2009. január 08. 16:00 - Reckl_Amál

Blogajánló: Modorosblog

Mire nem jó az ex-Szegénységblog! Ott bukkantam erre a nagyon szórakoztató, (ön)iróniára nevelő blogra.

A szerzők a szintén nagyon szellemes Szlengblog sikerén felbuzdulva fogtak hozzá, hogy pellengérre állítsák azokat a rossz nyelvi/ viselkedési szokásokat, amelyek ugyan ártalmatlanok, de néha felettébb idegesítőek.

A kiindulás az általan is gyakran forgatott Közhelyszótár volt, ill. a néhai Matula cikke. Azóta folyamatosan gyűjtik a jobbnál jobb szövegeket, apró momentumokat. És bizony, ha valakinek eddig nem tűnt volna föl, a modoros emberek mindenütt ott vannak. Valószínűleg mindenkiben van egy ilyen kicsit túl jólfésült, überkorrekt én, amelyik mindig meg akar felelni a közhelyes elvárásoknak, és megpróbálja a lehetetlent: átlagember akar maradni, miközben ő a leg... Hogy éppen miben a leg..., az már változó.

A modorosságot én egyébként korántsem tartom negatív dolognak, sőt - a sznobsághoz hasonlóan - pont azt díjazom benne, hogy az illetőben megvan a szándék a jóra, Aki modoros (sznob), az szeretne jó lenni, csak egy kicsit görcsös az igyekezete, és ez általában nem cool, nem menő, hanem inkább kissé komikus.

Ahogy a blogot olvasom, egyre inkább rájövök, valószínűleg elég modoros vagyok én is. (A sznobságról már coming outoltam régebben többször is.)
Nem véletlen vonzódásom a németek, a német biedermeyer világ iránt sem. A németek gondolkodásában, és ennek tükrében, a nyelvben tényleg megfigyelhető ez az überkorrektség. Ez egy nagyon pontos meglátás a bloggerek részéről.

Mert a modoros emberben egyszerre szimpatikus és kissé megmosolyogtató vonás, hogy mereven hisz az ideális világban, az ideális állapotokban, és szent meggyőződése, az Aranykor nem csupán mítosz. Ez belőlem, az örök álmodozóból, némi tiszteletet is kicsikar.

Az oldalon lehet szavazni is az Arany Farmermellény Díjra, mely a legmodorosabb magyar embernek jár. Én Kolláth Györgyre szavaztam első felindulásomban, de aztán rájöttem, ő nem jó választás a blog defínició-magyarázata alapján. Van ugyanis "mentség" a modorosság alól, és ez a kor. Kolláth alkotmányjogász doktor úr, nem mellesleg főiskolai oktatóm, már ahhoz a korcsoporthoz tartozik, amelyik föl van mentve a modorosság elkerülése alól.

És végül a saját modorosságaim - a Modorosblog gyűjtéseiből megjegyzéseimmel kiegészítve:

    • Farmermellényt visel – Több is van, ajjaj!

    • Médiamunkásként "kis magyar abszurd"-ként vagy "kor- és kórkép"-ként vezeti fel mondanivalóját – Nem médiamunkásként, csak bloggerként, de már előfordult.

    • Visszamenőleg kitölti a határidőnaplóját – Szégyen, sőt kezdődő agyalágyulás, de sajnos igaz.

    • A XVII. kerület résztelepüléseit Rákosborzasztónak nevezi – Miért? Mi a kerület neve?

    • Amikor félmondatban azzal érvel, hogy az emberek nem egyformák, a "hál'istennek, persze" nyomatékosítással él – Nyelvi panelekben kevesen erősebbek nálam.

    • Zsúfolt buszon tömegről panaszkodik – Illetve bárhol, ahol sokan vannak.

    • Esztétikai, esetleg akár morális kérdésnek is tekinti, hogy valaki autójával a járdától hány centire parkol le – Vagy hol áll meg a buszon az ajtóhoz képest. Fontos dolgok ezek.

    • Ha két dologról beszél-ír, akkor a másodikat úgy kezdi: "Más:" – A blogon is.

    • Szerinte neki életformája van – Ez megint evidencia.

    • No comment – Kedvelt nyelvi panel, azóta érzem gáznak, amióta a tudatosult bennem a Hócipőben lévő Yes, comment rovat címének erőltetett volta.

    • Két kézzel, két – két ujjal mutatja az idézőjelet – Gyakran.

     

 

Szóval nagyon vicces, nagyon szórakoztató. Manapság az egyik legnagyobb kedvencem.

Érdemes benézni: http://modoros.blog.hu , aztán végiggondolni, vajon mi igaz saját magunkra. Eleinte kellemetlenül soknak tűnik az aha-effektus, de egy idő után nevetés átveszi a hatalmat. Szóval még hasznos is.

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr3865582

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.01.08. 16:35:32

Szerintem a németek nem modorosak; ők TÉNYLEG olyanok, amilyenek. Pont ez bennük az érdekes.

A "modoros" szerintem annyit jelent, mint "megjátszani magunkat".

Persze mindenki játszik. Vagyis ebben a kérdésben is (mint minden nyelvvel kapcsolatos dologban) Arany János írta le a legigazabbat:

"Költő, hazudj, de rajt' ne kapjanak!"

(Na, őt például soha nem lehetett modorosságon kapni.)

Prinzessin Erbsen (törölt) 2009.01.08. 18:23:04

Tenyleg nem modorosak, csak ilyenek
eleinte megprobaltam rajtuk fogast kereni, de mar feladtam

a biederemeyer itt nem egy nagy cucc, mert eredetileg ez egy olcso butor volt, nem is nezik semmire

Örömmel tapasztaltam, hogy modorossagaink Amallal csak a hataridönaploval valo kapcsulatunkban azonosak - de ezt ki is vennem, mert ha utolag töltödt ki akkor nem hataridö, hanem csak naplo - azt ugyani sosem tudom, hogy hol leszek a jövö honapban, viszont azt hol hol voltam a multhonapban azt elfelejtem ha nem irom fel.

Sajnos a többi modorossagod az exemmel hasonlo, de ö egy felmüvelt jogasz, ez nala erthetö

Az über elötagra meg azota kaptam ra amiota itt elek, es nem jut magyarul jobb az eszembe

Rakoshegyen laktam egy ideig, meg sem voltam kepes megjegyezni a rengeteg Rakost- talan ha a rakost elhagynam, de akkor meg benszülöttnek tünnek

A modorossagot az ember elöbb utobb ugyis kinövi, ha kinövi, ha nem akkor meg legalabb rögtön tudod rola hogy kivel allsz szemben - megkönnyiti a tajekozodast.

Prinzessin Erbsen (törölt) 2009.01.08. 19:39:03

Tovabb olvasva a blogot a für alle fälle meg a zusammen ellen tiltakozom, mert minden olyan nemet szot hasznalok a magyarban amit a nagymamam is hasznalt, meg amit Mikszath is hasznal, nem tehetek rola hogy ez most a szlegben is benne van

attila.1969. · http://attila1969.wordpress.com/ 2009.01.09. 07:24:33

megvallom,én is elkövetem néha ezeket a szófordulatokat..de ezért még nem támadtak..hál'isten..

Prinzessin Erbsen (törölt) 2009.01.09. 09:44:19

@RUSZKIBAKA:
miert? azt varod hogy kiröhögjenek, vagy kioktassanak?
a sitlus maga az ember

attila.1969. · http://attila1969.wordpress.com/ 2009.01.09. 09:56:27

kornélia:köszönöm,hogy hozzám szóltál..én már ilyen maradok,és így halok meg..remélem,hogy nemsokára..és engem ne oktasson senki..40 év alatt 400 évet megéltem..mindenkinek üzenem emiatt is innen:"haggyállógvavászka"

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.01.09. 10:03:14

Szerintem az is elég modoros (sőt, talán modortalan) viselkedés, ha valaki másokat figyelmeztet arra, hogyan kellene viselkedniük.

Oké, hogy sok blog erről szól, de akkor is...

Ruszkibaka ellenségei meg találnak más kapaszkodót, ha piszkálni akarják.

okina76 2009.01.09. 12:42:37

hmm, van aki nem Rákosborzasztónak hívja Rákosborzasztót? minden nap tanulok valami újat. (Ez is modoros?)
Amál listája szerint én is modoros vagyok, sőt egy-két kivételtől eltekintve, a listáink meg is egyeznek (én nem írok blogot és még nincs farmermellényem, pedig 25 éve szeretnék egyet).
azt nem tudom, hogy modoros vagy nem, mindenesetre szeretnék helyesbíteni - egyúton elnézést kérni is érte - de a biederemeyer-t biedermeiernek írjuk és azért ahol ilyen névvel létezik többek között egy jelentős irodalmi korszak is, ott könnyelműség azt kijelenteni, hogy nem nézik semmire.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.01.10. 01:23:37

Biedermeier - és én állítólag német irodalomból érettségiztem...

Szerintem igenis nagy kultusza van egyébként ma is a német területeken. Ahogy azt sem tartom véletlennek, hogy a giccs szó szintén német eredetű (Kitsch), és ha jól tudom valamilyen formában az amerikai köznyelv is átvette.

Ez egyébként csak annyiban az én listám, hogy kimazsolázgattam. A teljes manír-katalógus az ajánlott blogon található.

És közben rájöttem, két dolgot még ki is hagytam. Az egyik modoros dolog a zenei ízlés - sikerült számos kedvencemet fölsorolniuk.
A másik ilyen dolog a színek harmonizálása az öltözék és a kiegészítők között. De ezeket egyébként egyátalán nem érzem zavarba ejtőnek, sőt. Bár tény, hogy a színes dolgot néha túlzásba viszem, és olyankor megkapom azokat a bizonyos, kizárólag enyhén félcédulásoknak járó pillantásokat.

Még egy vallomás: van, amikor szándékosan vagyok modoros, és egyfajta gonoszkodás ez.

KTamas · http://ktamas.com/ 2009.01.27. 18:10:34

Persze hogy rákosborzasztó, mi más? :)
süti beállítások módosítása