2009. április 28. 10:16 - Reckl_Amál

Gyámkormányzat

A lassan tönkremenő önkormányzatok mindenféle ötlettel előállnak, hogy lehetőleg minél kevesebb segélyt kelljen kifizetniük.

A legújabb terv szerint nem járna segély annak, aki élvezeti cikkekre költi (alkohol, cigaretta, kávé), játékgépezik vagy nem gondozza a kertjét.
(Link: http://index.hu/belfold/2009/04/28/aki_dohanyzik_nem_kap_segelyt_gadacson/ )

Miközben nagyon utálom az alkoholt és a cigarettát (a kávét nem tartom olyan veszélyesnek, és annyira luxusnak sem, bár azzal sem élek), nem gondolom, hogy bárkinek joga lenne megszabni, ki mire költi a pénzét. Ha a cigi és a pia legális (márpedig sajnos az), akkor a segélyezett azt is vehet belőle. Az ő dolga, nem az önkormányzaté.
Persze annak az érvelésnek is helye van, hogy azért ezt a pénzt az adófizetők adják össze. De azzal, hogy az államra bízzák, ki kaphat a közös pénzből segély jogcímén, már engedélyezte, hogy a segélyezett saját pénzének tekintse a segélyt.

Az is meredek, ahogyan ezt fölmérni, és ellenőrizni szándékoznak. "Mindenki ismer mindenkit" - ez a fokú jogbiztonság az igazi! Hiába igaz ez a gyakorlatban, a jogalkalmazás nem tudja kezelni a szóbeszéd fogalmát.

A segélyt elvileg nem lehet feltételekhez kötni. Alapjában véve ez rendjén is van, hiszen a segélyben részesülők nem kerülnek automatikusan gondnokság alá, teljes jogú állampolgárok, akik valamiért segítségre szorulnak. A döntéseiket maguknak kell meghozniuk. Ha úgy döntenek, hogy egy nap alatt bedobálnak húszezer forintot a félkarú rablóba, akkor úgy. Én sem gondolom, hogy ez így helyes, de eléggé nyomasztó lenne az a társadalom, ahol a pénznek mellé felügyelet is járna.
Az egyetlen feltétel, amelynek létjogosultsága van, az a társadalmi munka. Aki munkaképes, az igenis dolgozzék, ha van mit csinálni persze. Az az elvárás, hogy a közösségnek cserébe a pénzbeni segítségért, a közösség javára tevékenykedik a nehéz helyzetbe került ember, jogos. A gyámkodás igénye viszont nem.

Pedig sok érv szól mellette. Ilyen például a gyerekek kérdése. Sokszor éppen miattuk ítélnek meg magasabb segélyt. Erre elfogadható megoldás volna, ha a segély egy részét névre szóló étkezési utalványokban kapná meg az illető. Ez is beleszólás, de azért mégsem ultimátum.

Az igazi megoldás nagy falat. Gordonék biztos nem fognak hozzá. Az önkormányzati rendszer elhibázott, túlméretezett. Annak idején a demokratikus hevület (Minden három háznak saját polgármestert! - mozgalom.) miatt olyan feladatmennyiséget zúdítottak szegény települések nyakába, amellyel láthatóan nem bírkóznak meg. A kurucos hagyományok miatt meg sok helyen hallani sem akarnak a közös feladatvállalásról, sőt van, ahol még a jól bevált körjegyzőségekből is kilépnek, személyes sértődések miatt. Talán az sem ártana, ha a vidéken oly népszerű pártok és politikusaik nem falurombolást emlegetnének, amikor a szorványfalvak intézményeinek összevonásáról van szó, hanem az ebben rejlő lehetőségeken dolgoznának. Jó tervezéssel, észszerű szervezéssel (amihez hozzátartozik az is, hogy megfelelően választják ki az együttműködőket) segíteni lehetne ezeknek az elszegényedő településeknek.
Főleg, hogy kétharmaddal még lehetne is változtatni.

Kérdés, hogy akarnak-e. Hiszen ha kevesebb polgármester van, kevesebb széket lehet kiosztani. Szóval annyira nem csodálkozom, hogy nem sietette eddig senki. Persze a helyiek sem. Könnyebb is szűkíteni a segélyezett körét ilyen populista ötletekkel, mint egy országos szintű ötletet elfogadni.

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr801090995

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2itailor 2009.04.28. 13:08:51

@Dyson: Egyetértek.
Az a gond, hogy nincs erre a probémára - nem is volt - kidolgozva egy megfelelő eljárás. Minden megoldásban van buktató és olyan rész ami valakinek szúrja a szemét.

A segélyt a családok kapják. Ha ezt a szülő elfüstöli, akkor az a pénz nem tölti be a funkcióját.

2itailor 2009.04.28. 13:12:18

Ja, és az üzleti alapon működő biztosítóknál pl: USA, a dohányzást igen is szigorúan figyelembe veszik, vagy többet fizet, vagy kevesebb ellátásra jogosult. Úgyhogy a második mondatod nem akkora baromság. Van ahol vállalni kell a következményeket, még ha az az egyén saját egészsége is.

attila.1969. · http://attila1969.wordpress.com/ 2009.04.28. 13:27:06

Én is az étkezési utalvánnyal értek egyet.Pláne ahol gyermek is van.(Más kérdés,hogy abból is lehet piát venni,különben is pont én beszélnék a cigi és a szesz ellen?)A játékgépeket viszont száműzném mindenhonnan,főleg a falvakból!

2itailor 2009.04.28. 14:49:50

@Dyson: Igen, de pont mikor a "mindenki" pénzéről beszélünk, jön a kérdés: nincs valami módja, hogy a mindenki beleszóljon hová költik a pénzét? Az rendben van, hogy segély, de a végfelhasználót valahogy sehogy sem tudják rávenni,hogy hatékonyan, arra a célra fordítsa amire kapta.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.04.28. 15:02:58

Jó, de hol húzzuk meg a határt?

A csoki még belefér? Az sem létszükséglet, drága is, élvezeti cikk is. Vagy jövedéki termékekre vonatkozzék a szabály?

A biztosítók megtehetik, mert magáncégek. Ha nem akarsz, nem szerződsz velük.

2itailor 2009.04.28. 15:18:30

Én voltam szegény. Nem olyan putris szegény, de... na mindegy nem ez a lényeg. Viszont akkor csokit sem vettem. Ha volt pénzem sütöttem egy tepsi akármit, ami édes is volt, mennyiségre meg 10xannyi, mint egy tábla csoki.
Amúgy nagyon szeretem a csokit, de mikor nem volt pénzem tudomásul kellett venni, hogy nincs. Van viszont fontossági sorrend: villany, gáz, a gyereknek a kaja stb.
Mindig arra várunk, hogy valamilyen haság végre tegyen segélyügyben valamit. Még ki sem próbáltuk mit eredményezne egy egy döntés és már elvetjük. Ha lenne 100 féle megoldás az sem lenne jó mindenkinek. Akkor ne tegyenek semmit? :(

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.04.28. 16:27:44

Én csak kérdezem, hol húzzuk meg a vonalat?

És főleg, mi alapján? Én még lehetek szegény, és az pláne nem hiányozna, hogy a hatóság ellenőrizze, mit vettem a boltban.

Szerencsére Te tudtat, mi a helyes fontossági sorrend, esetleg erről is lehetne beszélni.

azallamenvagyok 2009.04.28. 18:02:20

Egy kis közösségben még működhet is a dolog, de -ahogy írod, Amál - a határok meghúzása nem éppen egyszerű, és túlzottan is szubjektív. A mindennapi pénzköltés "követése" nagyobb mértékben pedig esélytelen.

Az átkosban létezett a kmk "minősítés", ezt lehetne visszahoozni: ha munkaképes vagy, és nem jelensz meg rendszeresen a munkaügyi központban, vagy visszautasítod a felajáánlott munkalehetőségeket, akkor ne kapj segélyt.

Ezen felül a vagyoni tartalékok figyelembevételével is lehetne a segélyek mennyiségén csökkenteni: egy 20 milliós telken lévő putri lakóit éppen ne segélyezzük már. Mindenkinek vannak anyagi korlátai, addig nyúújtózz, stb...

Jajj, mielőtt jönne, hogy a cigányságra élezem ki: ez utóbbi pont éppen arra is hasznos lenne, hogy pár "szegény minimálbéres" luxusterepjárós emberke támogatásait is helyreakják, ne kapjon a gyereke kollégiumi támogatást, ha nyilvánvalóan tehetősek, ne csak a keresetkimutatások alapján ítéljenek...

(most pedig felébredtem, s a kezem beleóg a bilibe)

Dr. No 2009.04.28. 19:09:23

Az igazi dilemma nem az élvezeti cikkeknél áll fenn, bár aki folyamatosan iszik-dohányzik, és közben a gyereke éhezik, annál legalábbis pedagógiai értékkel bírhatna ez a segélyezési gyakorlat.

Az igazi dilemma: kössék-e a segélyek kifizetését a gyerek óvoda- és iskolalátogatásához vagy ne?

GayBears · http://gaybears.blog.hu/ 2009.04.28. 20:36:19

Csak a pontosság kedvéért!

Gadácson 13 éve van életben a hivatkozott rendelet, de csak idén perelték be a polgármestert emiatt. Szóval ez nem a legújabb terv...

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.04.28. 21:45:35

@azallamenvagyok:
A segélyezés mindaddig nagyon kényelmes megoldás volt, amíg volt pénz. (Persze sosem volt elég, csak több, mint most.)Régebben a hanyag szülőhöz hasonlítottam az államot, aki nevelés helyett, újra és újra pénzt ad a gyereknek, hogy foglalja el magát belőle. Csak éppen most elfogyott a pénz...

@GayBears:
Köszönöm a pontosítást! Annyit tennék hozzá, hogy az ötlet terjedése viszont újkeletű. Az önkormányzatokon egyre nagyobb a nyomás. Minden ötlet után kapnak.

phaidros 2009.04.29. 10:03:43

Erre lenne megoldás, chipkártya és speciális, alapvető cikkeket áruló boltok, valamint egy külön jól fizetett kommandó ennek ellenőrzésére. No kp, de az állam biztosítja az alapvető dolgokat. Így max. a cserekereskedelemmel lehetne cigihez jutni.

2itailor 2009.04.29. 11:34:58

@phaidros: de - meg kellene tiltani, hogy egy mondat de-vel kezdődjön:) - itt újra jön az amit Amál mond, megint az állam felügyel, szabályoz, ellenőriz, sőt a rendészet már tényleg veri a lécet nálam, míg a "falu szája" nevű szervet még bevette a gyomrom.
Felülről kellen építgetni a dolgokat, hogy új lehetőségek nyíljanak. Abból az irányból kellene húzni a népet és akkor alulról el lehetne hagyni ezeket a piti megoldásokat.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2009.04.29. 15:39:05

Ay ilyen fajta rendelkezés, segélyek feltételhez kötése teljesen alkotmányellenes, populista húzás és mindenki jobban jár, ha a Vastagbőr blog kommentdobozán kívül nem terjed el. Azt a tényt, hogy egyre kevesebb ember tart el egyre többet, nem az ilyen demagóg, felszíni tünetkezelésekkel kellene orvosolni, mert ez olyan, mintha egy jókora rákos daganatra rátennénk egy cuki hello kitty-s ragtapaszt.
Teljesen fölösleges addig ilyen intézkedéseket hozni, amíg a fejekben uralkodó sötétség visszarántja az embereket a nyomorba. Remek példa erre SZF: amíg nincstelenek voltak, addig is a parfümökkel és a szélessávú internettel volt elfoglalva. Fehéremberre lefordítva ez pont olyan, mint a segílykét piára, cigire költeni.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2009.04.29. 19:55:32

Szerintem az elejével rendesen mellényúltál... A segély - normális esetben - arra lenne való, hogy a "bajbajutott" - önmagát eltartani valamilyen okból képtelen embert - átmenetileg kisegítse, amíg az újra el nem tudja magát tartani... Viszont ha segítséget adnak, akkor azt arra illik fordítani, amire adják, nem piára, cigire, játékgépre. Ezt élősködésnek hívják...

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.04.30. 11:48:58

Természetesen nem értek egyet azzal, ha valaki a segélyt elissza stb., és nem örülök, hogy az adómat ilyesmire költik, de azért nem lehet megfosztani valakit a szabad választás jogától. Egyszerűen nem lehet ellenőrizni, hogy ki mit csinál. És nem is kéne.

Rászoktatták az embereket a segélyre, és most csodálkoznak, hogy sokak nem is tudják elképzelni a munkát. Az a fonák helyzet állt elő, hogy a segélyt tartják normálisnak (ezért nem értik, hogy miért lesz dühös csomó ember, ha cigit vesznek belőle), miközben az a speciális helyzet.

Közben meg azt is hiszem, hogy segélyezettnek lenni nem jó. Aki nem dolgozik, az elveszíti a kapcsolatot a külvilággal. Ezért írogatta Szegényné is sajátos kis blogját. A mai ember akkor van képben, akkor ismeri a világot, ha rendezett élete van és ehhez kell a munka is. Ezek az emberek nemcsak nem akarnak dolgozni, de valószínűleg nem is tudnak. Mert dolgozni nem csak magát a tevékenységet jelenti, hanem azt az életformát, hogy az ember független, felnőtt és hasznos - akármit is csinál. Akit az állam tart el, az ezekről lemarad. Függetlenül az IQ-jától. Anyukám unokatestvére évek óta nincs állásban, tesz-vesz, ügyeskedik, tőzsdézik stb., és nem vesz föl segélyt, és látszik rajta. Pedig mindig is okos ember volt, de valahogy eltompult kicsit. Szóval lehet mégis az emberek hóna alá kell nyúlni. De attól a kérdés még marad: hogyan?
süti beállítások módosítása