2010. július 17. 21:25 - Reckl_Amál

Az egyszemélyes színpad

A király táncol - merengések egy remek filmről

Egyértelműen későn szólok, mert már megy a film a Dunán, nekem most nincs erőm megnézni, amúgy is kívülről tudom. A király táncol, XIV. Lajos és Lully, a Napkirály udvari zeneszerzőjének története.

Elvileg. Mert nekem ez a film mindig is a megszállottságról szólt. A művész és a szépség tragikus románcáról. Lully, az ifjú itáliai, Lajosban látja meg a szépséget, mely minden művész vágya. Nem nehéz észevennie, hiszen az fiatal király szintén megszállottja a szépségnek. Csak ő a sajátjának. Nem csoda hát, hogy a tehetséges idegennel hamar igen jól megértik egymást. Pedig mindketten kemény akaratú emberek, ráadásul az egyikük Európa legnagyobb hatalmú királya, aki ennek nagyon is tudatában volt. És -a film első részének dramaturgiai bravúrja révén - erre többek között Lully ébresztette rá.

Lully azért lesz mégis kegyvesztett (félig-meddig), mert imádata nem csupán a Napkirálynak szól, hanem Lajosnak is. Ezzel pedig az a baj, hogy a totális abszolutizmus korában ez már nem fér bele a koncepcióba. Lully szeretete annak kézzel foható bizonyítéka, hogy Lajos ember, és ezt egy fél(?)isten nem engedheti meg magának. De Lully nem csupán érzései miatt válik egyre szalonképtelenebbé, hanem azért is, mert annak a kornak tanúja és első számú híve, amikor Lajos még nem önmaga szobra volt. Amikor már király volt, de még táncolt. Lully hűsége és odaadása a múltat jelenti, azokat az időket, amikor még együtt szülték meg a Napkirályt, amikor még messze nem volt biztos, hogy roppant nagy ívű álmuk ilyen tökéletesen sikerül majd.

Lajos egyre jobban gyűlöli a gondolatot, hogy ő is csak halandó. Erre sajnos pont Lully miatt ébred rá időnként. A zeneszerző ontja magából az újabb és újabb balettokat, de az idősödő király esendő teste nem bírja annyira a strappát, mint húsz évesen. Ezért felhagy a tánccal - Lully nagy bánatára, és egyre inkább eltávolodnak egymástól. A Napkirály szemében Lully is egy lesz az udvari komédiások közül, de Lully továbbra is azt a szépséges fiút látja, aki csak az ő zenéjére táncol. Akinek még gyerekkorában - amikor a napfelkeltét táncolta el az udvar csodáló és irigy szemei előtt - ő adta a lábára azt a különlegesen magas cipőt. Az egyszemélyes színpadot - ahogy ő nevezte akkor. Hogy a kis király nagynak érezhesse magát.

Micsoda szerencsétlenség, hogy nem értik meg egymást, és nem maradnak hűek önmagukhoz sem! Két önzés titkos párbaja. Lajos, akinek legfőbb szeméyes ambíciója - a film szerint legalábbis - hogy csodálják, ezt a bámulatot örökösen és a legőszintébben Lullytől kapja meg, aki még boldog is, hogy múzsáját imádhatja. Lajos vak volt, hogy ezt nem látta. Vagy gyáva, hogy a közösen megálmodott szerep mások előtti hitele kedvéért nem fogadta el.

Lully is vak volt, ha nem látta, Lajos változik. Hogy a szereppel teljesen azonosul, hogy az már nem csak kettejük ábrándja, hanem az egyetlen valóság. Lully gyáva volt elengedni a szép emlékeket a nagyszerű jelen kedvéért.

Így mindkettejük lelke elveszett. Lajos élő műemlékként végezte, Lully pedig elárulta egyetlen valódi barátját, Moliére-t.

Az idézett jelenet a film egyik tetőpontja, az egyik legjobb jelenet, amit valaha láttam. Moliére halála. Mindig lenyűgözött ez a legenda, már mikor az iskolában is, amikor színháztörténet-fakultáción erről beszéltünk. A vígjátékok legnagyobb mestere a színpadon halt meg a Képzelt beteg előadása után, ez az igazi bohózat. Ebben a filmben pedig pompázatosabban mutatják ezt be, mint ahogy azt elképzelhettem. Hátborzongatóan gyönyörű.

Lully bezáratja barátja színházát, csak hogy egyedül, vacak talpnyalóként sündöröghessen a király körül. A körül a király körül, aki már nem létezik. És Lully sem önmaga már. Gonosz és lelketlen lett, és nem egyszerűen ellehetetleníti szerzőtársát, nem csak hátat fordít neki, hanem tönkre is teszi.

Lajossal ellentétben, aki már minden emberit végleg elnyomott magában, rádöbben a tettére. Sajnos későn. És Moliére halálát Lully Lajosnak írt Le triomphe de l'amour zenéje kíséri. A szeretet diadala - milyen pokoli cinizmus ez!

Mikor Lully haldoklik, utolsó tiszta pillanatában kimondja az igazságot: Lajosnak már nincs szüksége a zenéjére, meghalhat. A halhatatlanság nem érdekli. Semmiért egészen.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr232157891

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2010.07.18. 15:15:11

Én megnéztem tegnap a filmet, nagyon tetszett.

Nekem az jutott eszembe, hogy ez egy "érdekből művész" és egy makulátlan művész titkos küzdelméről is szól. A makulátlan művész Moliére, aki csak az elvont, örök, emberi igazságnak akar megfelelni; míg Lully-nek célja van a művészetével: közel akar kerülni a királyhoz.

Így a két halál közül is Moliére-é a megrendítőbb.

Az is eszembe jutott (nem túl eredeti gondolat), hogy a nagy embereknek mindig valamilyen különös, egyedi, kivételes halál jut osztályrészül.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2010.07.18. 19:55:00

@Csöncsön:
Azt meghiszem, hogy tetszett. Valaha "érdekből" néztem meg, most pedig - mégis - csak "magamért". Kiváló film, nagyon erős. Méltatlanul kevesen ismerik, de ők viszont elismerik.

A két művész harca nem is annyira titkos. Azért dolgoznak sokáig együtt, mert rájönnek, úgy még jobbat tudnak alkotni. Érdekes azonban, hogy Moliére valódi barátságot érez Lully iránt. Ő viszont csak a királyra tud gondolni. Ezért írtam, hogy a megszállottság a fő téma.

Azért azt ne felejtsük el, hogy Lully hasonló jelentőségű a zenében, mint Moliére a drámában. Ma már mindegy is, hogy akkor milyen ember volt. Erre jön rá Lully a halálos ágyán: amiért ő egész életét, művészetét feláldozta, múlandó. Akkor neki is mindegy, hogy halandó lesz-e ő. Ez is elég megrázó. De nem véletlen, hogy nem az ő halálát tettem be.

tritonus 2010.07.23. 14:17:47

Csak annyit adaléknak, hogy Lully, bár olasz volt, viszonylag fiatal korától Franciaországban élt. Zenét teljesen ott tanult, és ő alkotta meg a francia overture műfaját, ami később több klasszikus műfaj kialakulásának mintájaként szolgált. Egyébként pont az ellentéte az olasz (barok!!!) simfóniának. Aztán később e kettőből alakult ki a klasszikus szimfónia. Jól megfigyelhető a hatása azokon a szimfóniákban, ahol az első tétel egy lassú bevezetővel indult. (pl: Mozart: Prágai simfónia, Beethoven: VII. szimfónia)

Egyébként nem hiszem, hogy talpnyalásból záratta be Moliére színházát. Inkább a hatalomvágy hajtotta. Csak ő. Mindig csak ő. Szerintem Moliére nem volt a barátja, csak egy időben együtt dolgoztak. Írt kísérőzenét a műveihez. Első jelentősebb operájának a szövegkönyvét nem ő írta. Igaz, hogy abban az évben halt meg, amikor a Cadmus et Hermione elkészült. Philippe Quinault írta legtöbb operájának a szövegkönyvét.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2010.07.23. 20:44:31

@tritonus:
Természetesen biztosan te tudod jobban. Az én elmélkedésem szorosabban kötődik a filmhez. Azzal viszont egyetértek, hogy Moliére és Lully barátsága legfeljebb egyoldalú. A filmben azért úgy tűnik, nem csak kollégák. Aztán ez a jelenet mindent összezavar... Egyszerűen zseniális! Ahogy a kevély Lully rájön, Úristen, "megölte" a barátját. És aztán Lajos szenvtelen arca. Még ez is hiába volt! (Sőt, egy korábbi jelenetből kiderül, Lajos kifejezetten kedveli Moliére-t, és még aggódik is érte. Lehet emiatt kell kivonni a forgalomból? Lully Lajosa más, mint az igazi. A kulcsszó továbbra is: megszállottság.)

Talpnyalóvá lett, mert a király maga körül már csak ezeket tűrte meg. Nagyon tragikus az egész.

tritonus 2010.07.24. 10:44:44

Csak nagyon kicsi betűvel és halkan...

Gyilkosság szerelemféltésből...?

tritonus 2010.07.24. 10:46:05

@Reckl_Amál: Ja! Ezek csak érdekességek voltak Lully-ről. Nekem valahogy most ez az erősebb információ. Régen láttam a filmet. :) Esetleg... :)?
süti beállítások módosítása