2008. december 28. 01:41 - Reckl_Amál

Szegények vagyunk, de jól élünk

Elég régóta esedékes lenne a felsőoktatás reformja. Az egyértelmű, hogy csökkenteni kell a létszámot, de ennél is fontosabb lenne használható, piacképes tudást adni a hallgatók kezébe.

A változásnak semmi nyoma, vagyis némi jóindulattal egyelőre lassú a változás. Mégis vannak újdonságok a felsőoktatásban. Új szakokra lehet jelentkezni 2009-től.

Egy kis ízelítő: alkotóművészet és muzikológia, szabad bölcsészet és a kedvencem: barokk tanulmányok.

Miközben úgy gondolom, a tanszabadság mindenkit megillet, és egyik sem hangzik első hallásra sem érdektelennek, sem haszontalannak, kicsit azért furcsa nekem, hogy állami pénzen alkotóművészetet és muzikológiát hallgasson állami pénzen.

Vagyis nem az új szakok létesítésével van a problémám, hanem azzal, hogy automatikusan állami támogatás jár annak, aki ezeket akarja tanulni. Költséges álszentségnek tartom, hogy nem lehet a munkaerőpiaci tendenciákat követően igenis egy rangsort fölállítani a szakok között. Aki olyat akar tanulni, amire a társadalomnak - vagyis a rendszer fenntartóinak szüksége van - azt többel támogassa a társadalom, mint azt, aki egy kevésbé kurrens dolog iránt érdeklődik.

Lehet, ez nem éppen igazságos. De erre az igazságtalanságra úgyis ráébreszti az élet a munka világába lépőket. A régi mondás szerint az iskola az életre nevel, engedjük meg legalább megpróbálni!

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr24844644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ziebi 2008.12.28. 03:38:53

Ámen! :)
Ez máshol már jól működik...pl. ha mérnökökre van szükség akkor a cégek meghirdetnek gyakornoki helyeket ahova felvesznek mondjuk 3 embert, fizetik a tandíjukat, utána X évet náluk dolgozik egy jó szakember, akit nem akkor kell betanítani....

Amúgy szerintem a nagy baj az hogy sokan úgy gondolják, sőt a legtöbben (többek között anno a szüleim is), hogyha középsuli után nem kezded el azonnal az egyetemet akkor lúzer vagy. Pedig ki tudja, azt hiszem nem ártana senkinek pár év kétkezi munka, vagy egy szakma megtanulása...utána lehet nem csak lógnának az egyetemen sokan...

Prinzessin Erbsen (törölt) 2008.12.28. 16:34:51

szerintem, mivel sem az altalanos iskola , sem a közep iskola nem ad müveltseget, ezt a szerepet a föiskolak vettek at, a gyerek eltölt ott 3-4 evet, es majd utana vagy szakmat- ertve ezalatt rendes diplomat - tanul
az en gyerekeim semmi masok nem akartak lenni gimnazum utan csak föiskolasok, mert ugye a diak evek milyen szepek
a kicsi valamilyen kommunikacio szakon bohockodik 3. eve, megjegyzem soha ilyen jol nem tanult sehol - mindig bukas szelen volt- mint itt, ugylatszik ez erdekli
en meg levelkent vegeztem: hagy legyen a gyerekenek par szep eve, na meg Kathangi apuka velemneyet is osztom, legalabb osztalytarsa legyen a gyerekenek, ha mar lovet nem tudok neki adni

szerintem nem kell semmilyen rangsor, aki jol tanul az hagy menjen mar allami helyre, nem kell itt különfele ragsor, eleg volt mar a nepgazdasagi erdekekböl - egy müvelt ember legalabb akkora ertek mint egy jo mernök vagy könyvelö

(az en kölyköm fizetös helyre jar, tehat nem haza beszelek)

Ziebi 2008.12.28. 22:51:50

Ezzel nem értek egyet. Én pont hogy általános és középsuliban szereztem meg a műveltségem nagy részét, az egyetemen már csak azt a területet tanították amiben dolgozom, és annak bizony semmi köze pl. a magyar történelemhez.

Szép diákévek? Hát ahogy vesszük. Nem tudom, én végig dolgoztam az egyetem mellett, és annyira nem volt vicces mikor a sok bulizó emberkétől nem tudtam tanulni a beszámolóimra :) Nekem megkönnyebbülés volt amikor már "csak" dolgozni kellett, és nem dolgozni és mellette vizsgákra, beszámolókra is tanulni :)

ckai/poke and destroy · http://www.nyariviola.blogspot.com 2008.12.29. 12:32:20

a magyar felsooktatas ugy fos ahogy van. teljesen eletkeptelen es effektive nem allja meg a helyet mint szakmai tudasra felkeszito/tanito egyseg. a diakok elviccelik, nem tanulnak semmit a valo vilagrol, nem tudjak hogyan mukodik az elet, amikor mar nem iskolasok. es rengeteg felesleges szart vernek bele a diakok fejebe ahelyett h gyakorlatilag szakmara tanitsak oket.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.12.29. 15:30:22

Szerintem ma inkább árt az embernek, ha felsőoktatásba jár, mint használ.

Semmilyen rendes, észszerű követelmény nincs. Tegnap hallottam, hogy a tanárok - tanítás helyett - főleg azzal töltik az idejüket, hogy válogatott szívatásokat eszeljenek ki. Nincs nagy véleményem a közoktatásban tevékenykedő tanárokról sem, de általában messze jobbak, mint ezek az élősködő figurák az egyetemeken.

Szóval aki ma oda jár, csak a csalást, a másolást tanulja meg, és elszokik a rendszeres munkától. Őszintén szólva most már nem csodálkozom, hogy a munkaadók ódzkodnak a pályakezdő diplomásoktól, szinte még a szobatisztaságra is nekik kell újra megtanítani őket.

Nem nevezném szépnek a diákéveket. Én utáltam főiskolára járni, mert a szorgalmi időszakot halálosan untam, a vizsgaidőszak már inkább nekem való volt, de akkor meg a hülye izgulást voltam képtelen kiiktatni. A társaim léha életmódjától szintén a falra másztam. Többségükben Budapestre fölszabadult falusi libák voltak, akiknek ez csak egy bulizási lehetőség volt. A fene se akarja ezt finanszírozni.

Kornélia!
Ellentmondásba keveredsz. Azt mondod, aki jó, az hadd tanulja, amit akar. De akkor mit keres a Te hajdan bukdácsoló fiacskád egy olyan szakon, amivel semmire sem fog menni? (Kommunikátorból is már lényegesen több van, mint kéne.) Előre is elnézést, de nem lehet, hogy egyszerűen annyira alacsony a színvonal azon a szakon, hogy az, ami a középiskolába szinte kevés volt, itt több is, mint elég. Én tapasztaltam ilyet, tehát nem a fiadról van szó. A nyelveket például mindig botrányosan tanították a magyar felsőoktatásban.
Én sem azt mondom, hogy vonják meg ezektől a szakoktól a támogatást, de szabad bölcsésznek tényleg csak az menjen, aki az akar lenni, ne mindenki, aki minden máshoz tehetségtelen vagy lusta.

Amíg a "nép" támogatja ezeket az iskolákat, addig igenis hadd legyenek "népgazdasági" érdekek! Jelenleg ez a rendszer ugyanis kizárólag pár semmirekellő professzor érdekeit szolgálja. Ha ugyanis észszerűsítések lennének, akkor bizony ezek az alakok mehetnének a balettba ugrálni. Németországban már köztudott, hogy az egyetemek létszámának felduzzasztása valójában a fiatalkori munkanélküliség kitolása, eloszlatása. De ezt Te nyilván jobban tudod, mint én.

Ziebi 2008.12.29. 16:28:34

Ámen. :)

Annyit még hozzátennék azért hogy nekünk remek angol tanáraink voltak egyetem alatt. :) Persze ők biztosan kivételek :)

És én is Budapestre szabadult falusi liba voltam, csak éppen nem maradt időm bulizni :D

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.12.29. 18:24:11

Nem az a baj, ha valaki vidéki. Hanem, ha az egyetlen motívációja a felsőoktatással kapcsolatban a bulizás ohne szülők volt.

Prinzessin Erbsen (törölt) 2008.12.29. 21:01:02

@Reckl_Amál:
az en gyerekem disliexias 125-ös IQ-val, mire erre rajöttünk, mar 6.-os volt - nem akartam hidegburkolonak kitanitattni, itt legalabb tanul valamit, sikerelmenye van, mert vegre jo jegeket kap, nem a baßogatast
En levelezön vegeztem, idösen,de a legszebb evek voltak az eletemben, mert vegre azzal foglakoztam amit szeretek, ami egesz eletemben erdekelt, megszereztem a diplomamat, es ez nekem tartast ad, örülök neki. Valamit en is kaptam vissza az adombol.
Ritka az aki abbol el amit fiatalon tanul, nekem is van egy par szakmam, es most megsem abbol elek, hanem hogy veletlenül tudok nemetül

En tovabbra is fenntartom a velemenyemet, hogy a müvelt embernek nepgazdasagi erdeknek kellene lennie . Persze a jelenlegi rendszernek nem erdeke, hogy müvelt polgarai legyenek, mert a buta alatvalokat jobban lehet terelgetni.

egy sansza mindenkinek legyen az allami oktatasban, a következö diplomaert mar ugy is fizetni kell
en most mar csak abban remenykedem, hogy a kölyök a következö dipijere mar jo lesz az allamira is
meg mindig tanitanak a felsöoktatasban ugynevezett "ertelmisegi" targyakat, ami szerintem jo, mert hatha felkelti az erdeklödeset, de lagalabb hall valamit a szakmajan kivül

Amal: nekem egyebkent a halalom az a kerdes, hogy mi lesz ha nagy lesz, mi lesz ha vegez? tölem is allandoan ezt kerdezgettek, de en sem tudtam ra felelni, de mar a gimnaziumban sem, (mert ugye az is level) mit baszogattak a mosodaban ahol dolgoztam ,hogy mi akarsz lenni? igazgato?
Nem kell ezzel foglakozni, hogy mi lesz, mert ugy sem az lesz amit mi akarunk, es ha nagyon akarsz valami lenni, az olyan mintha szemellenzöt tennel fel magadra, nem nezel mashova, csak elöre, es igy elmesz a lehetösegek mellett.
remelem a gyerek ha vegez elmegy egy par evre külföldre - mosogatni, meg nyelvet tanulni, meg vilagot latni - mert az eletet elni kell, es nem abszolvalni
süti beállítások módosítása