsgálni a fejében, hogyaszongya: "Ősember meg mindeeen!"

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.05.18. 16:40:33

"Volt egy sportcsapat, amelyik lezuhant a kisrepülőjével, és a túlélők megették azokat akik meghaltak.. az ember úgylátszik megtesz dolgokat, ha a szükség rákényszeríti."

Életben maradtak volt a könyv (és a film) címe, valószínűleg az a szituáció áll a legközelebb ahhoz, ami a múltban történhetett. Legalábbis ahogy én képzelem.

A kannibalizmus leginkább persze elsősorban kulturális tabu, persze elég hasznos is. Valóban szokás volt egyes törzseknél, hogy megették a legyőzött áldozatok egyes testrészeit, szerveit. Ezáltal, így hitték, beléjük költözött a harcosnak az ereje. De ezt sem szabad kontextusból kiragadni.

Adrian Mole 2009.05.18. 16:54:08

Az még kérdések tárgya lesz sokáig, hogy a neandervölgyi külön faj, avagy a H. s. egyik alfaja volt-e.
Bocs, hogy nem a cikk érdemi részéhez...

Tomzone 2009.05.18. 16:55:06

A fő kérdés az, hogy mibe kerül és milyen az íze és a tápértéke. Valószínűleg az íz és a tápérték kérdésében nincs probléma. A mibe kerül: régen nem járt érte büntetés, valamint valószínűleg könnyebb is volt elejteni, mint egy medvét vagy mamutot...

W Joe 2009.05.18. 16:55:07

Azért lehet érdekes a hír, mert ez azt támaszthatja alá, hogy a homo sapiens közvetlenül hozzájárult a neandervölgyiek kihalásához. Valószínűbbnek tűnik, hogy a törzsi kannibálokhoz hasonlóan, a legyőzött ellenségből ették meg, minthogy állatként vadásztak volna rájuk.
De tényleg bulváros volt a hír, ez igaz. Mondjuk voltak ennél kevesebb információt tartalmazó tudományos hírek is. Pl. tudósok felfedezték, hogy ha keveset eszünk és sokat mozgunk, akkor lefogyunk. Az ilyenek nagy része persze nagyon helyesen a brit tudósok részlegbe kerül, de néha nem :)

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.18. 17:10:59

hihi

Megmondod mitől külön faj a neandervölgyi, vagy akár mitől külön faj az elefánt az embertől pl. akkor ügyes vagy.

efhábé 2009.05.18. 17:18:33

@zulu: miért folyna ez nagy titokban?
Pápua-Új Guinea szigetének a nagy része még ma is feltérképezetlen. Becsülni sem merik, hány ismeretlen törzs élhet ott, akikről az égvilágon semmit sem tudnak.
Gondolod, ezek a törzsek tudják, hogy nekik titokban kéne megenniük az ellenséget?

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.05.18. 17:20:34

Külön faj: nem tud életképes utódokat létrehozni.

Amennyire én tudom, a neandervölgyiek eléggé más testfelépítésűek (átlagmagasság 180 - 200 cm között pl.), vegetáriánusok voltak, és nem tudtak artikuláltan beszélni (valami olyan dereng, hogy hiányzott a nyitott gégefő, vagyis nem tudták a levegő mennyiségét szabályozni).
Állítólag előfordult félig ember félig neandervölgyi utód, de egyik sem élt tovább egy-két évnél. (Legalábbis idősebb nyomait nem találták.) Ezért gondolom, hogy nem azonos a két faj.

Pipas 2009.05.18. 17:23:26

@Reckl_Amál: Nem életképes, hanem szaporodni képes. A ló és a szamár is külön faj, mert az öszvér mindig meddő.

changebug (törölt) 2009.05.18. 17:23:37

Én sem tudom mi a borzalmas abban, hogy ember, embert eszik? Ha kutyát/macskát/békát/birkaembriót/rovart és egy csomó más szart képes megenni akkor miért ne ehetné a saját fajtáját is (állítólag édes az emberhús), ha úgy adódik. és abban az időben úgy adódott. Még ezután is adódhat úgy. No tesco, éhség... enni kell...

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.05.18. 17:25:56

@Pipas:
Persze, persze, teljesen igazad van. Meleg van...

alte trottel 2009.05.18. 17:27:43

Te mennybeballagó, szomorú szemű, hétszentséges ATYA-ÚR-ISTEN!

Hát már a dájli májli is hírforrás? Hát meddig van még lejjebb?

EMBER! Ehhez a mocsokhoz képest a BLIKK maga az Acta Biologica! Hogy az index elkurvulásánsk már nincsenek határai ha kattintásszám forog kockán, azt régóta tudjuk. De TE mégis csak valamiféle H. sapiens sapiens volnál, nem?

Csak egy idézet az akadémiai székfoglalóból:
"...de megoszlanak a vélemények abban, hogy a Homo sapiens nagyobb agyának // köszönhetően..."

A Homo neanderthaliensis agytérfogata átlagban MEGHALADTA a H. sapiens sapiensét!

Pipas 2009.05.18. 17:28:05

@Reckl_Amál: Méghozzá rohadt meleg... ;)

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.18. 17:37:06

@Reckl_Amál: Apámmal sem tudok életképes utódot létrehozni.
De egy turner-szindrómással sem.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.05.18. 17:37:23

@alte trottel:
Nekem így látatlanban is meggyőződésem, hogy az Indexnél azért többnyire H. sapiensek szerkesztenek.

Bár nem egészen értem, hogy mit is akarsz mondani, de szerintem én nem állítottam olyat, hogy a neandervölgyiek ne lettek volna intelligensek. Azt az elméletet tartom hihetőnek, hogy a klímaváltozás miatt (ti. jégkorszak) vegetáriánusként beszűkült az életterük. Vadászni meg a már említett kommunikációs probléma miatt nem tudtak rendesen. (Állítólag próbáltak, ami szintén az intelligenciájukat bizonyítja, csak éppen nem voltak elég eredményesek.)

Amúgy nekem is föltűnt, hogy az elmélet komolyságát aláaknázza, hogy a Daily Mail jelentette meg.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.05.18. 17:40:42

Zsömle!

Biológiailag elvileg lehetséges (néha hallunk is ilyenről sajnos), az más kérdés, hogy mi lesz a vége. A Pipas által megfelelően korrigált szabály ma a biológiában alapvető.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.18. 17:44:16

@Reckl_Amál: Erről pont nem tudok, hiába vagyok biológus...

zsoltix 2009.05.18. 17:54:34

Màr nem azèrt,de a ma èlö emberek "homo sapiens sapiens" kategòriàba tartoznak. Ha a cikkìrò homo sapiensnek tartja magàt,legyen. Viszont egyàltalàn nem biztos,hogy ök èrtelmesebbek lettek volna a neandervölgyieknèl,max. eröszakosabbak. A neandervölgyiek agytèrvogata jòval nagyobb volt az "èrtelmes" emberènèl.

Szarka Varro 2009.05.18. 17:57:19

@Reckl_Amál: Na akkor egy kis pontosítás.

Testmagasság: 160-170 cm maximum, viszont nagyon erős zömök testalkat. Alkalmazkodás, a hideg éghajlathoz (kisebb testfelület, kisebb hőleadás), nagy széles orr a hideg levegő felmelegítésére, valamint előreugró szemöldök vonal. Úgy valóban nem tudtak beszélni mint a Sapiens, azonban nekik is fejlett kultúrájuk volt.Eszközöket készítettek, gondoskodtak a betegekről, eltemették a halottaikat. Miután megjelent Európában a Homo Sapiens a neandervölgyiek sok kulturális szokást átvettek tőlük (fejlettebb eszköz és ékszer készítés), erre a régészet sok bizonyítékot talált. Az a pár ezer év együttélés volt talán 10.000 év is, de ebben és sem vagyok biztos. Eddig egyetlen egy gyermek csontvázat találtak ami hordozza mindkét változat ismertető jegyeit, és a tudósok a mai napig vitatkoznak azon, hogy ez csak egy deformált csontváz vagy valóban közös kufirc eredménye. Ebben a kérdésben két táborra oszlik a régészet vannak akik megvannak róla győződve, hogy a nenandervölgyiek génkészletét mi is hordozzuk, míg a másik tábor szerint ez annyira eltérő volt, hogy nem tudtak közös utódot reprodukálni.

A neandervölgyi nem volt vegetáriánus, gondolj már bele, jégkorszak. Mi a bánatot evett volna fenyőtűt? Ugyanolyan vadász volt mint a Homo Sapiens.

Szóval ami bizonyítva van az az, hogy elég sokáig együtt éltek valószínűleg még valamilyen kapcsolat (talán kereskedelmi) is volt közöttük, legalábbis valahogy a neandervölgyiek átvették a Homo Sapiens több kulturális szokását.

Az majdnem száz százalék, hogy a Homo Sapiens úgy nem vadászott rájuk mint az állatokra, viszont törzsi háborúk akkor már bőven voltak és így elfordulhatott rituális emberevés is.

Szerintem a Homo Sapiens valahogyan úgy viszonyulhatott a neandervölgyiekhez mint anno az angolok az ausztrál őslakosokhoz, és ez bőven elég is volt nekik.

Botfülű Suzan Boyle hasonmás · http://zoltanatya.blog.hu 2009.05.18. 18:03:26

@Reckl_Amál:
ha vegák voltak, akkor miért akarták kitanulni a vadászatot? Csak a prém miatt? Vagy el akarták adni a mi H.S.S. őseinknek a húst? Esetleg túl vastag mardzsinnal mérték és azért irtottuk ki őket?
Megannyi megválaszolatlan kérdés, hol vagytok brit tudósok?

Mr. Acid 2009.05.18. 18:12:05

Mondjuk -ha paleolit óráimra jól emlékszem-, akkor a h.s.f. (~homo sapiens fossilis) és a h.s.n. (~homo sapiens neanderthaliensis) egy faj. Mindkettő homo, és mindkettő sapiens. Legalábbis a fejtágításon T.Dobosi tanárnő ezt ismertette leginkább elfogadott antropológiai elméletként. A kiskölyök (keveredés v. mutáció) Portugáliából került elő, valamint a Közel-Keleten is vannak egymás mellett élésre utaló nyomok (talán Jewel-barlang és környéke).
Mindenesetre az idézett cikkben nagyon érződik a szenzációhajhász újságírók kezének-lábának nyoma... :-)

WUT (törölt) 2009.05.18. 18:17:40

@Reckl_Amál: "... de szerintem én nem állítottam olyat, hogy a neandervölgyiek ne lettek volna intelligensek."

a posztban azt írod:

"az értelmes ember (igen, mi) és a neandervölgyi ember két különböző faj"

ebből mintha az jönne le, hogy szerinted ők nem voltak intelligensek, szemben a Sapiens-el..

egyébként pont mostanában olvastam valamelyik történelmi portálon, hogy a legújabb kutatások szerint a neandervölgyi ember értelmesebb volt, és ravaszabb módszerekkel vadászott, mint eddig feltételezték..

persze bármi, ami ebben a témában születik, spekuláció, feltételezés..
talán egyszer lesz olyan fejlett a genetika, hogy meg a tudósok tudják mondani, hogy tudtak-e utódot nemzeni a kát faj képviselői. én arra tippelnék, hogy igen..

WUT (törölt) 2009.05.18. 18:19:28

@Botfülű Suzan Boyle hasonmás: állítólag nem mi irtottuk ki őket, hanem maguktól kihaltak, klímaváltozás miatt. nem tudtak elég jól alkalmazkodni. persze lehet, mi is besegítettünk..

bubuka_visszater (törölt) · http://facepalm.freeblog.hu/ 2009.05.18. 18:23:12

" vagy kedvtelésből, ami nem idegen a Homo sapiens sapienstől. Az állati elme ezt nem ismeri"
má nem azé, elég sok ragadozó - főleg emlősök - kedvtelésből is öl, pl a vidra, csak mert jó móka egyet harapni egy halból és másikat fogni. A gazdi lábai elé tett pocokról nem is beszélve, amit kutya-macska is szokott. Nem eszi meg, csak kinyírja.
Alapvető tévedés h az állatok "etikus" lények és csak az ember a gonosz romlott szörny

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.18. 18:23:26

Még mielőtt teljesen flémbe fordul a flémposzt, itten definíciós kérdések vannak terítéken.

Szóval az, hogy ember-e a neadndervölgyi.

Ha ember, akkor kannibalizmus megenni, ha nem ember, akkor nem.

Az "ember" biológiai definíciója _nem létezik_ Tényleg nem.

Ezért az, hogy "külön faj" mert kiástak valahonnan valami DNS-t, meg, hogy a "tudósok megaszondták" tök irreleváns.

A kérdés igazából az, hogy embernek tekintjük-e.
Ha a cikkíró szerint kannibalizmus történt akkor, amikor megette a cromagnoni a neandervölgyit, akkor ez csak annyit jelent,hogy szerinte azokis emberek, csak másmilyenek.
Monnyuk pirézek. Vagy rétinégerek. Vagy tundragagaúzok.

Az, hogy az eleink ettek-e embert (a feleségem lenyeli, úgyhogy az nem kérdés, hogy a mai ember eszik-e), az ugyan lehet irreleváns, meg lényegtelen, de hírnek hír.

WUT (törölt) 2009.05.18. 18:28:31

@Reckl_Amál: "vagy kedvtelésből, ami nem idegen a Homo sapiens sapienstől. Az állati elme ezt nem ismeri"

ez el is kerülte a figyelmemet. ugye, csak viccelsz?? ilyen marhaságot hogy írhatsz, már ne haragudj. (amúgy nem marhaság a poszt, csak ez az 1 mondat)

szüleimnek van egy macskája. kertvárosban laknak. a macska nagyon válogatós. soha nem enne meg egy gusztustalan egeret, vagy egy verebet. de, hogy majdnem minden áldott nap megöl egyet szórakozásból, az biztos. ne tudd meg, mennyire élvezi.

VVega · https://debugme.eu/ 2009.05.18. 18:37:09

@WUT: a puma is öl csak élvezetből. És még lehetne sorolni gondolom.

Christian Troy 2009.05.18. 18:44:59

@WUT: A macskák és a többi háziállat azért nem a legjobb példa, mert ők az embernek vannak alárendelve, nincsenek rákényszerítve a vadászatra. Ez torzítja a vadászösztönt. Ergo nincs szükség hogy egeret egyen. Ha a gazdi ad viszkászt minek egyen egeret alapon.

Christian Troy 2009.05.18. 18:45:35

@WUT: A macskák és a többi háziállat azért nem a legjobb példa, mert ők az embernek vannak alárendelve, nincsenek rákényszerítve a vadászatra. Ez torzítja a vadászösztönt. Ergo nincs szükség hogy egeret egyen. Ha a gazdi ad viszkászt minek egyen egeret alapon.

WUT (törölt) 2009.05.18. 18:52:30

@Christian Troy: ja, minek egyen egeret, ha kap whiskast. ezért csak szórakozik. ez játék neki.

Christian Troy 2009.05.18. 18:57:26

@WUT: Arra célzok ha nem kapna ilyen étrendet, netalán semmit akkor másképp értékelné az egeret és nem játékszernek használná...

bubuka_visszater (törölt) · http://facepalm.freeblog.hu/ 2009.05.18. 19:09:14

...de épp annak használja és élvezetből öl, eztet magyarázzuk, teccikérteni? Egyébként vadon élő ragadozók is csinálják, van egy youtube videó is ahol kardszárnyúak röplabdáznak két szettet egy csóresz fókával mielőtt megennék. És valszeg nem a kamerának csinálták a műsort :)

Archenemy 2009.05.18. 19:13:25

Leírtam csak kifagyott.
Szal nem vagyok biológus, de pölö a macska vadászhat azért is, hogy ne jöjjön ki a gyakorlatból, tapasztaljon, esetleg taníthatja az utódját, vagy vihet a falkájának zsákmányt, mert bárki éhes lehet (fene se tudja hogy falkában élnek-e a macskák vadon mondjuk, de mindegy).

Lehet, hogy most kap viszkaszt, de előtte százezer évig meg nem kapott, és akkor fontos lehetett, hogy jó vadász maradjon meg zsákmányoljon akkor is, ha éppen nem éhes.

Tehát ez, hogy mi számít "szórakozásból ölésnek", elég bizonytalan szerintem.

Azasöndör 2009.05.18. 19:31:26

az Íliász hősei meg egymás agyvelejét itták

szbszig 2009.05.18. 20:01:49

Két különböző faj? Nana, egyelőre még azt sem tudjuk teljes bizonyossággal kijelenteni, hogy a Homo Sapiens és a Homo Neanderthalensis nem volt képes közös utódot létrehozni. Szóval azért csínján az ilyen érvekkel, hogy őket nem kell emberszámba venni...

Azzal viszont egyetértek, hogy semmit sem számít, ha az őseink kannibálok voltak. Egyes bennszülött csoportok körében ez még a közelmúltban is divat volt. A 21. századi intelligens is ember tud ugyanolyan állati módon viselkedni és egymást irtani, csak a végén nem falja fel az áldozatát általában.

Mérgező Hulladék 2009.05.20. 15:52:51

Most tök megnéznék valami zsékat filmet a mi elődeink meg a neandervölgyiek kapcsolatáról. Na jó, lehetne dokumentumfilmszerű is.

efhábé 2009.05.28. 11:03:08

@szbszig: Tekintve, hogy jó csomó bennszülött csoport létéről még tudomásunk sincs, nehezen jelenthető ki, hogy még a közelmúltban is. Minden valószínűség szerint még ma is bőven dívik a kannibalizmus.
süti beállítások módosítása