2009. november 03. 19:41 - Reckl_Amál

Az utolsó kord

A Quelle sosem volt menő. Annak a kispolgári, hovatovább biedermeieres világnak a szimbóluma, amelytől az ember ifjúkorában visítva menekül. Mert a shopping csak úgy az igazi, ahogy a Pretty womanben láttuk: az ember végigmegy a helyi Rodeo Drive-on, és csinos papírzacskókkal a karján egyensúlyozva száll be a végén a limuzinba. Mások szerint a vásárlás meg önmagában is hülyeség. De abban egyetért mindkét tábor, hogy a giccses, mesterkélt képekkel operáló Quelle-katalógus maga a megtestesült anti-cool.

Aztán egyszer véget ér a lázas ifjúság. Én sem gondoltam volna soha, hogy egyszer majd a Quelle-vevője leszek, sőt - most minek pózoljak? - nagy izgalommal fogom várni a következő katalógust. És most nagyon úgy néz ki, 2009 ősz/ tél a legeslegutolsó lesz, mivel a német anyacég, a Karstadt - Quelle csődbe ment, és a hét elején megindult a végelszámolás.

2004-ben, öt éve lapoztam először bele a katalógusukba. Akkor az APEH-nál dolgoztam, az volt az első igazi munkahelyem a főiskola után. Mint minden munkahelyen, itt is nagyban folyt a félig illegális seftelés: Avon, Oriflame, AmWay, a főnököm meg hitgyülis könyveket árult, igaz nem nekem, hanem csak azoknak, akikben megbízott. Mindenkinek óriási újság- és katalóguskészlete volt, hiszen a köztisztviselő is ember, néha megfárad az is a kiemelkedő színvonalú munkavégzés közepette. Ilyenkor a nyomtatott anyagok cirkulálni kezdtek, és így került a kezembe az első Quelle - kiadvány is, a 2004 tavasz/ nyár.

Azt hiszem, ez az alapvető hiba, bele sem szabad nézni az ilyen katalógusokba. Mert valahogy utat találnak az ember tudatalattijában szunnyadó nyárspolgárhoz, és felkeltenek mindenféle igényeket. Ezeket hibásan nem valós igényeknek szokták nevezni, de azt hiszem, ebben a fázisban még nincs szó ilyesmiről. Ezek nagyon is valódi vágyak az első rendelés előtt, csak nem voltak olyan erősek, hogy előbújjanak. De a Quelle - katalógus szerkesztői addig szuggerálják az emberbe, hogy merje fölvállalni vonzalmát a biedermeier egyenes ági leszármazottjához, hogy az emberből végülis a legőszintébben bukik ki: kell nekem az a babarózsaszín fűzős cipő! Amit aztán két héttel később meg is kaptam aztán.

Minden előítéletes híreszteléssel ellentétben a Quelle nem (csak) gagyit árul. A fő profilja, a ruhák terén például minőségi reklamációm sosem volt. Ellenben elektronikai cikkekkel valószínűsíthetően a világ összes Quelle-vásárlóját a Józsefvárosi piac távol-keleti árusai látták el.

Régóta benne volt a Quelle birodalmának bukása a levegőben. Már a válság kitörésekor, egy éve, olvasni lehetett róla a német hírportálokon, hogy nagy nehézségekkel küzdenek. De a Karstadtnak a válság csak kegyelemdöfés volt, mert már régóta csak romlottak a mutatói. Úgy látszik, már megint szembementem a trenddel: mire megszerettem a Quellét, ezt a 80 év óta virágzó kereskedelmi hálózatot, addigra mások kiszerettek belőle. Úgy tűnik, végzetesen sokan.

Pedig a Quelle nem volt rosszabb, mint más szolgáltatók. Az én egyetlen komolyabb problémám a futárcégekkel volt, de az nem annyira a katalógusáruház hibája, hanem azé a rettenetes, ügyfélellenes mentalitásé, amely a szállítmányozókat Magyarországon jellemzi.

Bár a Quelle láthatóan mindig nagyon iparkodott azt a látszatott kelteni, hogy érti a divattrendeket, és ezeket el is hozza a háziasszonyok és unatkozó kezdők vásárlási mániások (mint én) szintjére, kínálata leginkább basic kategóriában volt bőséges. Nem nagyon csodálkozom, ha mások megelőzték. Ma már én is több csomagküldővel állok kapcsolatban, és a Quellét leginkább az alapdarabok beszerzésére használtam. De mégis mindvégig - egészen mostanáig - a Quelle tűnt a legnagyobbnak. És persze nekem "ő" volt az első.

Pár hete kaptam meg a vélhetően utolsó darabot a Quellétől, egy lila kordnadrágot. Aki ott volt a születésnapomon, láthatta is, mert jó szokásomhoz híven az új ruháimat jeles napokon szoktam fölavatni. Szép, minőségi cucc egyébként, és emlékezetes is lesz, hiszen a megrendelés pillanatában még nem sejtettem, hogy nem lesz több.

Legjobban azonban a katalógusokat bánom. Mert mindig nagyon örültem, amikor először végiglapoztam. Rossz, hülye, sőt káros szenvedély ez, a dologtalan, unalmas időkből hoztam. Akkortájt minden jó volt, ami elterelte egy kis időre a figyelmemet siralmas helyzetemről. Végülis nem csináltam annyira rossz boltot: fizettem azért, hogy kicsit jobban érezzem magam. De nem lettem se drogos, és nem is szórtam el a kevéske pénzem valami terapeutára, gurura, léleklátóra vagy jósnőre. Mellette pedig a ruhatáram bővült néhány igazán pofás darabbal. (Na jó, és pár textiliszonyat is nyomja belülről örökös börtöne, a szekrényem falát.)

Most végkiárusítás van, nagy leértékeléssel, állítólag ekkora árukészletet még sosem akartak egyszerre leépíteni. Én már nem rendelek semmit. Illetlenség a halotti toron bezabálni.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr121496759

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ziebi 2009.11.03. 22:40:39

Én imádom a katalógusokat :D
Sosem rendelek semmit onnan, nem elvből, csak szeretem élőben látni amit megveszek, de nézegetni szeretem őket. :) Szép nagy képeskönyv felnőtteknek. :)

A Quelle minőségével kapcsolatban csak annyit, hogy van a férjemnek egy pulcsija amit még évekkel a megismerkedésünk előtt rendelt onnan neki anyós. Még mindig megvan, olyan mintha új lenne, pedig hordja rendesen, az volt az egyik olyan ruhadarab amit mindenképpen el akartunk hozni, nagyon puha még mindig, nem szöszös, imádjuk. :)

Mighty 2009.11.04. 14:05:31

A nyolcvanas évek végén akadt a kezembe egy ilyen katalógus, természetesen nem magyarországi, hanem német, osztrák. Tizenéves fejjel olyan szépen elköltöttem benne egy kis vagyonnal felérő összeget ruhákra, műszaki és sport cikkekre, hogy az csak na. Ha nyertem volna a lottón, abban a katalógusban vertem volna el a nyereményt :)

-2- 2009.11.04. 18:23:11

Nekem egyszerűen sosem volt türelmem végignézni egyet sem. Pedig a fodrászunknál már a 80-as évek elején is ott tornyosultak (nyugati határszél, az osztrák vendégek hordták át). Igaz, vásárolni is utálok. Anyám viszont az összes fölösleges kramáncát a berregő dugóhúzótól a rezgő masszázsövig ott szerezte be. Lebeszélhetetlenül.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.11.05. 09:58:20

Örülök, bár kicsit meglep, hogy a hozzászólások inkább pozitívak. Azt hittem, majd jól a fejemre öntik a dézsát, hogy milyen gáz már katalógusból vásárolni.

Hiába! A Quelle nekünk a nyugat egyik első hírnöke volt.

2009.11.05. 11:34:52

Nem lepett meg a csőd. Én egyszer rendeltem a Quellétől, 3 hét mire kihozták, igy maradtam a Neckermannál,az sokszor már 2 nap mulva ott vann 24 órás felár nélkül is. Bár az előbbi honlapjában szerettem, hogy amire ráklikkeltem arra emlékezett később is.

A Karlstadtban mindig is csak nézelődni jártam, mert egy 100€ hálóing nemkem kicsit sok, viszont jó volt ott bámészkodni még üres zsebbel is.

Amióta felszámolják és folyik a végkiárusítás, azóta állandóan ott lógok,mert a múlkor is kinéztem magamnak egy kabátot 130-ról 70re volt leárazva, de pénztárnál közölték, hogy csak 50. Volt hogy egy 40€ -os pulcsit 5€ -ért sikerült megvennem.
Az áruházról egyébként a Karlstadt felirat is lekerült: Snäpchen Centrum van kiírva, de ez senkit ne zavarjon.

Most hogy javában tart a felszámolás, rettentő leárazások vannak a Quellénél is, de a honlapjuk nagyon le van terhelve, türelem kell hozzá.
Menéztem a quelle.hu-t is ugyan az ami a .de-n csak semmi árkedvezmény - a szokásos magyar módszer.

Szerencsére majd mindegyik nagyobb áruháznak van oline oldala is, még a C&A is szállít, a Schleckerről nem is beszélve.
A múlkor a mode weltről rendeltünk a férjemnek nadrágot: nagyon jól elszórakoztunk, mert kettőnk között 1000 km volt a távolság, még is "bementünk" vagy 3 üzletbe, és hosszas tökölés után együtt választottuk ki a megfelelőt: Hála néked boldogságos Hálóvédő Szent Izidor!
süti beállítások módosítása