2009. január 12. 14:59 - Reckl_Amál

BKV a húsdaráló előtt

A BKV tagadhatatlanul a nehezen mozduló, lomha, szocialista nagyvállalat tipikus példája. Egyáltalán nem rugalmas, a dolgozói és főleg utasai érdekeit csak a Budapest megbánító sztrájk után volt hajlandó figyelni. Mindenkinek megvan a saját rossz története. A buszok állapotáról érekző hírek rémisztőek; tavaly majdnem a járatok csaknem 10%-át csak úgy megszüntették volna. A problémák megoldását sajnos szinte kizárólag anyagi, de hogy pontosabbak legyünk, főleg pénzügyi szempontból vizsgálgatják. (Hiszen a tárgyi vagyon elherdálására számos példa van, a buszgarázsok eladása sajnos ilyen.) Csak egy tipikusabb van: a MÁV...

A városvezetés elfogadta a szakértők javaslatát, így valószínűleg - szintén a MÁV-hoz hasonlóan - kisebb cégeknek osztják szét a közel ezer feladatot, amelyet a BKV végez.

Vagyis létre akarnak hozni most kis zrt - ket, az egyik a HÉV-ért lesz felelős (Ez lesz az első, olyan színvonaláról méltán híres társakkal, mint a MÁV Start és a Volánbusz.), a másik a metróért stb. Emellett megütötte a szemem még három zrt neve: a BKV Trade ZRt-é, a BKV Felújítás ZRt-é és a BKV Szolgáltató Központ ZRt-é.

Nyilván a pesszimizmus beszél belőlem, de ez a változás valószínűleg nem hozza magával a várva várt javulást. Mivel egyelőre még csak a tényt közölték, a következő okfejtés csupán rosszindulatú spekuláció, nem egyéb.

Egyrészt él bennem a félelem, hogy még nagyobb lesz a fejetlenség, mint most. Már most is non sense, mennyire nincs egymáshoz hangolva a különböző járművek menetrendje. Vajon, ha egy BMW (busz-metró-willamos) útra kell kelnem, és (jó esetben) egy órát alatt három különböző cég járművét kell majd igénybe vennem, jobban passzolnak majd az érkezési - indulási idők? Nem hiszem, hiszen ma házon belül sem jön össze igazán.

Az is tisztázandó kérdés, vajon elfogadják-e egymás jegyeit a különböző társaságok. Volt már Budapesten olyan időszak, amikor nem.

És ezek még csak kellemetlenségek, bosszússágok. Mert például a következő csodálatos paraméterkönyv-tervezetnél majd lehet arra hivatkozni, ha egy útvonal ellátatlan marad, hogy nem foglalkozhat minden területtel az Autóbusz ZRt., tessék a Villamos ZRt-hez fordulni. Vagyis nem kell globális megoldásokon elmélkednie az okosoknak, elég, ha a maguk kicsi területén értik a szakot. Ha pedig nagyobb horderejű kérdésbe botlanak, akkor annak nem lesz gazdája. Pont, mint a főváros... Az is olyan remekül működik.

A beszámolóból kiderül, a kiadások majdnem fele a bérekre ment el. Ilyenkor harap saját a farkába a kígyó; legalább ilyenkor szisszenhetne föl egy pillanatra az állam, milyen sokba kerül valakit legálisan foglalkoztatni. De persze csak egy pillanatra, hiszen a pénz úgyis egyik zsebből a másikba kerül, csak közben még keresztül megy a drága államgépezeten is.
Szóval a BKV 2008-as összes költségének a 44%-át dolgozóik kapták meg. Bár örök problémám a bkv-sok munkamorálja, valahogy azt érzem, nincsenek túlfizetve. És hát, a busz megy, hogy hogyan, az már megint más kérdés.
Viszont ezzel a döntéssel ügyesen lehet újabb igazgatókat, igazgatóhelyetteseket, főosztályvezetőket és mindenféle egyéb tisztségeket kiosztani a politikában megbukott, de azért még használható csinovnyikoknak.
A BKV ugyan meg akar szabadulni 350 főtől a menedzsmentben, de ismerjük az ilyet. 2003-ban is befenyítették a köztisztviselőket, hogy minden tizediket kirúgják. Ezzel a remek lépéssel leginkább azt sikerült elérni, hogy három hónapig az érdemi munkának nevezett tevékenység helyett székbekapaszkodással legyen elfoglalva az ügyintézők keze. Végül a leggyengébbet, a sor legvégén állót elbocsájtották (függetlenül attól, hogy szükség volt-e rá, vagy sem).

Ezt a gyanút erősíti meg a három már említett zrtécske, melyeket egyelőre nem tudok észszerűen elhelyezni. A Szolgáltató Központ vajon kinek szolgáltat? Külön zrt-t kell alapítani a formaruhák beszerzésére, vagy a buszvezetők pihenőhelyeinek takarítására? Ha már átszervezünk, lehet, hogy még azzal is jobban járnának, ha az ilyen tevékenységeket kiszerveznék. Ennek irányítására viszont nincs szükség külön zrt-re, de legalábbis túlzás.
Amennyiben ez az utasoknak jelenti a plusz szolgáltatást, avagy a szolgáltatás javítását, megintcsak ugyanabba a falba ütközünk: minek ehhez külön céget alapítani?
A Felújítás, gondolom, a járművek karbantartását végzi majd. Pontosan ez a terület indokolná a szétválást. Ugyanis ez az a feladata, amit minden üzemigazgatóságnak magának kell megszerveznie és elvégeznie. Különös tekintettel a járműállomány közismerten szegényes állapotára, fontos, hogy minden járműtípusnak meglegyen a saját szervíze, a saját igényekre fazonírozva.
És végül a talányos nevű Trade. Mivel akar a BKV kereskedni? Gondolom, nem a jegyek eladásáért felel majd ez a fölöslegesen angoloskodó nevű cég. Inkább két dolgot sejtek én a háttérben.

Egyrészt ezzel megalakul a BKV saját jogú sóhivatala. A megunt, leszerepelt funkcik így kirúgásuk után puhára eshetnének.

Másrészt az ilyen megfoghatatlan cégek mindig nagyon alkalmasak arra, hogy valaminek a fedőszervezetei legyenek. Eleinte - amolyan tesztelésként - csak a kisebb-nagyobb lopások zajlanak majd a Trade-en keresztül, később pedig nyilván az, amiért ez az egész történik, a privatizáció. Persze baráti áron.

Reméljük, azért azt nem ígérik meg az ellenőröknek, hogy minden eladott buszgarázs után jár nekik 10 000 forint.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr18872905

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

attila.1969. · http://attila1969.wordpress.com/ 2009.01.13. 03:49:48

"megbánító" freud-i elszólás..de teljesen igaz..

Vaszilisza · http://maganorultekhaza.freeblog.hu 2009.01.13. 10:18:21

Hűvazze... a többin már én is gondolkoztam, de ez a jegydolog, ez magamtól nem jutott volna eszembe.
Hiába, naiv vagyok :-)

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.01.13. 10:36:21

@RUSZKIBAKA:
Ezt meg sem változtatom.

@Dyson:
Én már óvatos lennék a külföldi példákkal.
Láttad, milyen Bécs. Egy magaspadlós busz sincsen már ott, és - bár a város kb. fele akkora, mint BP, öt metrójuk van. Világszínvonalú kocsikkal, tájékoztatással.

Itt sem a vállalati forma a probléma. Hanem mindenekelőtt, hogy Demszky Szmogriadó Gábor nem hajlandó finanszírozni.
A többi magyar sajátosság. Bár nem ártana végre egy dörzsölt szakember a cég élére.

KZsoci 2009.01.13. 14:17:42

ja, és pl. bécsben a wiener linien üzemeltet kb. mindent (kivéve az S-Bahnt, a Wiener Lokalbahnt és egy-két autóbuszjáratot :) bár ugye a VOR már régóta működik, és az elővárosi, háromjegyű buszok is benne vannak a rendszerben).

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.01.13. 16:41:30

Az azért erős túlzás, hogy Bécs "kb. fele akkora, mint Bp." (lassan Budapest Bécs méretűre zsugorodik az élhetetlen várost joggal elhagyók miatt), de a lényeget illetően egyetértünk.

És hadd hozzam még a berlini példát. A város nem "metropolisz"-méretű, kb. 3,5 milliós. De emlékeim szerint 8 metró- és 9 S-Bahn*-vonala van. Kényelmesek, kellemesek, a város minden pontját elérik.

*Aki nem tudná, az S-Bahn olyan, mint a metró, csak jobb.
süti beállítások módosítása