2008. július 24. 14:54 - Reckl_Amál

Bicikli para

Kezdjük a magyarázkodással! Én is tudok biciklizni, szerettem is, amikor még volt olyan gépem, amelyen biztonságban éreztem magam.

Azzal is tisztában vagyok, hogy egészséges és környezetkímélő közlekedési mód.

De!
Be kell látni, hogy Budapest nem alkalmas a biciklizésre!

Először is a kerékpárosok szempontjából. Egész egyszerűen veszélyes. Nekem hosszú időre elment a kedvem tőle, amikor fényes nappal úgy száguldottak el mellettem, hogy majdnem leestem. Pár centin múlott, hogy nem ütött el az a barom. Nagyon megijedtem akkor. Most már rendszeres hír, hogy elütik a bicikliseket. Nyilván nem mindig vétlen a kerekező sem (erről majd később), ettől függetlenül az autósnak is figyelnie kellene. De tudjuk, hogy páran babakocsis nagymamákat a zebrán átvonulva sem veszik észre.

De nem erről akarok írni igazából, mert a bunkó autósok veszélyes és agresszív tombolásának megvitatására van külön blog is. Autózz! a címe. Különös tiszteletet érdemel azon tevékenységük, amikor kiteszik a paraszt vezetők fényképét, arccal, rendszámmal.

Az igazi téma a biciklisek számomra ellenszenves hozzáállása és ebből fakadó viselkedése. Megint magyarázkodás következik, tudom, hogy vannak kulturáltan közlekedők is, csak sajnos fájóan kevesen.

Abszurditás, hogy gyalogosként ma már a járdán is állandóan figyelnem kell, ill. folyamatosan veszélyben vagyok, mert bármikor letarolhat egy biciklis. Elterjedt ugyanis az a felettébb undorító szokás, hogy a csengetés helyettesíti a fékezést. Vannak, akik nem is csengetnek, a járókelő nézzen percenként a háta mögé, hátha egy kétkerekű VIP-t kell elengednie. És itt jön a kérdés: miért is kell nekem, a gyalogosnak félreugranom, ha valaki biciklivel arra jön? Miért nem száll le ő a cangáról? Értem, hogy nehézkes, értem, hogy lassítja a haladást a biciklisnek, de ugyanez igaz a gyalogosra is. Én nem látok hátrafelé, viszont a járda az enyém.

Ennek minősített esete a buszmegálló. Amikor a szintén környezetbarát tömegközlekedési járműről leszáll az ember, nincs sok választási lehetősége azt illetően, hogy mikor és hova lép. Ennek ellenére velem már többször is megtörtént, hogy éppen csak megúsztam az ütközést. A felszállás közel ilyen problémás.

A biciklisek állandóan sírnak meg tüntetnek (Critical Mass), hogy milyen sanyarú az ő sorsuk. És részben igazuk is van. De véleményem szerint jogokat csak az követlehet, aki a kötelezettségeit is betartja. Az a problémájuk, hogy a gyorsabb, erősebb autók veszélyeztetik őket? Akkor talán legyenek udvariasak és előzékenyebb a náluk lassabb és sérülékenyebb gyalogosokkal! Tartsák be a KRESZT, ha már elvárják másoktól is! Ha már folyton kerékpárutakra fáj a foguk, akkor ahol van, ott használják, és ne a gyalogosok között cikázzanak, ill. a buszokat tartsák föl stb.

A másik "képmutatás" ebben a környezetkímélés. A Budai Parkerdő útjai azért járhatatlanok, mert a Mountain Bike-osok tönkretették. Gyerekkoromban rendszeresen végigvándoroltuk a Normafa - Tündérszikla - Zugliget útvonalat. Kellemes erdei séta volt, gyönyörű tájon. Mikor legutóbb jártam ott, járhatatlanok voltak az ösvények, mert mély keréknyom szelte-szabdalta őket keresztül-kasul. Néhol, a meredek szurdokfalak tetején kifejezetten veszélyes volt a haladás. Főleg, mert ezek a környezetrombolók akkor is ott száguldoztak végig rajta. Persze az erdőgazdaság felelőssége is, hogy miért engednek be ilyeneket. De védelmükre legyen mondva, régebben is voltak biciklisek, csak azok nem tekintették mindenki erdejét a saját adrenalin-fokozó versenypályájuknak.
Szóval ne ájuljunk el a biciklisek környezettudatától sem!

Tudom, hogy sok biciklisben (és most nem a részeg, falusi csávókra gondolok) van egyfajta felsőbbségtudat, hogy ő már a jövő zenéjére bugizik, ő már öko, ő már egészségesen fog élni minimum 200 évig. És lehet, hogy igaza van, sőt szimpatikusabb, mint az autósok. (Istenem, őket is de nem szeretem!) De ez nem jogosítja föl őket arra, ne viselkedjenek az utakon civilizáltan. Főleg, hogy a járda eredetileg nem is az övék.

Ajánlom tehát figyelmükbe a mondást: amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten!

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr40583588

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

86c 2008.07.25. 17:22:19

nos elsőként te is elköveted azt a hibát hogy kategorizálsz, csoportokban gondolkodsz amivel nagyon sokan vannak magyarországon és természetesen ennek megfelelően előitéletes is leszel rögtön. hadd szögezzem le olyan hogy biciklisek és autósok mint népcsoport nincsen hiszen ha én mindkettőt használom sőt amikor leszálok/kiszálok akkor a harmadik eset is igaz rám. tehát senki nem születik biciklistának ahogy senkinek sem nő a seggéhez a kocsi ülése. Tehát amikor azt mondod hogy a biciklisták sírnak hogy elütik, nem kérdezik meg őket városfejlesztés kapcsán akkor te azt gondolod, hogy a tisztább élhetőbb város csak annak az 50 stb ezer embernek fontos akik ott sírnak mindennap azért hogy az autóval közlekedőknek talán egy nappal később rohadjon meg a kölyke tüdőrákban. Hamár az erdei utak szóbakerültek ugye te sem gondolod hogy a bringás budai hülyegyerekek a legnagyobb baja az erdészeknek és most csak annyit írok hogy quad ugye hallottál már erről a remek eszközről. ugye quadot is csak quados emberek használnak? Quados embernek nem lehet terepjárója esetleg és akkor ő micsoda? terepjárós quados?

azt a marhaságot pedig hogy budapest nem alkalmas biciklis közlekedésre felejtsd el mert a végén úgy maradsz és kiköltözöl az aglomerációba a kisautóddal "merthát olyan büdös van a városban a gyerek megfullad".
Fel kell ülni a bringára és használni minél többen teszik ezt annál élhetőbb lesz a város.
ez a fogadjistenes baromság pedig...
úgy gondolod ha egyszer egy autóval közlekedő el akart ütni akkor ezt kell feltételeznem minden autósról és U-lakattal betörnöm a szélvédőjét?
mer nekem meg ez lenne a fogadjistenem? mer nincsenk előitéleteim?

sir Sör Béla 2008.07.26. 10:42:09

Nos. Azt hiszem, félreértetted Amál írását! Nem azt írta, hogy minden biciklis hülye, és minden autós. És aki tömegközlekedik az meg maga a megtestesült jóság! Hülyék mindenhol vannak. Láttam már olyat, hogy biciklis közlekedett úttesten, szabályosan, gyalogos furgon mögül körülnézés nélkül kilépett elé. Biciklis fékezett. A gyalogost nem ütötte el, de hatalmasat esett. Vér, biciki és csonttörések. Borzasztóan sajnáltam.

De az a segg is eszembejut, aki a bicikliút mellett, a gyalogosoknak kijelölt járdán ütött el, szétszakítva a kabátomat, táskámat, és nem kis sérülést okosva az egyébként is rossz állapotban lévő hátamnak.

És akkor ne is beszéljünk a Váci úton kerekezőkről... Ahol ugyanis van bicikliút, csak keskeny, így az út egyik oldalán van a városba tartó forgalom, a másikon a kifelé menő. Persze a biciklisek szarnak erre, és amikor a gyalogos rész kb 1m, a biciklis szintén, az úttesten dübörögnek a kamionok, jön szembe 2 bringás. Plusz mondjuk 2 gyalogos. Az egyik bringás ugye eleve szabálytalan. De nem ő húzódik félre. Felkeni a falra a gyalogost.

Arról pedig senki nem beszélt, hogy bárkinek is be kellene törni a szélvédőjét... Nem a szemet szemért elvről beszélt Amál, hanem arra próbált rávilágítani, hogy mennyire sírnak a biciklisták az utósok miatt (nyilván jogosan), és mennyire sok biciklista van, aki meg a gyalogosok jogait tiporja két lábbal. Ennyi.

Egyébként ha már itt tartunk. Motorcsónak kontra kajak/kenu. Mennyire hasonló a helyzet. És hogy a Jetski-ről már ne is beszéljek. Ott van a Duna, ami ugye azért elég széles. Mért pont mellettem kell eldöngetnie 150-nel? Egyébként meg minek a Dunára egy Jacht?

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.07.26. 12:57:06

Pontosan ez az agresszív magatartás az, amelyik miatt az írás született. Köszönet az illusztrációért!

Nem az a baj, hogy vannak biciklisták, hanem az, ahogyan egyesek viselkednek. Nem bírom azt a fajta kettős mércét, hogy a biciklis hogy el van nyomva, de közben meg a biciklisek egy része (nagy része, mert naponta szembesülök a leírtakkal) szarik a gyalogosra.

És ez nem előítélet, hanem utóítélet. Amikor megboldogult fiatalkoromban Münsterben jártam, ott mindehol, végig a városon vannak kerékpárutak. Az emberek főleg azzal közlekednek, de kulturáltan. Akkor az gondoltam, ez kéne ide is.

Azért vagyok a biciklisekre dühös, mert azt gondolom, mi, gyalogosok és ők valójában egy csapatban játszunk. Egy autós (amikor az autójában ül) nem érti meg a mi problémánkat, tőle csak a szabályok betartását várom, empátiát nem. A biciklisnek - pont azért mert folyton veszélyben van az autósok, főleg teherautósok miatt - értenie kellene, milyen az, ha leszorítják, elcsapják stb. az embert. Aki nem érti, vagy nem érdekli, annak meg én is leszarom a "jogait".

Ami a tüdőrákot illeti, nem kell dohányozni! Úgy kell nevelni, hogy ne is akarjon rágyújtani soha. Legyen önértékelése, ne attól legyen nagyfiú/-lány, hogy bagózik. Én már majdnem harminc éves vagyok, és egy cigarettát sem szívtam el, szóval kivitelezhető.
Továbbá a gyerekeket meg nem kell állandóan kivinni az utcára. Sosem értettem, miért nem bír egy kisgyerekes anyuka otthon maradni, mit mászkálnak mindig. Főleg a Körúton.

A quadról és a többi értelmetlen járműről majd a motoros-utáló posztban lesz szó. Kis türelmet kérek.
süti beállítások módosítása