2011. március 19. 13:41 - Reckl_Amál

Idegen Tollak Háza

A legendás művészettörténet-szakkörön többször elhangzott, hogy egy létező képet újból megfesteni nem nagy kunszt, csupán technikai tudás kérdése. A művészi előrelépés éppen az új technika és az új látásmód feltalálása.

Tekintve azonban, hogy jómagam már a létező technikák elsajátításánál elvéreztem párszor (szeretek rajzolni ma is, csak épp nem tudok), nekem már azok is csodálatra méltóak, akik e technikákat maradéktalanul reprodukálni tudják.

Nekik szentelték a Fälschermuseumot (Hamisítók Múzeumát), melyet eheti bécsi kalandozásunk során meglátogattunk.

Véletlenül leltünk rá, akkor a Hundertwasserhaus volt az úticél. De mivel az 1-es villamos megállójában van ez a kis pincegaléria, megláttam, és azóta formálgattam magamban az ötletet, meg kellene nézni ezt is.

Az alig öt éves múzeumot két fiatal vállalkozó kedvű művészetbarát, Diane Grobe és Christian Rastner, alapította. A páros hölgytagjával - mint ez később kiderült - találkoztunk is. (Pénztárosnak álcázta magát a kis hamis.)
A koncepció egyszerű: összegyűjteni és kiállítani híres hamisítványokat. Mivel a fehérgalléros bűnözés igen elegáns, mondhatni stílusos vállfajáról van szó, minden kép mögött érdekes történet és talán még érdekesebb ember áll. A múzeum tehát nem csak a képeket mutatja meg, hanem feltárja a hátteret is.

A gyűjtemény természetesen folyamatosan változik, hiszen - ahogy az ismertető elején olvasható is - a hamisítás egykorú a művészettel, vagy legalábbis azzal, hogy a művész aláírja műveit. Anyag tehát van bőven.

Az első kép nagyon jó választás, csak úgy felcsigázza az olyan sznobot, mint amilyen én vagyok! A ceruzarajz klasszikuson matisse-os nőalakjairól ugyanis megoszlanak a vélemények: a művész lánya szerint hamis, szakértők szerint pedig valódi. Vagyis rögtön az első képről nem lehet egyértelműen kimondani, hogy igazi vagy sem. Annál izgalmasabb!

Rögtön utána következett Klimt híres Judith-ja. Mindig nagyons szerettem ezt a képet, az eredetit természetesen soha sem láttam élőben. A hamisítónak hála most viszont végre megfejthettem, mitől olyan csodálatos a buja hölgy bőre. A könyvben nyomtatva vagy akár a számítógép képernyőjén nem érvényesül Klimt színezési bravúrja. E cikk egyúttal kedvcsináló is, ezért nem lövöm le a poént, hogyan érte el az osztrák festő ezt a színhatást. De szavakkal valószínűleg nem is tudnám, ezt ugyanis a saját szemünkkel kell látnunk.

Ez a hamisítvány-múzeum nagy trükkje egyben. A képekhez természetesen nem lehet hozzáérni, de minden más megengedett, s mivel közvetlen közelükbe lehet menni, semmi sem védi a képeket, minden egyes ecsetvonást meg lehet figyelni, vizsgálni. Akár meg is lehet szagolni a festéket (Rembrandt szomorú szemű önarcképénél meg is tettem; tekintve, hogy ezt a képet nem is olyan régen 7,5 milliárd forintnak megfelelő dollárért vásárolták meg, ez az igazival nem eshetett volna meg).
Szentségtörés? Nem. Ezek ugyanis csak másolatok, ha úgy tetszik, zseniális technikusok munkái.

Ez a közelség leleplezésre sarkallja a nézőt - aki cinkos az első perctől fogva, hiszen tudja, nem az igazit látja, mégis nézi. Nézi, mert észre akarja venni azt az aprócska kis eltérést, amelyből kiderül a turpisság.
Így viszont csak jó érzése lehet. Vagy észreveszi, ami óriási sikerélmény.
De ez nem valószínű mégsem. Több nagyon híres kép is van - Raffaello Esterházy (zöld) madonnája, gondolom, sokaknak mond valamit - de mivel az eredeti nincs mellette, képtelenség valóban rájönni, mitől hamisítvány a mű. Hiába láttuk már nagyon sokszor.
Ráadásul részletes információkat kapunk a lebukásról is. Sokszor kiderül, évtizedeken át tévesztett meg műértőket a hamisító munkájával, jópárszor nem is fedezték volna föl a csalást, ha az öregedő ál-művész nem vallja be.

És, ha a festészet szakavatottjai is csődöt mondtak a hamisság felismerésében, akkor a hamisítvány jó, tényleg majdnem olyan, mint az eredeti. Talán tényleg csak annyi a különbség, hogy nem ugyanaz az ember festette.
Ez pedig azt az érzést adja, mintha az ember bizony az igazit láthatná. A mi szemünket könnyen be lehet csapni.

Egy fokkal izgalmasabbak még a stílushamisítványok. Ezek nem létező műalkotások újra-megfestései, hanem egy adott művész stílusának, modorának megragadásán alapuló saját képek. Talán ezeket a legnehezebb lefülelni, hiszen nincs összehasonlítási alap. Másrészt viszont miért ne kerülhetnének időnként elő olyan képek, amelyeket eddig nem ismertünk?
A legjobb ebben a műfajban egy Degas-stílusú kép volt, melyet megmutatni értelemszerűen nem tudok, csak egy hasonlót a balett-táncosok legnagyobb rajongójától.

A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. A múzuem alig leplezetten a hamisítók pártján áll, legalábbis összekacsint velük, titokban talán tiszteli is őket. Mindenesetre adnak néhány tippet a tárlat végén arra az esetre, ha az ember el szeretne indulni az élethű másolás rögös, de jól jövedelmező útján. Sőt, a shopban található katalógusból - pár ezer Euróért - akárki készíttethet magának tökéletes másolatokat a kiállított képekről. Pár százezerért nekem is lehetne például pár héten belül egy Monet-féle Vernoni székesegyházam a falamon.
Így viszont csak egészen közelről élvezhettem az impresszionizmus - egyik kedvenc festészeti stílusom - feltalálásának pillanatát.

A bécsi hamisítványgyűjtemény első ránézésre nem túl nagy. Viszont pont azért, mert a maga nemében egyedülálló, sokkal több időt szán rá az ember, mint gondolja.

Még biztosan megyünk ebbe a múzeumba, ezt a barátaimnak is látniuk kell. Másrészt meg spórolni kezdek egy Monet-kamusítványra...

Fälschermuseum
Löwengasse 28
A-1030 Bécs
(Az 1-es villamos vonalán, a Hundertwasserhaus-zal szemben)

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr162752752

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KZsoci 2011.03.19. 15:18:17

Jó volt a "pénztáros". Arme Sau ist arme Sau. :)

A villamosról a Hetzgasse megállónál kell leszállni. Be is mondja Franz Kaida, hogy "Hetzgasse, Hundertwasserhaus (Kurzstreckengrenze)". A kisszakasz-rendszert amúgy a BSZKRT találta föl! Tőlünk lopták a bécsiek. Ez is egy hamisítvány. ;)

Nagyon jó múzeum volt, én is csak ajánlani tudom mindenkinek.

stivanleroy · http://napilajk.blog.hu/ 2011.03.19. 15:53:28

Egyik kedvenc Frederick Forsyth-történetem (en.wikipedia.org/wiki/The_Art_of_the_Matter ; vicces módon nem tudom a magyar címét, csak azt, hogy ebben a könyvben van: www.polc.hu/konyv/a_veteran_es_mas_tortenetek/165498/ ) is egy hamisítóra épít, hogy kitoljanak az aukciósház vezetőjével (aki ezt meg is érdemli). Aranyosan.
Érdekes, hogy a bizonyos szemináriumok ellenére is szecessziós képpel kezdesz ;-) .

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2011.03.19. 18:50:40

Izgalmas téma a hamisítás, vagyis az, hogy hol vannak az eredetiség határai a művészetben (vagy máshol). Mi a miénk?

A jó hamisításhoz is komoly tehetség kell. De vajon pazarlás-e a tehetséget erre áldozni? Valószínűleg igen. Ami azért furcsa, mert a legnagyobb művészek is meglevő minták után haladva dolgoznak.

padmasambhava 2011.03.20. 14:03:47

@Csöncsön: én nem hiszem, hogy törvényszerüen minden kitünö hamisítóból nagy müvész vállhatna - vannak, akiknel a másolás fekszik, de önállóan semmi világmegváltóra nem képesek. Nem tehetségpazarlás az, nincs is abban semmi kivetnivaló (csak hát a másolás kevesebbet hoz a konyhára...).

Amál, köszi a címet- meg fogom nézni.
Én múlt vasárnap egy galériák által rendezett kiállításon voltam, ahol pl. € 450.000 egy kifakult csomagolópapírra rajzolt Klimt-tanulmányt lehetett venni. De voltak jópofa dolgok olcsóbban is (azt hiszem € 200,- volt a minimum). Mi is filozofálgattunk a müvészetröl per se, a talmiról és eredetiröl, és mindhárom határairól ...

Aztán jött egy Kínai és a Klimtet akarta. Mintha a Billában lenne. Egy kicsit kiábrándító volt (nekem).

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2011.03.21. 10:46:41

@stivanleroy:
Szerencsére már e szemináriumok előtt is láttam képeket, és volt elképzelésem arról, mi tetszik, és mi nem.

Amúgy a szeminárium vezetője is egyfajta "hamisító" volt, neki a későközépkori ikonfestészet volt a szakterülete. Nem írtam róla - sok mindenről nem írtam - de volt egy ilyen stílushamisítvány is, amely olyan jól sikerült, hogy később bélyegre került. :)

@Csöncsön:
A hamisító szerintem józan művész. Tisztában van azzal, hogy a képességeinek vannak határai.
Van Gogh skizofrén volt, és nem is szólt neki senki erről...

Egyébként ezek az urak elég jó üzletemberek is voltak. Dalí például valószínűleg minden idők legnagyobb önhamisítója. Többszáz üres "vásznat" írt alá (tehát a szignó hiteles), aztán rányomtatták a lenyomatokat. Csak úgy dúskáltunk a remek történetekben.

Nekem a nagy kedvencem azért ez:
www.oceansbridge.com/oil-paintings/images/movies/MrBeanTheMovie1997.jpg

:)

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2011.03.21. 10:58:06

@padmasambhava:
Egyszer mi is voltunk S.T. Ivannal még az előző évezredben Szentendrén egy Dalí-kiállításon (már megint ő, dehát szeretem). Nem tudom, mire számítottam, mindenesetre nagy csalódás volt. Valaki kiállította a papírkosarának tartalmát. A katarzis sajnos elmaradt.

Többször megfigyeltem már, hogy az ázsiai turisták számomra zavaróan tapintatlanul közelítik meg az európai műalkotásokat. Lehet, hogy mindig bunkókat fogtam ki, de az is, hogy más megközelítésből szemlélik a művészetet. Röstellem, de fogalmam sincs, milyen például Japánban a hozzáállás ezekhez a kérdésekhez.

Ha jól sejtem, neked több közöd van a buddhizmushoz, mint nekem. Érzékelhető valami kulturális különbség e téren? Vagy csak mi vagyunk túlérzékenyek? :)

KZsoci 2011.03.21. 11:16:54

@Reckl_Amál: Whistler anyja! :D "Bevallom, nekem ez tetszik. Szép ez a kék."

stivanleroy · http://napilajk.blog.hu/ 2011.03.21. 14:21:10

@Reckl_Amál: Mondjuk feltűnhetett volna, hogy egy Dalí-életműkiállítást valószínűleg nem Szentendrén rendeznének az első emeleten, hanem valami rangosabb pesti múzeumban.
De a képekben ott volt a szürrealitás atyaistene.

Az ikonfestői hobbiról homályosan tudtunk azért, de azokat ő maga is turistabóvlinak gyártotta. Amiben van egy kis összekacsintás: annyi pénzért nyilván nem eredeti műkincs, de OLYAN. A (szerintem nem lebecsülendő) reprók rokona.

@Csöncsön: A hamisító pedig nem feltétlen a tehetségét fecsérli. Mi van akkor, ha pont az a tehetsége, hogy más bőrébe tud bújni? Nem tudok haragudni arra, aki józan belátással a megélhetést választja a művészi nyomor ellenében (ebben a műfajban tipikus alternatívák).
De ilyen ponyvahamisító volt Rejtő Jenő (de hívjuk stílusparódiának, és máris jobban hangzik) is.

És a Monár-Karinthy vonal örököseként befutó Ephraim Kishon mondta azt, hogy ő Salieri akar lenni, nem Mozart: itt és most akar normálisan élni.

Nem tudok haragudni rá.

stivanleroy · http://napilajk.blog.hu/ 2011.03.21. 15:45:11

@stivanleroy: Visszanézve az első mondatra: a Kiknek? kérdésre adandó válasz sajnos nagyjából én vagyok. :-)

padmasambhava 2011.03.21. 20:45:09

@Reckl_Amál: én nem hiszem, hogy ez a kultúrális különbségben rejlene. A bunkóság nemzetközi. A gyorsan és egyszerüen meggazdagodottak ízlés és tisztelet nélküli pénzköltése is. Nem vagyok objektív, ha Kínáról van szó : én nagyon a másik oldalon állok (FREE TIBET !)
Japánban egyes müvészetek szinte a vallás szintjén állnak (ZEN). Hm, vagy a vallás a müvészet szintjén ? ...
Apropos, Japán - a szörnyü természeti katasztrófa után jutott az eszembe, hogy a Sintoizmusról semmi fogalmam nincsen... Utána kellene egyszer nézni.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2011.03.22. 08:29:03

@padmasambhava:
Arra gondoltam csak, hogy egy keresztény templom egy nem-keresztény kultúrkörben felnőtt embernek nem olyan egyértelmű szimbólum, mint nekünk. Borsódzott a hátam, amikor a Notre Dame-ot vakufényben kellett megnéznem, mert mindenkinek száz képet kellett ott csinálnia. Ahelyett, hogy a saját szemükkel nézték volna meg. A profi fotósok úgyis sokkal jobb képeket csinálnak...
Én sem imádkozni mentem oda, hanem mint turista, de eszembe se jutott volna villogni.
Ahogy láttam - és ez egyébként sztereotípia - főleg japánok voltak mindenféle hi-tec cuccal.

És ha már itt tartunk, nagyon sajnálom, hogy egy olyan kultúra, mint Japáné, ennyire nyugatosodni akar. Gondolok itt a plasztikai szemműtétekre például. Valami egészen súlyos értékválság lehet ott.

padmasambhava 2011.03.22. 16:40:25

A Japánok éppen az "Európa 8 nap alatt" nevezetü szervezett utazáson voltak - ott olyan gyorsan megy minden, hogy fényképezni kell, ha az meber emlékezni akar rá utána. Nincs abban rosszindulat, vagy tiszteletlenség. Nekik azt hiszem más a kapcsolauk a kamerához, mint nekünk (rólam nem is beszélve : semmi kapcsolatom, se elötte - se mögötte). Én nem vagyok katolikus, úgyhogy a templomokat szintén nem vallási szempontból nézem/látom - de attól függetlenül én is nagyon el tudok ámulni rajtuk.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2011.03.23. 10:08:21

@padmasambhava:
De katolikus (keresztény) környezetben nőttél föl. Gondolom, az iskolában több szó volt a Bibliáról, mint a keleti vallások szent könyveiről.

Szerintem így nincs értelme Európába jönni.

A kamerához való viszonyról meg annyit, hogy utoljára a kölni dómban próbáltam "látványosságot" fotózni, de az olyan monumentális, hogy még aznap átálltam a helyi kirakatok és emberek fotótémára. Sokkal többet elmond a városról, mint pár béna, de kötelező fotó a nevezetességekről. Ahogy mondtam, egy szép albumban sokkal jobb fotók vannak, mert azokat profik csinálták profi felszereléssel. Az igazi képeket meg úgyis a fejemben tárolom.

padmasambhava 2011.03.23. 11:13:25

@Reckl_Amál: nem, mikor én jártam iskolába, nem volt szó sem bibliáról, sem keleti vallásról. Ateizmus volt. Vadul és 100%-osan.
Sok szó esik a "keresztény kultúrkörröl" mostanában - én nem tudom, nem érzem, mennyire határoz meg, vagy befolásol engem az. Nekem a keresztény vallással magával problémám nincsen, csak a klérussal. Az ateista és a hivö között számtalan satírozás van - mondjuk ateista soha nem voltam, de sokan furcsálják, hogy a vallás(om) az nekem egy annyira személyes kérdés, amiröl én ritkán beszélek. Ausztriában mindenkinek meg kell adni a felekezeti hovatartozását, mert egyházi adót szednek be - én pl hivatalosan felekezeten kívüli vagyok. Mert ahhoz senkinek semmi köze. De nagyon letértünk az ösvényröl...

Akinek évi 15 nap szabadsága van, az máshogy utazik.

Fiatal koromban fotóztam - aztán rájöttem, hogy nem tudok, és nem is fogok már megtanulni, úgyhogy abba hagytam.

stivanleroy · http://napilajk.blog.hu/ 2011.03.23. 16:05:01

@padmasambhava: Valamelyik klasszikusunk tette helyre a dolgot: a görög-római kultúra és a zsidó-keresztény erkölcs és etika az európaiság egyik alapja. Amihez szerintem konkrét vallásnak nincs sok köze (nálunk már tananyag volt a Biblia. Még egy ilyen szemét feladatot nem kaptam azóta sem: így vagy úgy közismertté vált történetek gyenge kohézióval, redundánsan, kezelhetetlen betétekkel, ötszáz éves, szinte érthetetlen nyelven - nem győzött meg a nagyszerűségéről. Miközben az európaiságot szeretem magamra jellemzőnek tudni).

15 nap. Ajv... Úgy értem, Jézusom. Így tényleg más a leányzó fekvése.

A fotózással magam pedig úgy vagyok, mint a zongorázással: szeretek. Csak abszolút nem tudok. (No jó, a fotózásról ragadt rám egy icipici: pont annyi, hogy lássam, milyen kevés).

De legalább kaptam ötletet.

padmasambhava 2011.03.23. 16:44:43

@stivanleroy: Ó, én zongorában jó vagyok - föleg akkor, hogyha a kamerakészséggegemmel hasonlítom össze...
süti beállítások módosítása