2011. június 07. 14:12 - Reckl_Amál

Nem ér a fedőnevem

Ismeretlen férfi - filmkritika

Rossz jel, ha egy film címét egyszerűen képtelenség megjegyezni. A mozipénztár felé haladva egy pillanatig nem tudtam, mire is kérem a jegyeket. És most is, amikor hozzáfogtam a film körüli adatgyűjtésnek, gondolkodnom kellett a címen.

Az sem sokkal bíztatóbb, hogy nem éreztem igazi késztetést a kritika megírására. Persze zűrös napok vannak a hátam mögött, én mégis évek óta vallom, az embernek arra van ideje, amire szeretné, ha lenne. Kritikaírásra eddig általában volt. De ez a film semmit sem vett komolyan, ami engem igazán érdekelne.

Pedig egyáltalán nem rossz film, sőt, az alapötlet kiváló. Az amerikai botanikaprofesszor Berlinbe érkezik, de balesetet szenved, és mire a pár napos kómából felébred, már valaki más mutatkozik be az ő nevén. Mintha őt nem csak kiradírozták, de újra is írták volna. Ezt nem hagyhatja annyiban, és egy volt Stasi-ügynök segítségével nyomozásba is kezdenek. A világ legaljasabb embere lennék, ha elmondanám, mire jönnek rá. Ha valamiről kijelenthetjük, érdemes a majd' két órás filmet végigülni, az mindenképpen a magyarázat.

Csak sajnos a túl sok az akciójelenet. Mintha a rendező megszállottan szeretné a közlekedési szabályok megszegését. Még villamossal is ütköznek, amely villamosvezető képesítésű testvérem szerint teljesen valószerűtlen volt. Ami jól áll például Madonnának destruktív klipjében (What it feels like for a girl), az egy pszichothrillerben inkább zavaró. Már-már azt gyanítja az ember, nem mindenhova jutott ebben a történet-bejgliben az édes töltelékből, úgyhogy néhol át kell rágjuk magunkat a csupasz tésztán. (Rétesnek azért semmiképp sem nevezném.)

A film főszereplője kétséget kizáróan Berlin. Nyáron jártam ott, és elég régen, ezért jó lenne tudni, télen valóban ennyire baljós, ennyire szürke, ennyire elidegenítő-e, amilyennek a filmben láttatták. Amennyire minden képlékeny a professzor és a külvilág viszonyaiban, olyan titokzatos a város is. Ami időnként lehetne bármelyik másik város, arctalan és névtelen - mint a professzor. Mégsem tudja a világváros letagani önmagát, mindenütt süvít az S-Bahn, néha a TV-torony magaslik ki a szürke félhomályból, máskor meg az Unter der Lindenen tépnek 220-szal lopott taxin a szereplők.

Több ügyes párhuzamot rejtettek el a főhős helyzetével. A film egyik fontos találkozója például egy olyan kiállításon zajlik, ahol óriási arcképeket csodálhatnak meg az arra kíváncsiak. Ezek nem híres emberek, csupán érdekes arcok, név nélkül.

De az egykori Stasi-tiszt önképe is érdekes ellenpontja a főszereplőnek. Jürgen úr talán a legjobb volt a szakmájában, még büszke is a kelet-német titkosrendőrségnél töltött szolgálatára. De a neve - munkájának bizalmas természetéből adódóan - nem marad fönn. Sőt, annál nagyobb név a kémkedésben, minél kevésbé ismerik a nevét.

Nagyon élvezetes ebben a nagyon amerikai stílusú filmben az európai színészek alkalmazása. Persze nem ismeretlen eszköz az elveszettség és a kiszolgáltatottság ábrázolására, hogy a főhős körüli emberek még a nyelvét sem beszélik igazán (illetve ő nem tud egy szót sem németül), de ebben az esetben ez valahogy nem erőltetett.

A film befejezése viszont csapnivaló. Az igazi slusszpoént túl korán sütik el (illetve a sok autós üldözéstől nézve túl későn), így a végkifejlet már nem sokkal elmésebb, mint egy tetszőleges Knight Rider részé. És annak ellenére, hogy ezekkel a szürkéskék hangulatokkal szinte köszvényt okozó nyirkosságot idéztek elő, a végén a látvány is szinte nevetséges.

A film számos olyan kérdést érint, amely igenis érdkelne - összeesküvés, árulás, a megőrülés folyamata - de egyikből sem hozza ki a megfelelő mélységet. Helyette viszont van száguldozás, nem tudom, említettem-e...

Értékelés: 6/10

 

 

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr52964529

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2011.06.07. 14:36:06

"A néhai NDK-beli kémet megformáló német veterán, Bruno Ganz szintén remekel, lenyűgöző alakítására még sokáig emlékezni fogunk. Nem az ő hibája, hogy a szerepét tartalmazó történetszál kissé lóg a levegőben. Ami a hölgykoszorút illeti: Diane Kruger hitelesebb volt Szép Helénaként a Trójában, vagy pláne Bridget von Hammersmarkként a Becstelen brigantykban, bosnyák menekültként eléggé disszonáns. De ő egyébként rendben van, nem úgy January Jones, aki a színészet terén sajnos kihívásokkal küszködik, ami az ő szakmájában nem szerencsés körülmény. Nyúlfarknyi, ám hálás szerepben láthatjuk Frank Langellát, Aidan Quinn-ről azonban csak azt állapíthatjuk meg, hogy megöregedett a Szenvedélyek viharában óta, és sajnos nem előnyére." Port.hu

KZsoci 2011.06.07. 15:35:12

Nekem azért tetszett. De azt elismerem, ha egy jellegtelen városban, jellegtelen főszereplővel forgatták volna, akkor a történet nagyon nem vitte volna el a hátán a filmet. De mivel benne volt Liam Neeson és a citromsárga KT4 villamosok az Alexanderplatz felé tartva, ezért azért jó volt nézni. Meg a csavar miatt is. Meg Bruno Ganz miatt is. :)

Egyébként igen, az autós üldözések nagyon feleslegesek voltak, egyedül a villamosos pillanat miatt érte meg, bár valóban teljesen nem realisztikus volt. :) Nekem kicsit az a rettenetes skifi-akció jutott eszembe, amit januárban néztünk a viasaton, ahol Steve Buscemit elég hamar lelövik sajnálatos módon. :D És ez elég erős kritika ezzel a filmmel szemben...

Az biztos, hogy csinálhattak volna egy jobb (még jobb) filmet is, ha már ennyi minden hozzávaló jó volt...

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2011.06.07. 17:07:07

Berlin nagyon nyomasztó város. Van egy felszíni, mozgó, csillogó, színes rétege, amely alapján alighanem joggal tekinthető a világ egyik legliberálisabb városának, de egy kicsit mélyebben megélve olyan, mintha különböző városokat (legalább nyolcat) helyeztek volna egymás mellé mindenféle igazi szervezőelv nélkül. Aztán lehet, hogy csak én éltem meg így, mert magányos voltam.

A filmhez nem tudok hozzászólni, de a helyszín miatt fölkeltette az érdeklődésem.

stivanleroy · http://napilajk.blog.hu/ 2011.06.08. 08:29:10

Amióta megcsinálták Matt Damonnal azt az izét (a harmadik részét láttam, akkor épp hivatalos minőségben, azóta sem érdekel az első kettő), muszáj az akció. Várd meg az első ilyen Miss Marple-feldolgozást. Szerintem lesz. (Más kérdés, hogy a Sherlock Holmes-parafrázis jól állt Downeynak és és Lawnak).

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2011.06.08. 09:01:53

@KZsoci:
A Sziget tényleg rémes volt. Azért a két film összehasonlíthatatlan.
Bruno Ganz még az egyébként alig minősíthető Lutherben is jó.

@Csöncsön:
Ezt a hangulatot (csillogó világváros - kaotikus házhalmaz) jól átadja a film. Nem lehet, hogy emiatt voltál magányos? Mert egyikhez sem tartozol? :)

@stivanleroy:
A Sherlock Holmes jó film volt. Pont az említett urak miatt.
A fiatal, szexi, laracroftos Miss Marple megjelenése szomorú nap lesz minden Agatha Christie-olvasó életében.
süti beállítások módosítása