2008. november 30. 13:30 - Reckl_Amál

Hálaadás magyar módra

Ha van abszolút amerikai típusú ünnep, akkor az a hálaadás, amely az elmúlt hét csütörtökjén volt idén esedékes. Eredete könnyen elmondható: az első telepesek az első sikeres év lezárásakor megünnepelték, hogy túlélték a kalandot, mely hazájuk (Európa) elhagyását jelentette, sőt képesek az Újvilágban is helyt állni. Alázatos puritánokról van szó (az a benyomásom, hogy a vallás és az új földrész újszülött államának filozófiája tökéletesen harmonizált egymással), szóval a sikert elsősorban Istennek, ill. az általa teremtett természetnek adtak hálát.

Persze mára ez is inkább "csak" egy családi ünneppé devalválódott. A hangulata valahol a nemzeti ünnep és a karácsony között van. Ilyenkor elvileg összejön a tág értelemben vett család, például rendkívül alkalmas arra, hogy az aggódó és kritikus örömszülők jobban megismerjék csemetéjük jövendőbelijét. De persze egyúttal ez egy szép hosszú hétvége is egyben a karácsonyi hajcihő előtt. (Számomra megbocsájthatatlan az a giccsparádé, amit az amcsik a karácsonnyal tettek. És állítólag az egy mélyen vallásos ország! Ennyit a puritanizmusról...)

 

zwani.com myspace graphic comments
Graphics for Myspace

 

 

Igazán egyszer játszottam még csak azt, hogy hálaadás van Budapesten is. Tavaly Dyson barátom unszolására beszereztük a Magyarországon is beszerezhető hozzávalókat, és kinézetre nagyon jól sikerült imitálni a dolgokat. Bevallom, nekem kicsit strapás volt, de végülis megérte. Nem nagyon szeretem a gesztenyemasszát (bizony, azzal töltöttük a bébipulykát), de csodálatos módon nem rontotta el. (Azt hiszem, a generációm egyik nagy undorforrása a gesztenyepüré. Még senkivel sem találkoztam, aki szereti ezt a műanyag-granulátum kinézetű gyurma-ízű izét. A pirított szelídgesztenye egész más történet.)

Idén visszatértünk a saját kiötlésű, magyarabb ízlésvilágot hordozó pulykához. Nem részletezem, a pulykasütés annyira nem érdekes foglalatosság. Elég annyi, hogy jó volt.

Aztán végre elkapott az adventi hangulat. Az a típusú ember vagyok, akinek már augusztusban kész karácsonyi költségvetése és listái vannak. (Melyektől persze eltér.) De idén valahogy még a morfondírozás sem vette kezdetét. Egészen tegnapig. Mondhatni véletlenül ültem be a kocsiba. Már a karácsonyfám dizájnja is ki van találva. (Ó, lélegzetelállító lesz! Ha tudnék fotózni, be is tennék az olvasók örömére képeket.) Az ajándékok kb. 40%-át is megvettem már, teljesen spontán módon. (Ezt nevezik impulzusos vásárlásnak, azt hiszem.)

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr36796080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Prinzessin Erbsen (törölt) 2008.11.30. 16:23:07

nalunk (magyarorszagon)a halaadas a szilveszeri esti miset jelenti, es nekem erre a szora mindig ez ugrik be.

ez mindig nagyon jo pofa dolog,
meg egri koromban a bazilikaba jartunk este 7-re, mert ilyenkor mindig ersek atya mondta a szentebeszedet
ilyenkor a templom teli van bulizni indulo emberekkel, a nök hajan ott a csillam, meg a buli smink, az estrelyi ruha kilog a kabat alol, a ferfiaknal kis szatyorban a demizson vagy a pias üvegek, a pad ala dugdostuk a trombitakat,szoval a tepmlom csupa buli hangulat de meg a buli elött elcsendesedünk egy pillanatra - hogy aztan a templombol kijövet örüljünk az imerösökkel valo talakozasnak
egyszer Miskolcon Bogdan atya azzal eresztett el bennünket: hogy kedves hiveim jövöre is bizzzuk magunkat Isten kegyelmere, egesz evben idezgettük, ha valami gond volt, es jokat nevettünk rajta amikor eszünkbe jutot, mert mi egyebet csinalhattunk volna.

a gesztenye masszat meg kifejezetten szeretem, söt hab nelkül az iazi, csak ugy csipegetni - de az en izlesem nem mervado kaja tekintetben

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2008.11.30. 20:27:10

A GeMa-t én is szeretem, szerintem teljesen rendben van.Én egyszer Karácsonykor ugrottam neki egy bébipulykának, először és sohatöbbé... A gesztenyehámozás kínszenvedés, aztán órákig sütögetni a pulykát, aminek nagy részét januárban kidobtuk,mert a mellén és a combján kívüli alkatrészek senkit nem érdekeltek...

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.11.30. 21:08:20

Igen. Mi is egy réges-régi karácsonyon vettünk egész pulykát, és tényleg nem érdemes. Tegnap csak mellet sütöttünk, finom magyar szalonnával spékelve.

Ziebi 2008.12.01. 06:05:58

Szia :)
Érdekes volt olvasni ezt a bejegyzést így a Hálaadással a hátunk mögött. Eddig én is csak filmekben láttam, de átélni teljesen más :) A nagy vásárlásmániát itt is ugyanúgy kívülállóként szemléltem mint otthon, a kajákat volt szerencsém több helyen is végigpróbálni, és a többség nagyon ízlett. Érdekes hogy mondod ezt a gesztenyés pulyka dolgot, ez nekünk teljesen kimaradt. :) Mondjuk annyira nem is hiányzik, nekem az egyik gyengém a gesztenyepüré, azt hiszem az hogy mikor otthon voltunk azzal vártak a barátaim a reptéren mindent elmond... :D

Pulykát mi Hálaadás utáni nap vettük mikor leértékelve árulták, szépen felvágtuk sok apró darabra és beraktuk a fagyasztóba: idén már nem kell húst venni :)

Ha érdekel hogyan éltük meg mi a Hálaadást itt helyben, kukk a blogomra: saltlakecity.blog.hu :) (Ez volt a reklám helye:) Remélem azért nem moderálsz ki :D)

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.12.01. 11:46:19

Nem. Miért is tenném? Szóval Te vagy az, aki Salt Lake Cityből olvassa az Amált!

Ziebi 2008.12.01. 15:22:43

Igen, néha idetévedek :)))
süti beállítások módosítása