2010. január 26. 17:59 - Reckl_Amál

Proliwood visszavág

Hála James Cameronnak most már tudjuk, mitől javul meg a világ! Ez a béke, környezetvédelem és a kritikusok halála.

A Konzervatórium blog ma vette a bátorságot, és közölt két negatív kritikát a csodálatos, korszakalkotó Avatar című filmeposzról, mely megváltoztatja a filmművészetet. Legalábbis az alkotók ügyesen ezt magyarázták be erről a vélhetően elég bugyuta filmről. Nem láttam, és pont azért nem érdekel, mert az előzetesek alapján pontosan az volt a benyomásom róla, mint a Baranyi Mártonnak és Máthé Áronnak.
(Link: http://konzervatorium.blog.hu/2010/01/26/hupikek_az_avatar_jelenseg_ketten_az_avatarrol )

Akartam is írni egy ideje, hogy mennyire irritál ez a cirkusz az Avatar körül. Nekem elég kevés az állítólagos lélegzetelállító látványvilág, egy filmtől mást várok. Nem mondom, hogy többet, mást. Jól megvagyok a többi modern rajzfilmmel is, nem tetszenek, nem nézem őket. Az Avatar azért bosszant, mert a pacifista - zöld - szépelgő szósszal leöntött izét mondanivalója okán is próbálják fontos filmnek eladni. Sajnos Cameron - ahogy a Titanic katasztrófáját is bárgyú love storyvá butította le - nem elégszik meg azzal a dicsőséggel, hogy sikerült egy elképesztő technikai bravúrokat felvonultató filmet készítenie, ő eposzíró is akar lenni egyszerre.

De mondom, ez engem kevésbé zavar. Mit bántam én, ha ezzel a maszlaggal átvernek sok-sok embert? Bánni azóta bánom, mióta olvastam azt a gyűlöletáradatot, amelyet a kritikák szerzőire zúdított a film rajongótábora. Ezek az emberek még a film mondvacsinált, hajszálvékony mondanivalját sem értették meg. Ha jól értem, valami virtuális Nyihahák földjét jelenítenek meg a filmben, vagyis valami kitalált bolygón, egy bölcs nép megtanítja a buta és agresszív embert a valódi szépségekre, a békére és a természet szeretetére.

Ehhez képest olyan vérgőzös, suttyó, indulatos, személyeskedő fröcsögés megy odaát, hogy még a gyakorlott bloggeri szem is elkerekedik.

Közönségfilm ez, és tényleg nem lenne fair magasröptű igazságokat várni tőle. A Csillagok háborúja sem egy nagy szám, ha filozófiai szempontból vizsgáljuk, de nem is akar más lenni, mint egy hangulatos sci-fi. (Amikor aztán képmutatóskodni kezdtek az ún. első három résznél, az meg is látszott.) Csakhogy - és a két kritika ennek fényében húzza le az Avatart - a filmet azzal a trailerből is kivilágló hazugsággal hirdetik, hype-olják, hogy az üzenete is korszakalkotó, nemcsak a képi világa.

Érdekes, hogy mennyien elhitték ezt, és hogy okosabbnak látszanak, most agresszívan kardoskodnak a filmet védendő.
Amúgy ha ez a film történetesen tényleg a világ legjobb filmje lenne, akkor sem indokolja semmi egyes hozzászólok bunkó viselkedését.

Főleg azért nem, mert a véleményéhez mindenkinek joga van. A kritikus lehet, hogy hülye vagy vak, de igenis kimondhatja, ha nem tetszik neki egy film. Akkor is, ha őmaga nem lenne képes semmilyen filmet sem készíteni. Egyik krtikia hangvétele sem magyarázza azt a felindulást, amelyet egyesekből kiváltott.

Ebben a nagy felháborodásban nem látok egyebet, mint az értékítéletében bizonytalan néző félelmét. Neki tetszett film, elalélt a látványtól, megkönnyezte a fordulatokat, élete nagy élménye volt ez. Erre jön két ilyen nagyokos, és laza csuklóval leírja, hogy itt is, ott is kilóg a lóláb. Ha nem lenne az ilyen átlagnéző ennyire gyáva, nem félne attól, hogy esetleg butának és egyszerűnek fogni, mert egy a kritikusok szerint kérdéses értékű filmért rajong, akkor elég lenne csak annyit leírnia: nekem tetszett, kár, hogy neked nem. Ízlések és pofonok. De itt az ízlés helyett többnyire csak a pofonok záporoztak, mert az embernek a nem túl szilárd lábakon álló véleményét erőfitogtatással akarja egyetemes igazságként sulykolni. Nekem tetszett a film, akinek nem, az rohadjon meg!

Ijesztő, hogy a végén még Cameronnak igaza lesz, és egy ilyen sablonokból összeollózott történet két mondatban elmondható lényege is túl magas egyeseknek.

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr441704339

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ziebi 2010.01.26. 18:37:26

Hát igen...mi megnéztük és nekünk sem tetszett, én is megírtam, de szerencsére senki nem fröcsögött, ez a kis olvasótábor előnye. :)))))

Persze ez mindig egy "jó" érvelés: nincs igazad mert hülye vagy, ezért csakis nekem lehet igazam. Sajnos nem csak ezzel a témával kapcsolatban jellemző ez a hozzáállás.

Mérges gomba 2010.01.26. 23:39:16

azért érdekes hogy az indulat ellen emelsz szót de oylan hangnemben hogy nem tudok nem indulatot kiérezni belőle:) nem mindenki atomfizikus. ami mega filmet illeti, láttam, tetszett hogy miért?(hamár úgy látszik kezd divat lenni az avatart úúútálni) mert MESE kérem alássan^^ (ha lezs érdemi reag majd kifejtem) Ha meg egy kritikus kritizál, viselje el hogy a kritikának is van kritikája:)

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.01.27. 18:35:19

Nem érdem komolyan. Ha tetszik, ha nem, a mozi egy új útra lépett ezzel a filmmel, akár tetszik ez pár norvég kamaradarabra rárántó kritikusnak, akár nem. Semmi köze ehhez a sztorinak, ami valóban 2 mondatos, és ezt nem is mondta senki. A technika, a megvalósítás, a 3D teljesen újszerű, forradalmi felhasználása ez. Ezért teljesen korszakalkotó, aki meg nem érti meg, utalva a konzervatórium blogra, hogy a megvalósítása miatt az, nos akkor inkább hanyagolja a filmkritikákat.

Palmer, Laura (törölt) 2010.01.28. 01:11:24

@Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa:
Teljesen igazad van. Amúgy tudtommal ugyanez a cirkusz ment, amikor megjelent a hangosfilm, meg a színes váltotta a fekete-fehéret. Nagyon jól kijönnek a 3D-s effektek, amiért megéri elmenni moziba. Ennyi.

Ziebi 2010.01.28. 19:22:47

Nekem pont ez volt a bajom, hogy NEKEM nem jöttek ki a 3D-s effektek. :/ Talán ezért is volt csalódás...

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2010.01.28. 20:02:22

@Palmer, Laura:
Az első magyar hangosfilm a Kék bálvány volt. Látta valaki? Ellenben a második a Hypolit, a lakáj volt, arra tényleg emlékszünk. Hiába volt az első a technikai újítás, mégis a Hypolit volt a jó film. A recept már akkor is a sztori, a forgatókönyv és persze a színészi játék volt. Ja, és az sem volt lila művészfilm, mégis ma is nézhető. De nem azért, mert beszélnek benne, hanem azért, amit mondanak.

@Ziebi:
Kár a gőzért! :(

Dr. No 2010.01.28. 23:57:26

A filmet még nem láttam, a posztot meg a kommenteket igen. Azért az megér egy misét, hogy az átlag kommentelő arról ír, hogy nemszar film az Avatar, mert "behaltam a dpi-számtól", meg "fú hogy tudták ezt renderelni"... Ezek technikai jellemzők, kb. azon a szinten, amikor a hifisek nem a zenét hallgatják a cuccon, hanem azt, hogy "annál a kormolós basszusnál nézd, milyen értéket mutat, asztaaa".

A filmről persze majd akkor mondok véleményt, ha megnéztem, de Cameront sosem tartottam nagy mesélőnek.

pastor 2010.02.05. 20:53:03

"...Nem láttam, és pont azért nem érdekel, mert az előzetesek alapján pontosan az volt a benyomásom róla, mint a Baranyi Mártonnak és ..."

Hát kérem így jár, aki előzeteseket néz.
Én üres elmével, zéró információval néztem meg. Azért néztem meg, mert kíváncsi voltam, min dolgozott Cameron sok évig. Tetszett.
süti beállítások módosítása