2009. október 07. 13:15 - Reckl_Amál

Posztajánló: Kis csalódás Zoliban

Sóhaj!

Link: http://zolivagyok.blog.hu/2009/10/06/lokalis_el_camino

Tudatosabb szerkesztéssel biztosan elkerültük volna, hogy két posztajánló legyen egymás után, de az élet így hozta...

Az ajánlott írás minősége természetesen most is kiváló, de a mondandója engem egyrészt elszomorít, másrészt kicsit fölháborít.

Bennünket, pestieket mindig nagyképűnek szokás tartani, pedig az egész egyszerűen csak tény, hogy minden van, ami kell, a vidéki települések zöme ezt nem tudja nyújtani. Mert a főváros olyan, amilyen, de semmi pénzért nem mennék el innen máshova lakni. Nekem a hazaszeretet nem is annyira az országhoz, mint inkább Dél-Pesthez kötődik, ahol születésem óta élek.

Az előítéletet viszont többnyire pont fordítva látom a valóságban. Inkább a Budapestre költözött vidékiek szoktak önmagukat hősként feltüntetni. Mert ők megcsinálták! Kivakarták magukat a szarból, és most itt vannak velünk, akik, ugye, mind ezüstkanállal a szánkban születtünk, és mindig, minden csak úgy az ölünkbe hullott. Nekem eleve skizofrén az az állapot, hogy valaki kezét - lábát törve eljön a szülőfalujából, itt sokkal jobban él, de mindvégig arról hablatyol, hogy a hátrahagyott hely mennyivel jobb azért, mint Pest. Hát akkor miért nem maradtál ott, ídesapa? Nekünk, született pestieknek is jobb volna, ha több munkahely, több parkolóhely és általában nagyobb élettér jutna a saját városunkban. Én senki más településére nem megyek oda, mert bár szoktam kritizálni Budapestet, ahogy mondtam, egész életemben itt fogok élni.

De alapvetően nem érdekel, ki honnan jött, mert az nem számít. Az ember olyan reggeli séták során, melyről Zoli is ír, megveregetheti a saját vállát. De ez a gőg, ez a lenézés - ahogy neki is kommentben leírtam - számomra nagyon ellenszenves.

Saját tapasztalatból is csatlakoznék ahhoz a közhelyhez, hogy minden ember élete másképpen nehéz. És eléggé dühít, hogy sok, a szülőfalvát a budapesti kényelemre és praktikumra cserélő, alapból azt gondolja, az ő teljesítménye abstart többet ér, mint azé, aki innen indult. Tehetek én arról, hogy történetesen itt születtem? Talán szégyellnem kellene magamat emiatt? Dehogy! Mégis folyton éreztetik velem, hogy igen. Hogy az én jó jegyeim, az én munkahelyi teljesítményem az csak természetes - ilyen háttérrel. Hát nem az!

Elkényeztetett pestiként látom a többi elkényeztetett pesti kölyök sorsának alakulását. Elárulom, még velünk is néha előfordul, hogy megbukunk, vagy munkanélküliek leszünk, sőt egy-két szegény ember is van a budapesti bennszülöttek között.

Nyilván aki, hozzám hasonlóan, (és most jön saját vállam veregetése) az élete nagy részét végigtanulta, és most igyekszik jól dolgozni, az csak nagy szerencséjének köszönheti mindezt. Saját energia, saját erőfeszítés nincs benne, a milliomos szüleink (Van, akinek nem olyan van itt, Budapesten?) csak úgy vettek nekünk egy-egy új osztályfőnököt, amikor meguntuk, vagy kellemetlenkedni kezdett...

Jó lenne már, ha vidéki társaink leszoknának erről az önajnárról, ha az számítana, hogy ki hol tart, és nem az határozná meg egy ember értékét, hogy honnan indult. Előre is köszönöm.

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr751433903

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zoli vagyok · http://zolivagyok.freeblog.hu 2009.10.07. 14:21:37

Tudod, én mindaddig, amig nem költöztem Pestre, nem voltam "vidéki". Illetve de, néha, ha "lejöttek" hozzánk. Akkor, amikor kizárólag "pestisége" okán egy politikai vitában azzal tromfolt volna a fővárosban élő, egyébként biztosítási ügynökként dolgozó nagynéném, hogy azért ezt mégis őt tudja jobban, hiszen "ő él ebben benne".
Az meg csúsztatás, hogy a "budapestiekről" írtam volna, én kifejezetten egy drága, második kerületi környék kapcsán írtam azt, amit. Márpedig arra a részre nem áll, hogy "munkanélküliek leszünk, sőt egy-két szegény ember is van" köztük. Nincs, azt te se állíthatod, hogy szegény emberek laknak azokban a villákban. Nem is baj, nem örülök én annak, ha másnak rossz, de önmérsékletre csak az intsen, aki nem úgy indult, hogy milliárdos apuka, pálmafa alatt nyaralás, a legdrágább magániskola és külföldi nyelvtanulás akárhol akármeddig a mellényzsebből.
Nyilván nem rólad szól a bejegyzésem - de mondd azt őszintén, hogy nincs olyan ember, aki joggal veheti magára! Ha mégsem ismersz ilyet, párat bemutathatok neked. Nem egy kellemes élmény, egyébként.

Az pedig unfair dolog, hogy miután hosszú bekezdésekben szemléltetem, hogy miért volt szar az a falu, ahonnan eljöttem, azt állítod, hogy azt bizonygatnám, hogy "a hátrahagyott hely mennyivel jobb azért, mint Pest." Nem jobb, sokkal szarabb, épp azért jöttem el. Épp arról írok, hogy egy pottyantós budis iskolából el tudtam jutni oda, ahova a hegyen izolált magániskolás budai gyerekek, és erre igenis büszke vagyok.

Fontos dolog a végére: nem akarok hosszú vitát kezdeni, veled nem, mert annyit viszont nem ér egy bejegyzés. A bunkó kommentelőt bármikor lecsapom, de mindenki "be van osztva", és te nem ott vagy. Ezt csak azért, mert bár a saját blogomon is írtam, itt is megjegyzem: nem téged akartalak megbántani vele.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2009.10.07. 15:46:42

a zoliblog postja valóban a gazdag budai kerületről szólt és nem en bloc a pestiekről. Viszont én is kiolvastam belőle egy jó adag komplexust és kisebbrendűségi érzést, no meg azt a paradox törekvést, hogy azok közé kerüljön be bármi áron (albérletben????), akiket tulajdonképpen lenéz és gyűlöl, miközben csodálja és irigyli őket. Fura.

azallamenvagyok 2009.10.07. 15:46:51

zoli kommentjét el sem olvasva: inkább a gazdasági háttérbeli eltérésekről van szó, mint pest-vidék ellentétről. Egy gyermekkori szegényesebb környezet kontra az egymás hegyén-hátán lévő villák. Ugyanígy lehetett volna az ő helyzete a 8 ker vagy egy panelrengeteg, ahol a rendszerváltás után munkanélkül maradt szülők, blabla..

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.10.07. 16:07:49

Köszönöm a bocsánatkérésedet, természetesen elfogadom. Ahogy hála illet ezért a kulturált hangért, amellyel helyre teszel pár dolgot.

Ahogy a Te posztod sem (csak) rólam szól, úgy az enyémnek is csak kiindulópontja a Te írásod. Nagyon régóta, közel 10 éve zavar, hogy miközben én nem bántom az ide érkezőket, folyton érzem azt, ami a Te soraidból is áradt. Nem esik jól, mert igazságtalan. Kicsit olyan, mintha egy vidéki embernek azt mondanánk, hogy túrja csak tovább a földet.

Hogyne ismernék (új)gazdagokat, akiknek a kölykei érdemtelenül proccolnak mindenütt. Én éppenséggel kerülöm a fajtájukat, még a házaikat sem kívánom látni. Ahogy Rékuc is írja, érdekes, miért nekik akarsz bizonyítani, miért velük csatázol. Már rég legyőzted őket.

Örülök, hogy nincs harag, de megbántódtam kissé, mikor olvastam. Túl sokszor kaptam a pofámba. (De már részemről sincs, kiírtam magamból. :-) )

-Sarge- 2009.10.07. 18:25:59

Laktam egy évig én is Budapesten, de se kényelmesnek, se praktikusnak nem éreztem. Akár vissza is költözhetnék, de nem vonz.

Különben meg: Boldog névnapot! :-)

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.10.07. 18:46:22

Elolvastam a posztot, és nekem egészen más problémám van vele.

Engem az hökkent meg, hogy Zoli az anyagi jólétben _értéket_ lát. A valóságos életben én ilyen összefüggést még sohasem vettem észre. Az a nagyon kevés gazdag ember, akit volt alkalmam megismerni, rám kifejezetten viszolyogtató benyomást tett. A gazdagságot én általában hiánynak, szellemi-lelki elkorcsosulásnak látom. Nagyon kevés olyan ember van, aki képes legyőzni ezt az elkorcsosulást, és gazdagként is ember maradni.

Azt hiszem, valami ilyesmire célozgatott Jézus is, amikor kifejtette véleményét a gazdag emberről, a tűfokról és a Mennyek Országáról...

Dr. No 2009.10.08. 17:39:13

Zoliblog-író (nem zolizom: nem is biztos, hogy igazából Zoli, plusz a zolizást meghagyom azoknak a Zoliknak, akiket ismerek és jóban vagyok velük) teljesítményét feltétlenül tisztelem. Nekem mindig is szimpatikusak voltak azok az emberek, akik a saját erejükből értek el valamit.

Amit viszont nem értek: miért abba a környezetbe törekszik, amiről valójában negatív a véleménye? Ha vidékről Pestre költözöm, akkor evidens, hogy a Hűvösvölgyben kell laknom, a többi városrész egyszerűen élhetetlen? (Nyilván valami mérgesgázt kevernek ott a levegőbe vagy brómot a csapvízbe, ilyesmi. Vagy sok a mokka, hát akkor talán tényleg inkább az elviselhetetlen milliárdoscsemeték.)Ezt a magatartást szimplán úgy nevezik tudtommal, hogy procc.

Egyébként tapasztalataim szerint ezt a váltást csak vidék-Budapest irányban lehet végrehajtani. Én az ellenkezőjét próbáltam, született pestiként egy vidéki nagyvárosban végeztem az egyetemet, utána ott akartam maradni. Már az egyetemen is állandó kérdés volt, hogy "mit keres ott egy pesti" - hárman voltunk fővárosiak a 120 fős évfolyamon egyébként -, de akkor még ezen túl tudtuk magunkat tenni. Ám a munkavállalás már nem sikerült, a felvételi beszélgetésekről csak annyit, olyanokat kérdeztek tőlem a munkáltató-jelöltek, hogy miért keresek én itt munkát, miért nem megyek vissza Pestre, talán valami rokonom lakik itt? A nemleges válasz után vissza sem hívtak, még azért sem, hogy közöljék, nem vettek föl. (Nyilván fölmérték, hogy Ede bácsi nem fog rájuk telefonálni feddőleg a megyeházáról, a jó modor meg nem érdekes.) Képzeljük el, mit szólnának a vidékről Pestre költözők, ha rendszeresen ugyanez történne velük! A volt évfolyamom legalább 2/3 része mostanság Pesten dolgozik egyébként. (Nem hagytam magam, csakazértis odaköltözem, a szomszédba, ahova lehetett; de ez másik történet.)

Én tudom, hogy vidéken "nincsenek lehetőségek" (nem igaz), meg hogy "a magyar vidéket tönkretették" (nyilván a pirézek), de azon el kéne gondolkodni, hogy vidéki barátaink saját, szűkebb pátriájukban egyáltalán nem biztosítják másoknak azokat a jogokat és lehetőségeket, amiket onnan kilépve úgy tekintenek, hogy azok mindenkinek - így nekik is - magától értetődően járnak. Na most én ehhez képest olvasom a zoliblog sorait, és ehhez képest érzem képmutatónak és álságosnak.

NRG44 · http://althir.org 2009.10.31. 08:06:12

Mit vártatok, ez egy buzi, és igazából CSAK EZÉRT költözött nagyvárosba. Vidéken még él az egészséges erkölcs, és nagyon helyesen elitélik az ilyesmit.

Cionszenny ÉS-t meg olvasson az akinek Imre az anyja.

sorica123 (törölt) 2009.11.01. 22:32:40

@Reckl_Amál: nézd meg az URLjét. Ez is egy hős nemzetszaporító, aki nem ám, nem buzi! Hiszen...stb. Szegény családja vajon tudja, hogy csak feddhetetlen heteroszexualitását bizonyítandó kellenek apucinak?

NRG44 · http://althir.org 2009.11.20. 18:41:38

@Reckl_Amál: ird be az ottani keresőbe, hogy pride
süti beállítások módosítása