2009. január 04. 00:53 - Reckl_Amál

Miért nem?

Szombat este lett volna a nem hivatalos osztálytalálkozóm. Nem mentem el, mert húsz perccel előtte értesültem róla. Ez a hivatalos indoklás. Ezt mondtam annak a kedves barátomnak is, aki felajánlotta, hogy el is visz kocsival, legfeljebb késünk kicsit, ami egy ilyen rendezvényen nem probléma még szerintem sem.

Ha a többi volt osztálytársamnak is ennyire fontos lett volna, ha elmegyek, akkor összekaptam volna magam húsz perc alatt. Mert akkor lett volna értelme. De így semmi. Nem túlzottan törte össze magát senki, hogy értesítsen. A meghívót a régi e-mail címemre küldték. Egyedül most ennek az egy embernek jutott eszébe, hogy talán ez már nem jó.

Pedig nem nehéz engem megtalálni. Amióta élek, itt lakom, ebben a házban; a telefonszámunk sem változott mióta 1994-ben bekötötték. Nyilván, ha akarnak, megtalálnak. Csakhát nem vagyok éppenséggel az, akire nagyon kíváncsiak lennének.

Végsősoron meg is könnyítették a dolgomat. Nem kellett valami gagyi hazugságot kitalálni, hogy miért nem megyek. Mert az biztos, hogy közéjük többet nem megyek.

Az ötéves érettségi találkozó után egyszerűen nincs miért. Több dolog is történt akkor, ami felnyitotta a szememet, és mindezek tudatában nem teszem ki magamat mindannak, ami egy ilyen eseményen történik.

Először is volt egy film, amit a szervező állított össze osztálykirándulások, karácsonyi színdarabok, évzárók és hasonlók anyagaiból. A félórás filmben összesen kétszer bukkanok föl egy-egy rövid pillanatra. Nem mintha annyira szeretném magamat nézni, de ennél azért fontosabbnak tartottam a szerepemet.
Nagyon szerettem abba az osztályba járni. Azt hittem, ha nem is szeret mindenki, de azért hagyok hátra valami nyomot. De nem hagytam, és négy éve leginkább azt éreztem, hogy maréknyi baráti körömön kívül (azokon kívül, akikkel ma is találkozom), egész egyszerűen szarnak bele a többiek, hogy élek-e vagy halok. Akkor engem miért érdekeljen az ő sorsuk?
Az vált nyilvánvalóvá akkor, mennyire nem értettem semmit. Valószínűleg semmit sem jelentettem nekik, ha mégis, akkor leginkább irritáltam őket.

A másik dolog személyesebb. Elnézést kérek mindenkitől, aki azt hiszi akkori ismerőseim, főleg barátaim közül, aki most háttérbe szorultnak érzi magát, nem erről van szó. De nekem két kulcsfigura volt a gimnáziumban: a legjobb barátom és az egyik tanárom (mindkettejükről írtam már korábban). Őszintén szólva az osztálytalálkozókra főleg miattuk mentem. Azokat, akik osztálytársból baráttá nemesedtek az évek során, egyébként is látom, róluk egyébként is tudok.
De ezzel a két igazi VIP-vel máskor, máshol nem találkozhatom.
Mindketten semmibe vettek, mondhatni átnéztek rajtam.
A tanár még meg is alázott kicsit. Miután mindenkit végighallgatott alapos figyelemmel, az est végén a ruhatárban hozzám is odafordult. Na, veled mi van? - bökte ki nagy nehezen. Aztán, mint beépített emberemtől és örökös padtársamtól megtudtam, hazafelé még szidott, mint a bokrot szokás. Azóta egyszer futottam vele össze egy irodalmi esten, mintha kísértetet látott volna... El is menekült, csak nehogy megkérdezhessem, hogy van.

Persze bunkó, de ettől még nekem nem lesz jobb.

Szóval ennek én még egyszer nem teszem ki magam. Sokkal többet vártam ezektől az emberektől. Mert a nemtörödöm osztálytársaimra esetleg még kedvem is lenne, ha épp olyan passzban vagyok. (Egyébként most nem, de ez nem lesz mindig így.) De az igazán fontos emberektől nem vagyok hajlandó ezt elviselni.

UPDATE Bandee és más esetleges érdeklődők kedvéért:

Link az egykori legjobb baráthoz: http://recklamal.blog.hu/2008/11/04/nyilt_level_amit_mindenki_olvas_a_cimzetten_kivul

És az egykoron nagyon sokra tartott tanárról: http://recklamal.blog.hu/2008/03/23/o_kapitany_kapitanyom_1

 

21 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr4856262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

attila.1969. · http://attila1969.wordpress.com/ 2009.01.04. 07:08:59

szerintem sincs sok értelme az osztálytalálkozóknak.mert az osztály-lássuk be-mégiscsak egy kényszerközösség,amit nem mi választunk.ha barátot sikerült ott szerezni,csak jó,ha nem mossa el az idő..a többi osztálytárs meg csak annyira fontos,mint akikkel összezár az élet nap mint nap a villamoson..

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.01.04. 12:31:59

Kicsit én is ludasnak érzem magam, mert amikor az első körlevelet küldték (valamikor dec. 30-án), nem tűnt föl, hogy a régi címedre ment.

Összekapkodott találkozó volt, összesen hatan voltunk. Azt hiszem, írok még majd róla én is.

Prinzessin Erbsen (törölt) 2009.01.04. 13:50:56

Kontroll csoport: ez a szerepe az osztalynak, meg a talakozonak, mar ha neked ez a kontorll csoport, de szerintem mar nem.

de azert kierezni a megbantottsagot a hangodbol, bar mennyire is nem erdekel

szerintem is hülyeseg 5 evenkent talakozni, eleg lenne mondjuk 2o-30 evenkent, az is csak azert mert akkor mar egy befejezett eletpalya van mögöttünk, ott mar nincs mit szepiteni, egy kicsit lehet meg javitani a dolgon, de aki ugymond 50 eves korig nem vitte semmire, az mar ezutan alligha fogja.

En levelkent vegeztem, ezekböl kimaradtam, de egy alt.isk tarsam a legutobb beszamolt majdnem minden tarsamrol: hat nagyon meglepödtem, hogy mi lett az osztaly elsö eminenseböl, ki halt meg, ki lett alkoholista, ki mire vitte, egyik amulatbol a masikba estem, es persze azonnal elhelyeztem magam egy kepzeletbeli rangsorban.
Ha lett volna talakozonk, lehet el sem megyek, hogy en aztan semmire nem vittem, nincs mint a kirakatba tenni, de utolag , megallpitottam, hogy ennek ellenere is a közepmezöny felsö hatara kerülnek ezen a listan, pedig en aztan sem jo tanulo, se a tanarok, de talan meg az osztaltarsak kedvence sem voltam.

Erdekes dolgok ezek, igy utolag visszatekintve.

Ziebi 2009.01.04. 18:00:54

:)

Az általános iskolai osztálytalálkozónkra, az elsőre elmentem. Hétvégente jártam haza, és én is pénteken tudtam meg hogy aznap este lesz valami. Elmentem, megkérdezték mit csinálok, mondtam hogy (akkor még) vegyésznek tanulok, érdekel a biológia, kb nyugtázták, de annyira nem érdekelt senkit hogy csak na. Miért is érdekelte volna őket, mindenki szakmunkásképzőbe járt a volt osztályomból, maximum szakközépbe, 1 ember volt rajtam kívül egyetemista, ő meg el se jött. (Nincs bajom a szakmunkásba járókkal, csak azért írom hogy mennyire nem tudtak hozzászólni, vagy inkább nem akartak). Fél óra után nekiálltak inni, én pedig felálltam és eljöttem. Azóta nem hívtak, de nincs is kedvem menni.

A gimi más- Imádtam, kollégista voltam, ezért másfajta kapcsolatok alakultak ki mint egy sima osztályban. A legtöbb emberről a mai napig tudom mit csinál. Az osztálytalákozó remek volt, nagyon jól éreztük magunkat :) Nemsokára jön a tizedik, de eleve a szervező mondta hogy szóljunk mikor vagyunk otthon és akkorra teszik hogy ott lehessek. A volt szobatársakon kívül a volt biosztanárommal is tartom a kapcsolatot, nem napi szinten, de tudunk egymásról, nekem ő volt a példakép, és ha találkozunk mindig jókat beszélgetünk.

Szóval alapvetően én szeretem az osztálytalálkozókat. Elhiszem hogy rosszul érintett a dolog. :( És jogos a felháborodásod... Tényleg sajnálom, mert nagy élmény tud lenni...

hölgyválasz · http://holgyi.freeblog.hu 2009.01.05. 08:13:42

Ahogy olvastalak, + a hozzászólokat is az ilyen talcsikról, meg kell állapítsam : magam a másik véglet vagyok.
Engem ui. érdekelt is volna, időben is értesítettek, és mégsem jelentem meg!
Azon egyszerű okból, mert simán csak
elfelejtettem!
Ui. 2 héttel korábban jött a tf., - igazán gondos volt Bubu, a mindenkori szervező - valószínű tehát, esetemben hasznosabb a 20 perces latencia idő:)

hölgyválasz · http://holgyi.freeblog.hu 2009.01.05. 08:14:34

Ja! És nagyon szép az új dizájn!

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.01.05. 10:50:40

Köszönöm, örülök, ha tetszik.
Még dolgozunk egyébként kicsit rajta, hogy tényleg jó legyen.

"es persze azonnal elhelyeztem magam egy kepzeletbeli rangsorban"

Az ötévesen ebben a rangsorban nem voltam sehol. Amire akkor a legbüszkébb voltam, azt nem lehetett elmondani, mert túl privát volt. Egyszerűen hülyén vette volna ki magát, ha azt mondja az egyik ex-osztálytársam: én a bankban melózom, lehet, hogy holnapután előléptetnek. Mire én: szia, én meg életben vagyok...

Gondolom, nagy elégtétel lehetett látni az én seholsem-tartásomat. (Na, jó, a második diplomámra készültem, de melóm nem volt már kb. fél éve.) Mondom, visszatekintve, nagyon nem szerethettek. Ezzel nem akarok újra és újra szembesülni.

milena 2009.01.05. 16:33:20

Szerintem itt csak a szerencsétlen körülmények miatt alakult így a dolog.

Nem a legszerencsésebb 1-2 nappal a tényleges találkozó előtt elkezdeni a szervezést. Szintén nem szerencsés ímélben intézni a dolgokat, rég nem látott ismerősök esetében sokkal biztosabb az iwiw. Valószínűleg még nagyon sok emberhez nem jutott el a hír, ezt jelzi az is, hogy végül csak hatan voltak ott.

Én voltam három különböző osztálytalálkozón (érettségiig négy különböző osztályba jártam), és érdekes módon az első kettőn éreztem csak jól magam, pedig azokból az osztályokból annak idején ki lettem utálva. Jó volt látni, hogy a legtöbben felnőttek, megkomolyodtak, viszont a kettes számú osztály főgyereke, aki a legtöbbet b*szogatott, megmaradt egy 16 éves szintjén. Akkor jól állt neki ez a stílus, de egy 24 éves férfi (?) esetében nevetséges.

Az a találkozó, amin az egyetlen olyan osztállyal voltam, ahol többé-kevésbé befogadtak, de legalábbis nem taszítottak ki (az utolsó iskoláim sorában), teljesen érdektelen volt, le is léptem hamarosan, ugyanúgy, ahogy annak idején a szerenádozgatásról is leléptem.

folyt.köv.

Prinzessin Erbsen (törölt) 2009.01.05. 17:37:52

Csak hogy megnyugodjanak a kedelyek:

a szervezesröl:

Külhonban dolgozom csak ritkan jarok haza es csak rövididöre. Szülövarosomban evek ota ne jartam, 30 eve nem ott elek.
Az iwiwen "talakoztam" nehany osztalytarsammal, az egyik "megkert" hogy szervezzek mar meg egy talakozot.

Levegöt nem kaptam hirtelen. En????????
A varosban is eltevednek, mar az iskolat is lebontottak, tomtom nelkül oda sem talalnek. Es akkor egy olyan valakinek, aki fatornyos falujabol ki sem mozdult eleteben,az az ötlete tamad hogy erre en lennek a legalkalmasabb, innen Nemetorszagbol talakozot szervezni.
Az eszem megallt, ezek ott vannak mind egyrakason, nap nap talakoznak, de ramozdulni valamire, na azt mar nem, az mar faraszto.

milena 2009.01.06. 12:52:02

Naszóval, még annyit akartam írni, hogy pontosan arra jó az osztálytalálkozó, hogy az ember az eltelt idő távolságából újraértékelje a dolgokat. Lehet, hogy emiatt jót tett volna neked, ha elmégy. Lehet, hogy akkor valóban nem tartoztál az osztály középpontjába,

csakhogy ez nem baj, mivel az osztály eléggé egészségtelen szociális képződmény. Gondolj bele: a mai fejeddel kibírnád, hogy ugyanazzal a 30-40 emberrel légy összezárva nap mint nap? Amíg az ember gimnáziumba vagy általános iskolába jár, nem sok ismerőse van az osztálytársain kívül, más társasága meg főleg nincs, hacsak nem jár sportolni vagy nem vesz részt egyéb iskolán kívüli tevékenységben, ami azért nem olyan gyakori. Kijut az ember, elkezd egyetemre járni, ahol nem ugyanazzal a véletlenszerűen összeválogatott 30-40 emberrel találkozik minden nap, hanem olyanokkal, akiknem hasonló az érdeklődésük, és akikben nem alakultak ki előítéletek az összezártság miatt. Ráadásul minden órára másokkal jár (nálunk, bölcsészeknél legalábbis így volt). Rájön, hogy nem azért nem volt sikeres, mert baj van vele, hanem mert be volt zárva eddig. Igen, most magamról beszélek, de talán igaz ez másokra is.

A többiekkel ugyanez történik, rájönnek, hogy nem az osztály a világ, kapcsolatba kerülnek egy csomó új emberrel, és így már nem úgy tekintenek rád, mint régen, hanem mint egy érdekes, új és persze egyenrangú emberre.

Igen, lehet, hogy az osztálytársaid nem voltak különösebben kíváncsiak rád, mivel csak a gimnáziumi emlékeiket őrzik rólad, de mindenképpen megérne egy próbát, hogy elmenj legközelebb. Majdnem biztos, hogy kellemesen fogsz csalódni, ha meg mégsem, akkor mi van? Ha nem akarod, úgysem kell látnod őket többet :)

Házinyúl 2009.01.06. 16:53:45

Nekem tavaly ősszel volt az 5 éves érettségi találkozóm. Nem mentem el rá. Ennek a legfőbb oka az volt, hogy úgy sikerült megszervezni, hogy fejenként 5000 Ft volt a kötelező költség. Persze a szervező már dolgozott vagy 2 éve, mert csak főiskolát végzett. De a legtöbben még akkor kerültek ki az egyetemről vagy még tanultak, többek között én is. A vacsora egy elegánsabb étteremben volt, ahová nekem nem lett volna pofám nem elegánsan megjelenni, pénzem viszont nem volt.
Igaz, annyira nem is szerettem az osztálytársaimat. Persze azért van kivétel, de velük amúgy is találkozok.
A 10 évesre sem fogok elmenni...szerintem, bár ki tudja még mit hoz a sors.

Prinzessin Erbsen (törölt) 2009.01.06. 17:01:27

Az is nagyon érdekes, hogy milyen a kapcsolat az osztálytársakkal.

Én meglepődtem, hogy a gyerekeim baráti köre valahogy nem az osztálytársakból alakult, nem azokkal akikkel egész nap együtt voltak, hanem az alsóbb évfolyamokból.

Igaz a kisebbik fiam most is a kollégiumi szobatársával lakik, ami már egy házasságból is sok.

Persze tudom, hogy a más a kolesz, és más a suli, az valahogy jobban összekovácsolja az embereket- bar en nem voltam koleszos, viszont az összes lemenőm igen.

Én leginkább azon lepődöm meg, hogy a pedagógusok, akik elvileg ismerik a tanítványaikat, és élettapasztalattal is rendelkeznek, mennyire rosszul képesek megítelni a gyerekeket. Ebben az a veszélyes, hogy kinyilatkoztatnak, és életpályát befolyásolnak.
A kis menyemet nem győzték lebeszélni, hogy középiskolába menjen, az oszálytalálkozón kiderül, hogy csak ketten szereztek diplomát, ő már kettőt.
A fiam is tul van a masodik diplomáján, pedig még az érettségin is megbukott.

És még soha nem hallottam olyant, hogy egy tanár egy ilyen találkozón bocsánatot kért volna, hogy mennyire rosszul itélte meg a tanítványát, és ezzel milyen kárt okozhatott volna, ha megbízunk benne.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.01.07. 10:42:33

"A többiekkel ugyanez történik, rájönnek, hogy nem az osztály a világ, kapcsolatba kerülnek egy csomó új emberrel, és így már nem úgy tekintenek rád, mint régen, hanem mint egy érdekes, új és persze egyenrangú emberre."

Az első hat osztálytalálkozón ott voltam, lett volna alkalmuk másképp "tekinteni" rám. Nem tették, mert - mit szépítsük - utáltak valószínűleg. Azért szar ezt így kimondani, mert pont azok olvassák, mai barátként, akik nem így voltak vele, de mégiscsak tagjai voltak ennek a közösségnek. A főiskola nekem minden értelemben visszalépés volt. Semmi kibontakozást nem jelentett, inkább begubózást.

"Nem mentem el rá. Ennek a legfőbb oka az volt, hogy úgy sikerült megszervezni, hogy fejenként 5000 Ft volt a kötelező költség."

Egyszer én is hasonló helyzetben voltam. Az utolsó 3000 Ft-omat költöttem rá, és nem érte meg.

"És még soha nem hallottam olyant, hogy egy tanár egy ilyen találkozón bocsánatot kért volna, hogy mennyire rosszul itélte meg a tanítványát, és ezzel milyen kárt okozhatott volna, ha megbízunk benne."

Ez egy felettébb bölcs meglátás, és rendkívül igaz. A tanárok iskola utáni viselkedéséről is megvan a véleményem. Nem pusztán a posztban már bemutatott díszpintyről, hanem általában. Nekem nagyon hízelegne, ha ennyi év után is emlékeznek rám a tanítványaim, ezek meg el sem jönnek a találkozókra, átlátszó hazugságokra hivatkozva.

milena 2009.01.07. 11:22:09

@Reckl_Amál: Hát, akkor szerintem örülj neki, hogy van néhány volt osztálytársad, akikből barát lett :)

Ez nagyon nagy dolog. Nekem mincs egy olyan ismerősöm se, akivel 18 éves korom előtt találkoztam, és még most is tartanánk a kapcsolatot. Pedig jó dolog lehet a gyerek- vagy fiatalkori barát...

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.01.07. 12:25:16

Egy ilyen közös barátunk (Te "csak" olvasója vagy, nekem irl) ma 28 éves.

Boldog születésnapot, Csöncsön/ Pontilyen!

Örülök is neki! Nekem főleg régebbről származó barátaim vannak.

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2009.01.07. 12:32:07

"legjobb barátom és az egyik tanárom (mindkettejükről írtam már korábban)"

Javaslom linkeld be, hogy itt is olvashassa aki akarja.

A leírt magatartás igen álszent a tanárod részéről.
Meg a másik dolog: menekül? Milyen dolog már az? Értem, ha egy kamasz teszi, aki nem tudja még, hogyan kezelje az ellenszenvet vagy a konfliktust, de egy tanártól ez röhejes.

Engem erdőben alvós kirándulásra hívtak előtte egy(!) nappal. Nem mentem.

Nem akarok beleszólni, de osztálytársaid - amennyiben iwiwen is fent vagy, bejelölhettek volna, illetve te is párat, akikkel jóba voltál. Ismeretség nélkül is lehet üzenetet küldeni. körlevelet, h osztálytalálkozó.

Írták előttem, h kényszerközösség. De lehet jó. Az alsós osztályom 2x szervezett találkozót 2006-ban. Mindkettőre elmentem, szerettem azt az osztályt.
A középiskolai osztályom nem volt ennyire összetartó, úgy fogalmaznék, h klikkes volt. Én egyikbe sem tartoztam bele, a szomszédos b osztályból szereztem azon haverjaimat, akik ma is megvannak (szám szerint 2).


"És még soha nem hallottam olyant, hogy egy tanár egy ilyen találkozón bocsánatot kért volna, hogy mennyire rosszul ítélte meg a tanítványát, és ezzel milyen kárt okozhatott volna, ha megbízunk benne."
Erre reagálnék: történelemtanárunk az utolsó órán 12.-ben bocsánatot kért mindazoktól akiket valaha megbántott, illetve azoktól, akiknek ártatlanul kellett elviselni többszöri nagy hangerejét az első sorokban. Egyszóval: lehet így is.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.01.07. 14:31:03

Helló, Bandee, rég láttalak!

Kérésednek megfelelően linkeltem a posztokat.

Fönt vagyunk az iwiw-en, sokak az ismerőseim is...

A történelemtanárotok pedig egy úriember/ ill. -asszony, ha nő volt az illető. Le a kalappal!

Prinzessin Erbsen (törölt) 2009.01.08. 18:07:15

Boldog ember vagy, hogy ilyen tanarral talakoztal,ugylatszik nekem sikerült kifogni a szemetjet

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.01.08. 18:11:06

Igen, amíg jó volt, nagyon jó volt.
Sajnos, amióta rossz, azóta nagyon rossz.

(Ez a bennem szunnyadó minimalista lírikus műve.)
süti beállítások módosítása