2011. október 23. 21:00 - Reckl_Amál

Miénk volt a tér

Életemben először tüntettem. A Nem tetszik a rendszer?! internetes mozgalom meghívására, stílszerűen a Szabas Sajtó útjára. Akit az események szép kronológijus egymásutánja érdekel, olvassák el az Index tudósítását. Nem megfigyelőként voltam ott, hanem aktív résztvevőként, ezért az élmény és a hangulat jobban érdekelt annál, ki áll a színpadon. Arra voltam kíváncsi van-e esély, vagy bele kell nyugodni, hogy egyelőre ez a nagyon nem ínyemre való kormányzás marad.

Azt hiszem, hogy a kíváncsiság általános érzés volt. Mindenki várt valami jelre, mert a Fidesz-KDNP nem csupán rossz irányba megy, de ezt olyan vehemenciával és tévedhetetlenséggel teszi, amelyet a kicsit is gondolkodó ember nem tud és nem is akar elfogadni.

 

A kormánypártiaknak abban igazuk van, hogy régi a nóta. Az Orbán Viktor számára azóta is megemészthetetlen 2002-es vereséget sem csupán a kormányzás színvonala okozta. Hanem éppen ez az agresszív, kritikátlan nyomulás, amelyet már az előző orbáni ciklsban is egész pályás letámadásnak neveztek. Nem is tudom, hogy akkor ami most a kétharmad nevében zajlik, mi lehet.

A beszédekben is elhangzott: a jelenlegi ellenzék nem sokat ér. Nem is nagyon volt róluk több szó.
Egyébként a beszédek nem nagyon tetszettek. A legtöbbnek nyugodtan lehetett volna a mottója: aki sokat markol, keveset fog. Csak egy-egy mozzanat fogott, teljesen egyik fölszólalóval sem tudtam azonosulni.
Különösen nem értettem egyet a Negyedik Köztársaság szónokával, aki új köztársaság alapításáról beszélt, és Orbán dúlását is aránytalanul eltúlozta.
Az ilyen mértéktévesztések komolytalanná teszik az egész mondanivalót, és csak csacska vágóképként végzik a Célpontban, melynek kedves, antikpatikus műsorvezetőjével, a szőke Keresztes Ildikóval összefutottunk a tömegben. Lehet, mi is csacska vágóképként végezzük a Hír TV egykori oknyomozó, mára pártpropaganda műsorában.

Hiába próbálták a hírműsorok elbagatellizálni a mai tüntetést, ez volt a 2011-es ünnepnap legnagyobb rendezvénye. Hiába szerkesztették be elé a hivatalos pártok megemlékezéseit azok fontosságát felturbózandó, a lézengő érdeklődők látványa a legkacifántosabban megfogalmazott kísérőszöveget is zárójelbe tette. Ma tényleg lábbal szavaztunk. Legeslegelső sorban a mai pártok ellen, és csak másodsorban a Milla mellett.

Figyelemre méltó viszont, hogy a második legnagyobb létszámú rendezvényt a Jobbik trombitálta össze. Igaz, ők maximálisan ezer körül lehettek. Mi több tízezren. 

Nem csoda, hogy Orbán Viktor inkább elmenekült Brüsszelbe. Ezzel az embermennyiséggel aligha tudott volna ringbe szállni. Ha fideszes lennék, ennek ellenére zokon venném, hogy nemcsak a párt- és miniszterelnök lécelt le, de a Fidesz korifeusai is az országon kívül töltötték a politikailag legrelevánsabb nemzeti ünnepet. Így azok, akik ma is a Fideszt támogatják - ami nem lehet sokkal kellemesebb manapság, mint Gyurcsány alatt baloldalinak lenni - nem élhették át a közös ünneplés örömét, márha volt ilyesmire igényük.

A mai tapasztalatom szerint pedig nagyon is lehetséges, hogy sokan igénylik az ilyen összeröffenéseket. Sosem értettem azt a szociálpszichológiai alapvetést igazán, hogy az ember tömegben elveszíti a saját akaratát. És tényleg! Igyekeztem a beszédekre figyelni, és egyértelmű volt számomra, hogy nem tapsolok minden mondat végén. De ahogy az idő telt, és a lábam kezdett elfagyni, egyszer-kétszer azon kaptam magam, hogy nem tudtam, miért tapsolok, csak úgy tapsoltam. Mint a pingvin, aki köztudottan Ceausescu egyik állata volt, hiszen az a hidegben is tapsol.

A körülöttünk lévő tömeg igen szimpatikus arcokból tevődött össze. A hátunk mögött egy vérbeli mozgalmár ordított be szellemesen egyedi lózungokat. "Fuss, Orbán, fuss!" "Ebből a szélből márciusra vihar lesz!" Ő aztán megteremtette a tüntetés hangulatot. Mert egyébként - legalábbis a környékünkön - igen jól nevelt, csendes emberek gyűltek össze. Szóval az Eper és vér - hangulat elmaradt. De ezt nem bántuk.

5 komment
· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://recklamal.blog.hu/api/trackback/id/tr693324896

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nem tetszik a rendszer – videó 2011.10.24. 21:33:03

Ha már a tüntetésen jártunk, fogtuk a kameránkat, mikrofonunkat és megkérdeztünk ezt-azt, miért nem tetszik nekik a rendszer. Szerencsénkre minden közszereplő készséggel állt jóképű riporterünk elé, még úgy is, hogy az egész stáb Humperdick háziborának...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KZsoci 2011.10.23. 21:22:03

Én nem voltam ott, nem szeretem az ilyen tömegrendezvényeket, nem szeretek tömegek részévé válni. Inkább tartottam egy ünnepi vonatozást. :)

De azért jó látni, hogy a normális gondolkodás azért nem halt ki teljesen, hogy van olyan vélemény, hogy rettenetes szörnyű módon mennek a dolgok Orbánék által.

Az biztos, hogy érdekes élmény lehetett. :)

anonymand 2011.10.24. 05:13:56

Tisztelt Reckl Amál!

A helyzet olyan, mint a hordóban a szőlő levével. Beindul valami, és lassú forrással előbb, vagy utóbb kitisztult és fogyasztható valami lesz.
A társadalmi erjedés minden feltétele adott, és nem szabad türelmetlennek lenni.
Alakulnak a dolgok és ez a fontos.

Tisztelettel:
anonymand

Ps.: egy helyesírást ellenőrző program nem ártana, a bosszantó elütések elkerülése végett...

steve313 2011.10.24. 22:47:31

Szia Amál!

Volt szerencsém kint lenni!
Nem csak ezen, az elöbbieken is.
Egyértelműen érezni a fokozodó elégedetlenséget.

Ismeretségi kőrben a fideSSz hívők lassan kezdik titkolni a pártvonzalmukat.

Valószínűleg ők is érzik, hogy nagyon rossz irányba mennek a dolgok.
Sokukat anyagilag súlyosan érintenek az "átgondolt" intézkedések.

Egyre többször hallani: "inkább tört volna le a kezem amikor ezeket ikszeltem be".

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2011.10.25. 09:32:05

Én (természetesen) nem voltam ott sem a mostani, sem a 2002 utáni ellenzéki tüntetéseken. De azt látom, hogy sokaknak igényük van a demonstrálásra, és ezt jónak tartom, mert ezektől működik a demokrácia. Amikor Berlinben voltam, rendszeresen fölvonult valaki valamiért tüntetve, és éreztem, hogy ez így van rendjén.

Külön pozitív hozadék, hogy így legalább a baloldaliak [mert a jelenlevők nyilvánvalóan elsősorban azok voltak] is fogalmat alkothatnak róla, hogy miért lehetett nagy élmény sok fideszesnek, amikor kb. havonta ismétlődött meg egy ehhez hasonló "rendszerellenes" tüntetés. Van ezeknek pszichológiai hatásuk és szerepük.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2011.10.26. 13:12:57

@anonymand:

Tisztelt anonymand!

Reméljük, így lesz, és nem pancsolják mindenféle olcsó lőrével. Ennek a mozgolódásnak a vége ugyanis az lesz, ha túl egyszerűen összeállnak a mostani rendszer valamelyik szereplőjével.
A Gyurcsány-párt például már hétfőn jelezte, szívesen szövetségre lépne a Millával...

@steve313:
Én is egy fideszes szavazó oldalán mentem tüntetni. Az illető nagyon nem baloldali, és biztos nem az egyetlen ilyen volt. Szóval az a maszatolás, hogy ez az MSZP-SZDSZ bulija volt, mai fideszes fantazmagória.

Persze, hogy sokaknak nem tetszik. Miért ne bánhatná meg a választó a döntését a ciklus alatt? Pláne ilyen színvonalú kormányzás közepette. Nekem is sokszor égett a pofám az "elmúlt nyolc év" alatt.

Ami inkább érdekes, hogy a pártjával szemben kritikus fideszesek léte szenzáció. De főleg a Fideszben nem tudnak ezzel mit kezdeni.

@Csöncsön:
Abból a szempontból illettem a körülöttem állókhoz, hogy rajtuk is látszott, a tüntetés nem az ő műfajuk. Egy-két ember skandált csak dolgokat, de azt hiszem, ők lmp-s aktivisták voltak, szóval az nem számít. :)

Az is jellemző, hogy alig voltak transzparensek vagy zászlók. Ez is azt támasztja alá, hogy a tömeg nagy része nem a hecc kedvéért jött ki, hanem mert határozottan nem tetszik neki a rendszer.

A számháborúba nem tudok belemenni annak ellenére, hogy jelen voltam. Szerintem rengetegen voltunk, nem láttam a tömeg végét.
Arra akarok kilyukadni, hogy hatványozó tényezőként kellene azt felfogni, hogy sok olyan ember is elment, akik eddig soha. Hozzám hasonlóan.
süti beállítások módosítása